Grupul Automecanica, controlat de Sergey Glinka, renunță momentan la preluarea fabricii Popeci

Data:

  • Decizia de retragere a preluării Popesci Utilaj Greu, care va fi refăcută de grupul controlat de Sergey Glinka, are ca rezultat imediat o amânare a deciziei autorităților din România în privința pericolului investițiilor acestui grup din punct de vedere al securității economice.
  • Automecanica a solicitat încă de anul trecut Comisiei de Examinare a Investițiilor Străine Directe să aprobe preluarea fabricii Popeci Utilaj Greu, unde se pot realiza blindate pe șine, aviz necesar pentru că acționariatul cumpărătorului era unul străin, iar tranzacția depășea 2 milioane de euro.
  • Reprezentanții Automecanica susțin că tranzacția rămâne în picioare, afirmând că au și plătit banii acționarului Popeci Utilaj Greu. Retragerea solicitării către CEISD ar avea la bază retragerea din tranzacție a unui acționar minoritar, conform unui răspuns primit de PressHub de la reprezentanții Automecanica.
  • Sergey Glinka este omul de afaceri care controlează grupul Automecanica. Acesta avea, acum peste un deceniu, cetățenie americană, moldovenească și estoniană, așa cum reiese din datele oficiale și din presa. Presa din Ucraina și Rusia l-aa considerat un om de afaceri rus și l-a inclus în topul oamenilor de afaceri ruși realizat de revsta Forbesc. Acum, ne-a transmis că este doar cetățean român și estonian.
  • Retragerea solicitării de avizare a preluării Popeci Utilaj Greu ar avea legătură, conform informațiilor obținute de la multiple surse, cu faptul că avizul urma să fie unul negativ. O astfel de soluție ar fi adus probleme în legătură cu fabrica din Mediaș, preluată deja de grupul Automecanica și care realizează blindate, ca subcontractant al Otokar, chiar pentru Armata Română.

Una dintre cele mai importante tranzacții din industria grea românească – preluarea fabricii Popeci Utilaj Greu din Craiova – a fost suspendată, așa cum reiese din răspunsul primit de la Consiliul Concurenței din România, răspuns confirmat și de cumpărător.

Compania Automecanica SKB Property SRL, care a semnat în martie 2024 un contract de achiziție a acțiunilor, și-a retras cererea depusă la Comisia de Examinare a Investițiilor Străine Directe (CEISD), iar dosarul a fost închis. Cel puțin pentru moment, reprezentanții Automecanica susțin că vor să preia fabrica din România.

  • PRESSHub a mai scris de investițiile grupului în industria de apărare aici:

Cum reacționează statul când un fost partener al oligarhilor ruși vrea să producă blindate în România. Glinka neagă legături actuale cu Rusia

Retragerea

Compania Automecanica SKB Property SRL și-a retras notificarea privind preluarea societății Popeci Utilaj Greu SA, depusă la Comisia de Examinare a Investițiilor Străine Directe (CEISD).

„Astfel, cazul aflat în procedură de examinare, din punctul de vedere al securității naționale, a fost închis”, ne-au precizat într-un răspuns scris reprezentanții Consiliului Concurenței din România. Asta pentru că CEISD se află în subordinea Consiliului Concurenței.

Contactat de PRESSHub, Constantin Popeci ne-a declarat, într-o primă reacție, că nu știe despre retragerea ofertei celor de la Automecanica.

„Nu, nu am știut, chiar nu am vorbit cu ei. O să-i sun acum să văd ce s-a întâmplat”, ne-a declarat acesta.

Banii au fost plătiți

Contactați de PRESSHub despre situația tranzacției Popeci Utilaj Greu și Automecanica SKB Property SRL, reprezentanții firmei din urmă ne-au explicat că nu este vorba de o retragere definitivă, ci una temporară. Asta pentru a permite reformularea unei noi cereri de preluare a Popeci Utilaj Greu.

Acțiunea de retragere „în relație cu CEISD este una de reformulare și restructurare a ofertei, strict în ceea ce privește implicarea unor acționari minoritari. Având în vedere că procesul de primire al acestui aviz durează de mai bine de un an, parte din acești acționari au fost descurajați de lipsa de predictibilitate a procesului de avizare și au renunțat la a fi parte din proiect. Așadar, Automecanica SKB Property SRL este în ultimii pași din reformularea acestei notificări către CEISD”, au fost explicațiile primite de PRESSHub din partea grupului Automecanica.

De altfel, reprezentanții grupului Automecanica ne-au transmis că plata pentru fabrică a fost realizată încă de anul trecut.

„În data de 11 martie 2024 a fost semnat contractul de vânzare-cumpărare acțiuni la Popeci Utilaj Greu SA. Plata acțiunilor s-a făcut imediat, Automecanica SKB Property SRL acționând în bună credință și plătind, din capital exclusiv privat, datoriile companiei și asigurând injecții considerabile de capital pentru relansarea activității, inclusiv susținerea contractelor comerciale externe. Pe scurt, investițiile substanțiale ale Automecanica SKB Property SRL au salvat Popeci Utilaj Greu SA de la faliment”, ni s-a precizat într-un răspuns scris.

Angajamentul Automecanica SKB Property SRL de a face investiții de peste 50 de milioane de euro și de a crea 1.000 de locuri de muncă este unul ferm și susținut de fapte și investiții deja realizate, ne-au mai transmis reprezentanții companiei.

Miza retragerii pentru reformulare

Din informațiile obținute de PRESSHub în ultimele două săptămâni, de la multiple surse implicate în avizarea acestei tranzacții, reiese că avizul de preluare a Popeci Utilaj Greu de către Automecanica urma să fie unul negativ și viza neclarități privind acționariatul și o posibilă comasare a afacerilor.

În această procedură de avizare a preluării Popeci Utilaj Greu a fost „solicitat și avizul Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT)”, ne-au transmis reprezentanții Consiliul Concurenței.

În răspunsurile oficiale ni s-a transmis că aceste informații nu pot fi furnizate, mai ales că solicitarea de retragere a fost deja realizată și nu s-a mai ajuns la o decizie în acest dosar de preluare.

Conform legii, CSAT poate fi sesizat de CEISD atunci când o investiție străină este considerată a avea un impact semnificativ asupra securității naționale sau asupra intereselor Uniunii Europene. 

Un aviz negativ oficial de preluare a Popeci Utilaj Greu ar fi putut aduce probleme grupului Automecanica în cealaltă investiție importantă făcută în România.

Automecanica SKB Property SRL a preluat în urmă cu câțiva ani și firma Automecanica SA din Mediaș, tot din industria apărării (este o altă firmă față de Automecanica SRL, deținută de germanii de la Rheinmetall).

Preluarea Automecanica SA a trecut neobservată de autoritățile române, iar compania a ajuns chiar subcontractantul Otokar, într-un contract de 1,02 miliarde de euro (cu TVA), pentru furnizarea a 1.059 de blindate până în 2029.

Implicarea la Automecanica a lui Sergey Glinka

Grupul Automecanica este controlat de omul de afaceri Sergey Glinka, așa cum se prezenta chiar el în prezentările făcute din 2017 și până în 2020, când încerca să intre pe piața din România. La acel moment, el se prezenta ca un om de afaceri cu experiență în Rusia și Estonia.

După izbucnirea războiului din Ucraina și sancțiunile împotriva firmelor și oamenilor de afaceri ruși, Sergey Glinka se prezintă exclusiv ca om de afaceri român și estonian.

„În privința dlui Serghei Glinka, acesta este cetățean român și estonian și are o activitate economică desfășurată exclusiv în spațiul legal și fiscal al UE și SUA. Articolul dumneavoastră precedent face o confuzie între Transmashholding și TransGroup. Acestea sunt două entități distincte, cu sedii sociale și jurisdicții diferite (Rusia, respectiv Estonia). Transmashholding, în care dl Serghei Glinka a deținut o cotă de 5%, a fost vândută integral încă din 2017”, ne-au precizat reprezentanții acestuia.

„TransGroup este o companie estoniană care, la rândul ei, nu mai este în activitate. În prezent, dl Glinka are rolul de acționar în grupul din care face parte Automecanica, îndeplinind complet standardele naționale și internaționale de KYC (Know Your Client) aplicabile pentru UE și SUA. Am aprecia dacă în referirile viitoare la persoana dl Glinka țineți cont de aceste adevăruri”, ne-au mai transmis reprezentanții acestuia.

Sergey Glinka

La aceste informații trebuie adăugat că Sergey Glinka a fost inclus de Forbes Rusia în topul celor mai bogați 300 de oameni de afaceri ruși în 2013. În plus, în numeroase CV-uri ale sale, Sergey Glinka se prezenta ca având o implicare semnificativă în compania rusească Transmashholding.

Cât despre confuzia cu TransGroup, firma estoniană era copia unei firme din Rusia, parte din grupul Transmashholding – TransGroup –, în care Sergey Glinka apărea cu numele rusesc Sergei Glinka Mihailovic, recunoscut de acesta.

Patronimicul „Mihailovici” este, potrivit acestuia, „o formulare slavă de uz cultural, fără relevanță juridică”. Numele său oficial în acte europene este „Sergei Glinka”.

Între 2002 și 2018, Glinka a deținut, conform propriilor CV-uri, funcții importante în cadrul Transmashholding – cel mai mare producător de locomotive și echipamente feroviare din Rusia – și a colaborat strâns cu oligarhii Andrey Bokarev și Iskander Makhmudov. Ultimul se află pe lista sancțiunilor internaționale impuse de SUA.

Grupul Automecanica

Automecanica SKB Property SRL din Chitila, județul Ilfov, a fost înregistrată în 2022 la Registrul Comerțului. Firma este deținută integral de Sergey Glinka.

Automecanica SKB Property SRL a făcut prima achiziție în domeniul apărării în același an.

Pe 25 decembrie 2022, Automecanica SA din Mediaș își schimbă acționariatul. Nick Știrban, un om de afaceri român cu conexiuni în Austria, se retrage complet din compania pe care o deținea.

Conform declarației privind noii beneficiari ai Automecanica, completată la acel moment și consultată de PRESSHub, beneficiarii sunt: Andrei Scobioală și Sergei Glinka.

Acționariatul firmei din județul Sibiu este următorul: acționariatul companiei este împărțit între Andrei Scobioală (48,38%), Automecanica SKB Property SRL (48,38%) și un grup de persoane fizice care dețin împreună 3,23% din acțiuni.

În martie 2024, Automecanica SKB Property SRL a încercat să preia, alături de alți parteneri, fabrica Popeci Utilaj Greu.

Urmăriți canalul „PRESShub” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

spot_imgspot_img
Marian Pavalasc
Marian Pavalasc
Marian Păvălașc este jurnalist din anul 2002, când a început să scrie în presa locală din Galați. În presa centrală a ajuns 2011. Acum este un reporter freelancer și scrie materiale de news, dar și materiale de investigație. El este și coordonatorul proiectului Clever News Center, o agenție de conținut jurnalistic.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Ultimele știri

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Pentru a fi la curent cu cele mai recente știri, oferte și anunțuri speciale.

Mai multe articole similare
Related

Aktual24 | Reintrarea în politică a lui Călin Georgescu, o mișcare de negociere

Oficial, Călin Georgescu s-a retras din „politica activă” la...

Arta negocierilor? Trump amână din nou intrarea în vigoare a noilor tarife vamale punitive

Inițial, tarifele vamale punitive impuse de SUA ar fi...

Convorbire telefonică între secretarul de stat american și ministra de Externe. Ce s-a discutat

Ministra de Externe, Oana Țoiu, și secretarul de stat...

După 50 de ani: moștenirea neașteptată a Acordului de la Helsinki

În septembrie 1973, aproape 35 de țări s-au reunit...