Cea de-a XXVII-a ediție a festivalului are loc între 24 august și 21 septembrie 2025.
Cel mai probabil, melomanii și-au pregătit deja abonamentele sau biletele. Cei indeciși, însă, mai au posibilitatea să își aleagă concerte și sunt câteva care nu îți vor schimba viața, dar îți vor schimba starea, dispoziția. S-ar putea, cândva, pe parcursul festivalului să existe și momentul de grație, catharsisul. Dar pentru asta, trebuie să fii în primul rând în sală, nu-i așa? Mie așa mi s-a întâmplat, în sală, în școala primară.
Selecțiile mele vor încerca să acopere multiple genuri muzicale, dar lista este deschisă și poate fi actualizată și în funcție de programul sau gusturile fiecăruia.
Doar să nu uitați că, în cazul concertelor, este one chance only.
Ghid de utilizare (sic!): Nici pentru recomandări, toate bazate pe confirmări personale (admit și una-două excepții, din complezență), nici în cronicile de după concerte nu voi bate câmpii cu monografii pe care le puteți accesa singuri (cum fac și cei care le copiază), chiar la nivel academic, le găsiți inclusiv pe pagina festivalului, sau cuvinte goale, languroase, nesincere, stiluri folosite și respinse deja de public, dar foarte la modă și apreciate de cei din turnul de fildeș și „datorită” cărora publicul a fugit din săli. Pe lângă bariera prețului la bilete. Exact ca și până acum, în toate cronicile mele, voi ține cu spectatorii, nu cum se obișnuiește prin breaslă, ego first.
Program și bilete aici.
24 august, concertul de deschidere va avea ca protagoniști pe dirijorul Cristian Măcelaru, directorul artistic al festivalului, Orchestra și Corul Filarmonicii „George Enescu” și exoticul violonist Nemanja Radulović. Din tot programul punctez doar concertul pentru că, în general, este destul de rar cântat și cu un asemenea violonist devine o oportunitate. Concertul pentru vioară în Re minor al lui Aram Haciaturian a fost dedicat/ compus pentru violonistului David Oistrah. O compoziție melodioasă, păstrând din luminozitatea și veselia folclorului armean din care Haciaturian s-a inspirat. Fără pretenții stilistice ieșite din comun, lucrarea le are pe toate.
25 august, concertul de la Sala Palatului este incredibil prin programul ales, dar și interpreți. Ukrainian Freedom Orchestra va fi dirijată de cunoscuta Keri-Lynn Wilson, cunoștință mai veche, cea care a și fondat orchestra. Solist va fi violonista Alexandra Conunova, unul din starurile zilei, desigur, și ea, un nume familiar melomanilor noștri. Dar nu numai reunirea pe aceeași scenă contează, ci și lucrările alese, nici mai mult, nici mai puțin decât superbul Concert nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră op. 26 a lui Max Bruch. După care urmează Wagner cu una dintre cele mai frumoase uverturi compuse vreodată și fragmente din Tristan și Isolda, dar surpriza mare o veți avea chiar cu piesa de deschidere Suită din opera Mothers of Kherson de Maxim Kolomiiets. Merită să descoperiți. Iar dacă vă va încânta ce auziți, să țineți cont că seara următoare o veți avea în casă și pe soprana Rachel Willis-Sørensen, care va cânta Strauss, iar închiderea va fi apoteotică cu a 8-a de Dvořák.
27 august, la Ateneu de această dată, un festin cameral BELCEA QUARTET și LEONKORO QUARTET. Feerie. Mendelssohn, Beethoven, Enescu (Octetul, firesc) compoziții pentru instrumente de coarde, only!
Iar ospățul se prelungește la Sala Palatului. Unicul Andrei Ioniță, împreună cu Philharmonia Orchestra, având la pupitru pe mai vechea și îndrăgita noastră cunoștință, Santtu-Matias Rouvali, ne vor scoate din această lume cu un program dinamită Ceaikovski, Șostakovici (Concertul nr. 1), Stravinski. Pentru ca ziua următoare, pianista Alexandra Dariescu să preia locul de solist concertant.
28 august este o zi bună pentru amatorii de muzică vocal simfonică. La Ateneu, Corul Radio din Letonia va răspunde prezent, dirijor Sigvards Kļava. Această tratație continuă vineri, 29 august, cu Missa solemnis în re major de Beethoven. Protagoniști mari artiști lirici, alături de Corul și Orchestra Filarmonicii „Transilvania” din Cluj Napoca, dirijată de Cristian Mandeal.
29 august, va fi mai greu de ales între MINA și Opera Națională București. Singurul colac de salvare este că spectacolele de la MINA nu sunt unicat. Așa că, opera Ora spaniolă M. 52 de Ravel e alegerea necesară. Numai atuuri. E scurtă, frumos regizată, nume de elită ca interpreți, super dirijor, James Gaffigan, și Orquestra de la Comunitat Valenciana.
30 august, o sâmbătă care poate deveni una dintre cele mai frumoase experiențe pentru cine decide să o înceapă la sala Auditorium, ora 11.00. Un concert de cameră cu renumitul Cvartet Ad Libitum, care are în componență pe unii dintre cei mai valoroși muzicieni români ai momentului. Remus Azoiței, vioara I, Șerban Mereuță, vioara a II-a, Bogdan Bișoc, violă, Filip Papa, violoncel. Invitată va fi pianista Sina Kloke, fost jurat, anul trecut, la Concursul Internațional „George Enescu”, secțiunea pian. În program Șostakovici, Enescu, Brahms. Garantez pentru o dimineață în care curcubeul va deveni mai mare decât cerul însuși.
Dar acesta e doar începutul.
La ora 13.00, la Sala Radio, unele dintre marile nume ale zilei, din nou James Gaffigan și tenorul Benjamin Bernheim, alături de Orquestra de la Comunitat Valenciana vor susține un concert vocal simfonic cu creații lirice compuse Strauss, Chausson, Berlioz și Ravel. Gaffigan este și unul dintre dirijorii mei preferați, pe care l-am și revăzut recent dirijând orchestra KOB, chiar la premiera Don Giovanni/Requiem, în care rolul Donnei Anna a fost interpretat de marea noastră soprană Adela Zaharia. A fost de vis, recitiți cronica exclusivă aici .
Cu sandvișul în desagă și sticla de apă, va trebui să mergeți la Ateneu, pentru că domnul Jean-Philippe Rameau ne așteaptă cu superba sa operă Dardanus. Orchestra Les Ambassadeurs ~ La Grande Écurie, Corul De Cameră Namur, dirijorul Emmanuel Resche-Caserta, alături de mari soliști de operă sunt cei care vor da viață acestei opera rara. Deci, baroc pe pâine.
Deși, practic, nu văd cum s-ar putea ajunge în timp util, sigur, e de văzut și concertul de la Sala Palatului, 19.30. Celebra Orchestră a Academiei Santa Cecilia, cu Daniel Harding la pupitru și un program italiano francez.
Oricum, „răsfoiți” programul pentru că acolo se regăsesc și evenimentele cu intrare liberă și e plin de surprize plăcute.
Urmăriți canalul „PRESShub” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(Sursa foto: Site-ul Festivalului Internațional George Enescu)