Comisia Europeană și-a prezentat planul de a relaxa interdicția de facto a motoarelor cu combustie internă din 2035, cerând în schimb producătorilor auto să își reducă emisiile cu 90%, și nu cu 100% așa cum era prevăzut inițial.
Schimbarea marchează, în fapt, sfârșitul interdicției, reprezentând o victorie majoră pentru partidele de centru-dreapta și pentru industria auto, după luni de lobby intens.
Propunerea trebuie însă aprobată de Parlamentul European și de statele membre ale UE.
Potrivit acordului prezentat la Strasbourg, constructorii vor putea vinde și după 2035 vehicule plug-in hybrid și modele cu motoare mici de pornire, care prelunguesc raza de acțiune a bateriilor. Aceste flexibilități vor fi însă condiționate de „compensarea” celor 10% emisii suplimentare, prin utilizarea oțelului verde și a combustibililor alternativi.
Noile reguli, cand devin realitate, se adresează mai ales marilor clienți europeni, si anume firmelor care au flote auto.
Implicații:
Relaxarea va avea impacturi semnificative pentru mari producători auto precum Renault–Dacia, în primul rând pentru angajații acestor concerne: dă mai mult timp pentru tranziție, locuri de muncă și uzine existente vor fi protejate pe termen mai lung.
Prelungirea utilizării motoarelor tradiționale
Producătorii ar putea continua să vândă modele cu motoare cu ardere internă sau hibride după 2035, atâta timp cât media flotei lor respectă ținta de reducere a emisiilor de 90 %. Aceasta oferă o „fereastră de viață” pentru tehnologiile convenționale și hibride și pentru mișcările treptate spre electrificare, reducând riscul de pierdere abruptă a cotei de piață.
Pentru Renault–Dacia în special, care operează cu volume mari de automobile de volum și modele populare în segmente accesibile, flexibilitatea dată de țintele de 90 % în loc de 100 % creează un tampon de timp în care pot adapta treptat producția și portofoliul fără șocuri bruște.
Reducerea costurilor de tranziție
Normele mai puțin stricte ar reduce presiunea de a trece rapid la electrice pure, ceea ce ajută companii cu resurse financiare mai modeste sau cu investiții mai lente în electrificare, cum este cazul unora dintre liniile de producție Dacia.
Se diminuează necesitatea unor investiții uriașe și rapide în capacități de producție pentru vehicule electrice și baterii.
Relaxarea ar permite și includerea vehiculelor hibride plug-in sau utilizarea de combustibili alternativi neutri din punct de vedere al emisiilor (bio/ e-combustibili) în calculul mediei de emisii – ceea ce oferă Renault, Dacia și alți constructori opțiuni tehnice suplimentare pentru a îndeplini țintele fără a renunța complet la motoarele cu ardere internă.
Așa-numiții operatori de flote ar urma să fie supuși unor obligații mai stricte, potrivit propunerii Comisiei Europene. Aceștia reprezintă cei mai importanți cumpărători de mașini din Uniunea Europeană. În Germania, de exemplu, două din trei autoturisme noi sunt înmatriculate pe firmă, iar situația este similară și în alte state membre, precizează televiziunea publica ZDF.
Comisia nu propune o țintă unică la nivelul UE, ci obiective diferențiate pe fiecare stat membru, stabilite în funcție de performanța economică. Fiecare țară ar urma să primească propriile cerințe privind numărul de vehicule electrice pe care companiile trebuie să le includă în flotele lor.
Propunerea prevede și anumite excepții, pentru a stimula și apariția unei pieți atractive vehicule electrice second-hand în anii următori.
Urmăriți canalul „PRESShub” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici
Urmăriți PressHUB și pe Google News!



