Pe 11 iulie 2025, a început un nou sezon din campionatul național de fotbal din România. Suporterii se întorc pe stadioane, jucătorii vor da tot ce au mai bun pe teren, iar spectacolul nu poate fi completat fără să băgăm și un bilet pe echipa câștigătoare. Doar liga de fotbal se numește „Superliga”, nu-i așa?
Din 2022, de când a fost semnat un parteneriat între eAD, deținătorul drepturile de difuziune, LPF (Liga Profesionistă de Fotbal) și Superbet, liga de fotbal românească a început să fie denumită „Superliga” și să devină din ce în ce mai frecvetanbilă pentru pariuri.
Nu suntem singurii, ligile de fotbal din Bulgaria (Efbet Liga) sau Serbia (Mozzart SuperLiga) sunt de asemenea parteneri apropiați cu firmele de pariuri.
În profunzimea „Superligii”, nu mai puțin de 15 din cele 16 echipe înscrise în actuala stagiune 2025/2026 au ca sponsor cel puțin o companie de pariuri. Ultima, FC Metaloglobus București, iese „curată” pentru că nu are niciun sponsor pe echipament momentan.
Pariuri pe tricouri și în conturile bancare
Compania Superbet sponsorizează, pe lângă liga de fotbal, și 6 echipe din campionat, U Cluj, FC Rapid, Farul Constanța, Universitatea Craiova și FC Dinamo. Alte firme de pariuri precum Don.ro, Unibet, Mr. Bit, FavBet sau Vlad Cazino și-au făcut locul pe defilarea de modă din stadioanele românești.
Echipă | Sponsor pariuri |
U Cluj | Superbet |
Universitatea Craiova | Superbet |
Rapid | Superbet |
Farul Constanța | Superbet |
CFR Cluj | Don.ro |
UTA Arad | FavBet |
Hermanstadt | Unibet |
Dinamo | Superbet |
FC Botoșani | Unibet |
Oțelul Galați | Mr. Bit |
Petrolul Ploiești | Mr. Bit |
Metaloglobus | n/a |
FK Csikszereda | Mr. Bit |
FC Argeș | Unibet, Vlad Cazino |
FCSB | Betano |
Unirea Slobozia | Mr. Bit |
Puterea companiilor de pariuri se reflectă inclusiv la bugetul de stat. Profit.ro arată că în ultimele 17 luni, doar Superbet a plătit la bugetul de stat 610 milioane de euro.
Pariurile sunt practic sinonime cu fotbalul. Nu este doar o tendință sau o „anomalie” autohtonă. Unul dintre principalii sponsori ai cele mai importante competiții de fotbal din lume, Liga Campionilor, este bet365, o companie de pariuri.
O investigație transfrontalieră semnată de The Guardian, arată că în sezonul trecut din Marea Britanie, 296 din 442 de echipe aveau cel puțin un partener o firmă de pariuri. Practic mai mult de jumătate. În plus, 14 din 31 de ligi de fotbal din Europa se bazează de parteneriatele cu firmele de pariuri.
Recent, sectorul pariurilor a fost luat în vizor de prima fază a reformelor bugetar fiscale, anunțate de guvernul Bolojan. Una dintre propunerile inițiale era de a crește impozitului de la 3% până la 10% pentru câștiguri și retrageri de bani din câștigurile de la pariuri, pentru toate sumele până la 10.000 de lei brut. În final, creșterea impozitului a fost doar până la 4%.
Au fost în schimb mărite considerabil impozitului pentru operatorii jocurilor de noroc online, de la 21% la 30% și impozitul pe veniturile operatorilor pentru toate tipurile de pariuri, de la 21% la 25%.
Fotbalul este sinonim cu pariurile și la știri
Se știe că site-urile sportive (adică de fotbal) au unele dintre cele mai mari audiențe din România, conform BRAT (Biroului Român de Audit și Transmedia). Site-uri precum DigiSport, Fanatik sau GSP adună lunar milioane de vizite.
Pe lângă știrile despre fotbaliștii favoriți, controversele patronilor românești și dacă cel mai important meci al săptămâni apare la TV, vizitatorii acestor site-uri mai pot vedea și cele mai diverse reclame la pariuri.
De cele mai multe ori pe pagina principală, cum este cazul GSP, sau ceva mai discret, în interiorul articolele, ca la Golazo, reclamele la pariuri sunt aproape omniprezente.
Sunt totuși și câteva excepții notabile de redacții de presă sportivă care nu afișează reclame la pariuri pe site-uri – Sport.ro, Prosport sau iAM Sport.
Problema pariurile are soluții la nivel european
Se pune întrebarea dacă este oare posibil să ne imaginăm o lume în care poți să vizionezi un meci de fotbal, fără să fii lovit în fiecare secundă de logo-uri gargantuane pe tricouri sau spoturi publicitare cu vedetele și sportivii preferați care te încurajează „să joci responsabil”.



La nivel european, reclamele pentru pariuri/ jocuri de noroc iau treptat drumul reclamelor pentru tutun, care au dispărut total, de ani buni, din evenimentele sportive.
De anul viitor, Premier League, una dintre cele mai mari ligii de fotbal din lume, va interzice firmele de pariuri de pe fața tricourilor. Și nu este deloc un pas mic. În sezonul actual, 10 echipe din Anglia poartă pe tricouri companii de pariuri (Aston Villa, Brentford, Bournemouth, Burnley, Crystal Palace, Everton, Fulham, Sunderland, West Ham și Wolves).
La nivelul Uniunii Europene, nu există o interdicție legiferată, ca cea din 2003 împotriva reclamelor transfrontaliere pentru tutun, dar multe țări limitează drastic reclamele pentru pariuri: Spania, Italia,Franța, Belgia sau Germania.
În România, recent, CNA a anunțat că persoanele publice nu mai pot apărea în reclame la pariuri. Nume importante din industria muzicii și foști sportivi precum Ilie Dumitrescu, Gabi Balint, Antonia, Ruby sau Ilie Năstase, nu vor mai putea face reclame la pariuri. Este un început.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(Foto: Inquam Photos / Vali Marin)