Veste proastă, la nivel de certitudine: Iașul este și va rămâne singurul mare oraș din România fără acces direct la o autostradă, potrivit Reporter de Iași. Șoferii ieșeni vor circula câte 80 – 90 de minute, în ambuteiaje și trafic greu, ca să iasă în A7, rută de mare viteză ce va trece la 80 km de oraș.
În aceeași situație se vor afla și municipiile Vaslui, Botoșani și Suceava cu zonele lor limitrofe rezidențiale. O populație de peste 1 milion de locuitori va rămâne izolată. Suceava ar putea fi cuplată în 2030, Iașul, în cel mai bun caz, în 2032.
O privire de ansamblu asupra autostrăzilor A7 și A8
* Autostrada „Moldovei” (A7) București – Ploiești – Pașcani, va fi gata în 2026. E singura veste bună. Dar finanțarea extensiei Pașcani – Suceava – Siret este în aer. O șansă reală, spun specialiștii, va fi programul de mobilitate militară ReArm Europe, redenumit Readiness 2030.
* Pe A8, ruta Ungheni – Iași – Tg. Neamț – Tg. Mureș, pronosticul este sumbru. În cel mai bun scenariu, capetele montane (54 de kilometri cumulat), cele care au fost excluse din PNRR, ar putea primi bani din Programul Transport și finalizate până în 2030. Și cam atât.
Buget de 10 miliarde de euro, proiecte de 23 de miliarde de euro
Explicația: A7 până la Pașcani va fi decontată din PNRR. În schimb, A8 va intra într-o competiție dură. Programul Transport 2021 – 2027, singurul unde mai sunt bani pentru autostrăzi, are o componentă nerambursabilă de 4,7 miliarde de euro la care se adaugă o cofinanțare națională de 4,9 miliarde euro. Dar proiectele existente, mature, sunt în valoare de 23 miliarde euro. Doar Autostrada „Unirii” A8 are un cost de 10 miliarde de euro, deci cât întreg bugetul. În toată România, sunt acum în execuție 730 de kilometri de autostradă și drum expres, alți 680 fiind în licitație.
Continuarea în Reporter de Iași
Urmăriți canalul „PRESShub” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(sursa foto: reporteris.ro)