Statul român a cheltuit 185 de milioane de lei pentru a digitaliza integral căsătoriile. S-a lucrat cinci ani pentru digitalizarea arhivei ultimului secol de acte de stare civilă – nașteri, căsătorii, divorțuri și decese, iar de un an, sistemul e activ. Doar că lucrurile nu s-au schimbat aproape deloc pentru beneficiarul final: cetățeanul care vine la Starea Civilă, scrie Ziarul de Iași.
Documentele se aduc tot cu dosarul plic, pentru programarea căsătoriilor, iar ceremoniile s-au mutat integral la sediul instituției. În pădure, la restaurant, cu decor frumos și tot ce-și mai doresc mirii se pot trage doar duble, cu actori în loc de ofițerii de la starea civilă.
Certificatul se emite acum digital și mirii îl pot păstra online pentru o eternitate, dar instituțiile statului au nevoie de o copie semnată olograf. De aceea, ceremonia simbolică de semnare în registru, în fața ofițerului de stare civilă, s-a transformat într-o șezătoare. Deși semnează pe un pad electronic, mirii așteaptă în medie circa 20 de minute ca serverele din „cloud” să se alinieze și să se poată tipări certificatul, pe care statul roman încă îl cere, chiar dacă a digitalizat tot sistemul. STS-ul a oprit, la acest punct, mobilitatea: toate dispozitivele utilizate trebuie să fie conectate doar la rețelele avizate și supervizate de aceștia.
Certificatul pierdut se recuperează mai ușor
Digitalizarea pare că a ajutat, în primă instanță, instituțiile statului, care au simplificat proceduri interne și au scurtat timpi de așteptare. Există însă un beneficiu important și pentru cetățeni, explică aceștia. La aproape un an de la operaționalizarea Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC), accesul la documente nu mai depinde strict de domiciliu.
Continuarea, în Ziaruldeiasi.ro
Urmăriți canalul „PRESShub” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(Sursa foto: Ziaruldeiasi.ro)



