Cordonul ombilical dintre fotbalul românesc și firmele de pariuri – 15 din 16 echipe de fotbal din România au sponsor o companie de pariuri

Data:

Pe 11 iulie 2025, a început un nou sezon din campionatul național de fotbal din România. Suporterii se întorc pe stadioane, jucătorii vor da tot ce au mai bun pe teren, iar spectacolul nu poate fi completat fără să băgăm și un bilet pe echipa câștigătoare. Doar liga de fotbal se numește  „Superliga”, nu-i așa?

Din 2022, de când a fost semnat un parteneriat între eAD, deținătorul drepturile de difuziune, LPF (Liga Profesionistă de Fotbal) și Superbet, liga de fotbal românească a început să fie denumită  „Superliga” și să devină din ce în ce mai frecvetanbilă pentru pariuri. 

Nu suntem singurii, ligile de fotbal din Bulgaria (Efbet Liga) sau Serbia (Mozzart SuperLiga) sunt de asemenea parteneri apropiați cu firmele de pariuri.

În profunzimea „Superligii”, nu mai puțin de 15 din cele 16 echipe înscrise în actuala stagiune 2025/2026 au ca sponsor cel puțin o companie de pariuri. Ultima, FC Metaloglobus București, iese „curată” pentru că nu are niciun sponsor pe echipament momentan.

Pariuri pe tricouri și în conturile bancare

Compania Superbet sponsorizează, pe lângă liga de fotbal, și 6 echipe din campionat, U Cluj, FC Rapid, Farul Constanța, Universitatea Craiova și FC Dinamo. Alte firme de pariuri precum Don.ro, Unibet, Mr. Bit, FavBet sau Vlad Cazino și-au făcut locul pe defilarea de modă din stadioanele românești.

EchipăSponsor pariuri
U ClujSuperbet
Universitatea CraiovaSuperbet
RapidSuperbet
Farul ConstanțaSuperbet
CFR ClujDon.ro
UTA AradFavBet
HermanstadtUnibet
DinamoSuperbet
FC BotoșaniUnibet
Oțelul GalațiMr. Bit
Petrolul PloieștiMr. Bit
Metaloglobusn/a
FK CsikszeredaMr. Bit
FC ArgeșUnibet, Vlad Cazino
FCSBBetano
Unirea SloboziaMr. Bit

Puterea companiilor de pariuri se reflectă inclusiv la bugetul de stat. Profit.ro arată că în ultimele 17 luni, doar Superbet a plătit la bugetul de stat 610 milioane de euro.

Pariurile sunt practic sinonime cu fotbalul. Nu este doar o tendință sau o „anomalie” autohtonă.  Unul dintre principalii sponsori ai cele mai importante competiții de fotbal din lume, Liga Campionilor, este bet365, o companie de pariuri.

O investigație transfrontalieră semnată de The Guardian, arată că în sezonul trecut din Marea Britanie, 296 din 442 de echipe aveau cel puțin un partener o firmă de pariuri. Practic mai mult de jumătate. În plus, 14 din 31 de ligi de fotbal din Europa se bazează de parteneriatele cu firmele de pariuri.

Citește și: INTERVIU | Cristian Zeciu, fondatorul „Prăvăliei cu cărţi”, cea mai cunoscută librărie din Constanţa: „Creșterea TVA-ului este încă un mic cui în coșciugul în care au băgat cartea”

Recent, sectorul pariurilor a fost luat în vizor de prima fază a reformelor bugetar fiscale, anunțate de guvernul Bolojan. Una dintre propunerile inițiale era de a crește impozitului de la 3% până la 10% pentru câștiguri și retrageri de bani din câștigurile de la pariuri, pentru toate sumele până la 10.000 de lei brut. În final, creșterea impozitului a fost doar până la 4%.

Au fost în schimb mărite considerabil impozitului pentru operatorii jocurilor de noroc online, de la 21% la 30% și impozitul pe veniturile operatorilor pentru toate tipurile de pariuri, de la 21% la 25%.

Fotbalul este sinonim cu pariurile și la știri

Se știe că site-urile sportive (adică de fotbal) au unele dintre cele mai mari audiențe din România, conform BRAT (Biroului Român de Audit și Transmedia). Site-uri precum DigiSport, Fanatik sau GSP adună lunar milioane de vizite.

Pe lângă știrile despre fotbaliștii favoriți, controversele patronilor românești și dacă cel mai important meci al săptămâni apare la TV, vizitatorii acestor site-uri mai pot vedea și cele mai diverse reclame la pariuri.

De cele mai multe ori pe pagina principală, cum este cazul GSP, sau ceva mai discret,  în interiorul articolele, ca la Golazo, reclamele la pariuri sunt aproape omniprezente.

Sunt totuși și câteva excepții notabile de redacții de presă sportivă care nu afișează reclame la pariuri pe site-uri – Sport.ro, Prosport sau iAM Sport. 

Problema pariurile are soluții la nivel european

Se pune întrebarea dacă este oare posibil să ne imaginăm o lume în care poți să vizionezi un meci de fotbal, fără să fii lovit în fiecare secundă de logo-uri gargantuane pe tricouri sau spoturi publicitare cu vedetele și sportivii preferați care te încurajează să joci responsabil”.

Meciul de fotbal dintre echipele Rapid Bucuresti și CFR Cluj, partida din cadrul etapei a 2-a a Superligii, disputat pe stadionul Superbet Arena Giulesti, 20 iulie 2025. Inquam Photos / Gyozo Baghiu
Meci Oțelul Galați și FC Hermmanstadt din 28.10.2023
Meci Gloria Buzău și UTA Arad din etapa 29 a Superligii stagiunea 2024/2025

La nivel european, reclamele pentru pariuri/ jocuri de noroc iau treptat drumul reclamelor pentru tutun, care au dispărut total, de ani buni, din evenimentele sportive. 

 De anul viitor, Premier League, una dintre cele mai mari ligii de fotbal din lume, va interzice firmele de pariuri de pe fața tricourilor. Și nu este deloc un pas mic. În sezonul actual, 10 echipe din Anglia poartă pe tricouri companii de pariuri (Aston Villa, Brentford, Bournemouth, Burnley, Crystal Palace, Everton, Fulham, Sunderland, West Ham și Wolves). 

La nivelul Uniunii Europene, nu există o interdicție legiferată, ca cea din 2003 împotriva reclamelor transfrontaliere pentru tutun, dar multe țări limitează drastic reclamele pentru pariuri: Spania, Italia,Franța, Belgia sau Germania.

În România, recent, CNA a anunțat că persoanele publice nu mai pot apărea în reclame la pariuri. Nume importante din industria muzicii și foști sportivi precum Ilie Dumitrescu, Gabi Balint, Antonia, Ruby sau Ilie Năstase, nu vor mai putea face reclame la pariuri. Este un început. 

Citește și: „O țară mai bogată și mai respectată”?: miturile ceaușiste, înfloritoare în 2025. Concluzii după prezentarea sondajului INSCOP „Percepția populației cu privire la regimul comunist. Reperele nostalgiei”

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

(Foto: Inquam Photos / Vali Marin)

spot_imgspot_img
Robert Olteanu
Robert Olteanu
Absolvent de științe politice și masterand în dezvoltare internațională și ajutor umanitar. Pasionat de diplomație, cinematografie și literatură.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Ultimele știri

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Pentru a fi la curent cu cele mai recente știri, oferte și anunțuri speciale.

Mai multe articole similare
Related

Cum ne amenință Rusia

Ambasadorul Rusiei la București vrea să producă panică, să-i...

Aktual24 | Stenograme din dosarul lui Piedone. Cum a pregătit șeful ANPC controlul „de patru stele” pentru hotelul lui Dan Radu Rușanu

Cristian Popescu Piedone, șeful Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor,...