- Din 2012, timp de aproape 14 ani, Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași funcționează într-un absurd birocratic rar întâlnit: are doi directori – șefi de instituție, ambii cu atribuții și salarii de top, dar doar unul cu drept de semnătură.
- PressHub a calculat că salariul brut primit de fiecare dintre cei doi directori generali din 2012 și până acum este de 770.000 de euro.
- Totul, în timp ce CNAIR – compania de stat din subordinea Ministerului Transporturilor – a preferat să „inventeze” o funcție ca să nu deranjeze nici PSD, nici PNL.
- Ciprian Șerban, ministrul Transporturilor, nu ne-a răspuns la întrebările trimise în legătură cu situația de la Iași. L-am întrebat dacă este normal ca ministerul pe care îl conduce să nu găsească o soluție la o astfel de situație.
Din 2012, DRDP Iași are doi directori care împart aceeași instituție și același buget: Ovidiu Laicu, susținut de PSD, și Dănuț Pilă, fost ofițer SRI și promovat de PNL.
S-a ajuns în această situație după ce ambii directori, rivalii Dănuț Pilă și Ovidiu Laicu, au alternat la conducerea instituției. Fiecare dintre aceștia au câștigat în instanță dreptul de a fi repuși în funcție pentru că nu au fost schimbați legal.
DRDP de află în subordinea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Ruriere (CNAIR), care la rândul său se află în „ograda” Ministerului Transporturilor.
Soluția celor doi directori
În loc să tranșeze problema după reintegrarea în funcție a lui Pilă, CNAIR a ales o soluție inedită: menținerea ambilor în funcții paralele, dar cu atribuții suprapuse și tensiuni administrative constante.
Astfel, Ovidiu Laicu a „avansat” pe poziția de director general regional, iar Dănuț Pilă a rămas, conform deciziei instanței „director regional”.
„În structura organizatorică a DRDP Iași figurează un post de director general regional și un post de director regional”, ne-au precizat într-un răspuns scris reprezentanții companiei de stat.
„Regulamentul de Organizare și Funcționare prevede atribuții pentru fiecare dintre cele două posturi. Menționăm că ambele posturi sunt ocupate de persoane care au câștigat în instanță reintegrarea pe aceste posturi”, ni s-a mai precizat din partea CNAIR.
Însă, așa cum reiese din documentele verificate de PressHub, în 2012, funcția de conducere era cea de „director DRDP Iași”.
Când a fost numit prima dată în funcție, Dănuț Pilă a primit titlul de „director general” în 2012 și pentru a ocoli organigrama din acel moment.
Citește și: Rețeaua de „slugi” a lui Piedone, rudele și apropiații din Sectorul 5
Tot acesta a primit titulatura de „director general regional” după ce a primit o nouă decizie favorabilă în instanță de a fi repus în funcție.
În cele din urmă, poziția de „director general regional” a fost atribuită lui Ovidiu Laicu, după ultimele decizii din instanță, iar Dănuț Pilă s-a mulțumit cu cea de „director general”.
Cât ne costă „coabitarea” celor doi directori
Între 2012 și 2025, salariile brute încasate de fiecare dintre cei doi directori depășesc 770.000 de euro. Cu tot cu sporuri, contribuții și beneficii, costul unei duble conduceri administrative se apropie de 1,6 milioane de euro – bani publici, desigur.
În 2023, ambii directori au încasat salarii comparabile: 193.149 lei pentru Pilă (la care se adaugă pensia militară) și 210.386 lei pentru Laicu, care este și consilier local PSD în Iași.
Un conflict pornit politic plătit din bani publici
Totul a început în 2012, când Dănuț Pilă, director în funcție susținut de PDL, a fost demis odată cu venirea la putere a USL. În locul său a fost numit Ovidiu Laicu. Pilă a contestat în instanță revocarea și a câștigat în 2017. Însă între timp, Laicu era deja instalat. În loc să-l reloce pe Pilă într-o altă regională sau să-i ofere o funcție echivalentă, CNAIR a preferat să-l reangajeze pe același post, dar fără putere de decizie.
Această indecizie a generat un val de procese: 7 procese câștigate de Pilă, daune morale cerute pentru marginalizare, convocări la cercetări disciplinare și o realitate absurdă – doi directori care conduc aceeași instituție, dar nu pot lucra împreună.
CNAIR se spală pe mâini
Într-un răspuns oficial, CNAIR confirmă că posturile celor doi sunt distincte și aprobate prin structura internă: „Ambele posturi sunt ocupate de persoane care au câștigat în instanță reintegrarea.” Iar despre o posibilă relocare, compania afirmă: „Schimbarea locului de muncă se poate face exclusiv cu acordul angajatului”.
Adică, atâta timp cât niciunul nu vrea să plece și ambii au susținere politică, situația rămâne blocată pe termen nelimitat.
Ciprian Șerban, ministrul Transporturilor, nu ne-a răspuns la întrebările trimise în legătură cu situația de la Iași. L-am întrebat dacă este normal ca ministerul pe care îl conduce să nu găsească o soluție la o astfel de situație.
Urmăriți canalul „PRESShub” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici
Urmăriți PressHUB și pe Google News!