Festivalul Internațional „George Enescu” – nici în a doua săptămână nu sunt obligatorii, dar ce bine fac răgazurile muzicale

Data:

Festivalul Internațional „George Enescu” va intra în a doua săptămână, suprapunându-se cu ultima săptămână de vacanță (sic!). Deci, pentru a alunga tristețea sau a amplifica bucuria !! începerii unui nou an școlar, nicio cură și niciun medicament nu sunt mai bune decât niște vizite prin sălile de concerte ale festivalului. Iar pentru asta am o rețetă bună.

Pentru ce a mai rămas din prima săptămână, recomandările sunt aici.

Pentru a doua săptămână bilete și informații aici.

31 august, duminică, ora 11.00, câteva ceasuri după răsărit, mai ales dacă v-ați întors de la ultimele petreceri ale verii, un antidot e binevenit. Punctul farmaceutic este la Sala Auditorium. Recitalul violoncelistului Valentin Răduțiu și pianistul Per Rundberg. O atmosferă de film, că sigur v-a plăcut The Royal Tenenbaums al regizorului cult Wes Anderson. Sonata nr. 1 în fa minor op.26 no 1, compusă de Enescu la numai 17 ani, e, probabil, ceea ce era și simțea tânărul de atunci. Compoziția insuflă această energie. Posibil, a și fost inspirat de vreo petrecere câmpenească?! Brahms și Debussy vor fi și ei acolo.

Una dintre tratațiile de top ale festivalului se va întâmpla la ora 22.30, la Ateneu. Recitalul sopranei Asmik Grigorian, acompaniată de pianistul Lukas Geniušas. Pentru operatici n-am niciun un dubiu că au luat biletele, o știm și o urmărim deja, dar cei care vor fi încântați cel mai tare vor fi non operaticii.

1 septembrie, Sala Palatului, ora 20.00. Ne întoarcem la vraja vocilor umane. Salome, op 54 de Richard Strauss. WDR Köln Orchestra, dirijată de maestrul Măcelaru, soliști nume de colecție, de-abia aștept ziua, ora. Regie multimedia Nona Ciobanu, Petre Kosir. Deci, vorbim deja de un semistage. Chiar dacă pare obsesie, voi insista în continuare pe spectacole, genuri, bazate pe voci umane. Corzile vocale ca instrument sunt vulnerabile, fragile și sensibile. Prezența cântăreților pe scene este, în general, limitată. Raportat la orice alt instrument. O vioară Stradivarius, să zicem. Se cântă de sute de ani pe ea, o poți auzi și în fiecare zi. Când vine vorba despre voci, în schimb, trebuie exploatat orice moment în care sunteți prin preajma vreuneia. Mă gândeam că în Evul Mediu, cântăreții lirici ar fi fost arși pe rug pentru că nimeni n-ar fi putut să explice de ce devii altceva atunci când îi asculți. Fac vrăji. Nu se descoperiseră pe-atunci chestiile astea cu serotonina, dopamina etc.

Citește și: Festivalul Internațional „George Enescu” 2025. Cea de-a 27-a ediție va aduce peste 100 de concerte și 4.000 de artiști din întreaga lume

2 septembrie e o zi care are și variantă pentru iubitorii de dans. La TNB, ora 19.00, maestrul Gigi Căciuleanu va prezenta alături de Teatrul de Balet din Sibiu, spectacolul DinDor’NdoR. Cu această ocazie salutăm și revenirea dansului în festival. La 20.00, la sala Palatului revine un dirijor drag nouă, Paavo Järvi, alături de Orchestra Tonhalle din Zürich și violoncelista Alisa Weilerstein. Și norocul ca, după Andrei Ioniță cu Concertul nr. 1 de Șostakovici, acum, să ascultăm Concertul nr. 2. Adică, bifăm ambele superbe concerte ale sale.

Miercuri, 3 septembrie, zi mai grea de selecție. Pe de-o parte, la Sala Auditorium, ora 17.00 este proiecția operei Nunta lui Figaro de Wolfgang Amadeus Mozart, Royal Balet și Opera, și nu pot să mă abțin să nu vă recomand pentru că am văzut montarea, anul trecut la Londra. Iar trei dintre voci sunt chiar de neratat, baritonii Luca Micheletti, Figaro, Huw Montague Rendall, contele Almaviva, și mezzo-soprano Ginger Costa-Jackson, Cherubino. Toată distribuția e de top, interpretarea și montarea vor completa experiența. Sigur, singura reținere pe care o am e pentru că nu știu cum va fi sonorizarea. Iar seara, ora 20.00, cred că opera se va termina la limită, Sala Palatului, din nou cu Orchestra din Zurich cu o bijuterie a muzicii clasice, Mahler Simfonia nr. 2, A învierii. Orice alegeți, aici să nu întârziați!

Dar ziua nu s-a terminat, the night is young, așa că, la Club Control, 22.00, clasicul chiar o ia razna. Bach and beyond, un program prezentat de Francesco Tristano. So, beat it! Urmăriți în program pentru că ceva în același spirit va fi și la MINA.

Joi, 4 septembrie, ora 20.00, Sala Palatului, aficionados muzicii enesciene au ocazia să reasculte Simfonia a 4-a, finalizată de enescologul Pascal Bentoiu, mult mai rar cântată decât celelalte trei. Onoarea aceasta ne-o va face Orchestra Filarmonică Cehă, dirijor Petr Popelka. Iar următoarea zi, 5 septembrie, 19.30, aceeași orchestră ne va purta prin lumea compatriotului lor- Antonín Dvořák. De această dată li se alătura și violoncelistul Kian Soltani.

Citește și: Festivalul Luminilor la Domeniul Cantacuzino – descoperă patrimoniul prin magie vizuală și auditivă

5 septembrie, 17.00, sala Auditorium. Până la concertul de seară, în aceeași serie de proiecții ale operelor din stagiunea 24/25 de la Royal Ballet and Opera, Londra, mai ales pentru cine n-a văzut, nu știe, se va difuza opera Turandot de Puccini, într-o montare legendară a unicului nostru Andrei Șerban. Montare care este printre cele câteva, Zefirelli, Sanjust, cele mai longevive din lume, peste 40 de ani.

Pentru cine nu mai găsește bilete, mai există un refugiu în Sufrageria Regală (sic!), MNAR, ora 19.00, dar tot cu baroc, adică rafinament! Recital Raluca Enea, clavecin, programul Naturalia.

22.30, la Ateneu, se produce acel back to basis sau back to the future, puțin mai misterios! Baroc cu Academia Bizantină și Ottavio Dantone, dirijor și clavecinist. Serenata per musica in un atto, Il trionfo della fama de Francesco Bartolomeo Conti. Nu, nu e chiar Serenata lui Toto Cutugno, dar italienii au această ușurință în a-și denumi lucrările melodios. Pentru mai mult, mai există și o a doua seară.

6 septembrie, 19.30, excepționalul dirijor Manfred Honeck, având la dispoziție două orchestre de tineret, celebra și deja „matura” Gustav Mahler și cea românească, va colora seara în culorile Mozart, Korngold, Ceaikovski și cu ajutorul violonistului Renaud Capuçon.

O observație: „Pastilele” mele fac trimitere la ce mai e în stoc. E foarte posibil, până dați click pe link să se epuizeze, prin urmare, pentru a nu se supăra nimeni, pun și eu „în limita stocului disponibil” (sic!). Acum, depinde de fiecare.

Citește și: Programul Festivalului de Literatură pentru Copii și Adolescenți APOLODOR, aproape gata. Vezi momentele, invitații, locațiile și programează-ți evenimentele la care vrei să participi

Urmăriți canalul „PRESShub” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

(Foto: Festivalul Internațional „George Enescu”)

spot_imgspot_img
Dana Cristescu
Dana Cristescu
Dana Cristescu este specialist în mnagement și marketing, cu o experiență de peste 25 de ani în media, publishing și în industria tiparului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Ultimele știri

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Pentru a fi la curent cu cele mai recente știri, oferte și anunțuri speciale.

Mai multe articole similare
Related

Tarife americane de 15% pentru bunurile europene. Cum este afectată România?

Statele Unite și Uniunea Europeană au ajuns la o...

Primarul orașului Mangalia, arestat preventiv 30 de zile pentru luare de mită

Judecătorii au decis arestarea preventivă, pentru 30 de zile,...