Meta schimbă regimul reclamelor în Europa după sancțiunile din DMA. Platformele vor oferi, în premieră, opțiuni privind folosirea datelor

Data:

Meta va introduce din ianuarie 2026 un nou model de publicitate pentru utilizatorii Facebook și Instagram din UE, după ce Comisia Europeană a constatat că firma nu respecta Digital Markets Act și a amendat-o cu 200 de milioane de euro.

Pentru prima dată, utilizatorii vor putea alege între reclame complet personalizate, bazate pe partajarea tuturor datelor, sau o experiență cu „reclame mai puțin personalizate”, cu colectarea limitată de informații. Este o soluție „hibridă”, care le permite utilizatorilor să opteze pentru un serviciu gratuit bazat pe mai puține date personalizate.

Bruxellesul prezintă schimbarea ca pe un test major pentru modul în care marile platforme se vor adapta noilor reguli din UE.

Întreaga legislature europeană care încearcă să reglementeze marile platforme digitale este criticată de administrația Trump drept o tentative de „cenzură” și limitare a libertății de expresie.

Meta va pune la dispoziția utilizatorilor Facebook și Instagram din UE două opțiuni: consimțământul pentru partajarea tuturor datelor în schimbul reclamelor complet personalizate sau alegerea de a partaja mai puține date pentru o experiență cu „reclame personalizate într-o măsură mai redusă”. Potrivit Comisiei, compania va prezenta aceste opțiuni utilizatorilor în ianuarie 2026. Măsura vine după „un dialog strâns între Comisie și Meta”, în urma deciziei de neconformitate din aprilie 2025, prin care Comisia a stabilit că Meta nu oferea utilizatorilor o alegere reală privind utilizarea datelor lor pentru publicitate.

Comisia subliniază că, în temeiul DMA, „utilizatorii din UE trebuie să aibă o alegere deplină și efectivă, acesta fiind dreptul lor prevăzut de DMA”. După implementarea noului model de publicitate, Comisia va solicita feedback și dovezi de la Meta și „alți actori relevanți privind impactul și preluarea acestui nou model de publicitate”. Declarația arată că UE va monitoriza îndeaproape practicile Meta și va evalua dacă modificările respectă pe deplin cerințele DMA. Actualizarea reprezintă un caz de test important pentru modul în care marile platforme online își vor adapta modelele de afaceri la noile obligații impuse de DMA.

Reacții

„Aceasta este o veste foarte bună pentru consumatorii din UE”, a declarat purtătorul de cuvânt al Comisiei, Thomas Regnier, menționând că noua opțiune — descrisă ca o zonă gri între consimțământ deplin și un paywall — este programată să intre în vigoare în ianuarie 2026.

Un purtător de cuvânt al Meta a recunoscut declarația Comisiei, dar a apărat importanța economică a practicilor sale privind datele. „Reclamele personalizate sunt vitale pentru economia Europei”, a spus acesta.

Principalul grup european de protecție a consumatorilor a salutat cu reținere măsura.

„Vom analiza foarte atent ce va prezenta Meta în ianuarie, având în vedere că, din noiembrie 2023, nu a oferit consumatorilor o alegere corectă privind reclamele, conform legii”, a declarat Agustín Reyna, director general al Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC).

Context

În aprilie 2025, Comisia Europeană a constatat că Meta a încălcat Digital Markets Act deoarece nu a oferit utilizatorilor o alegere reală privind modul în care datele lor personale sunt folosite pentru publicitate. Comisia a concluzionat că modelul „Consent or Pay”, introdus în noiembrie 2023, nu respecta DMA, deoarece utilizatorii care refuzau combinarea completă a datelor nu aveau acces la un serviciu gratuit echivalent care să folosească mai puține date personale. Potrivit Comisiei, modelul nu garanta nici faptul că utilizatorii „pot consimți liber la combinarea datelor lor personale.”

În urma schimburilor cu Comisia, Meta a introdus în noiembrie 2024 o versiune revizuită a modelului de publicitate, oferind o opțiune care ar folosi mai puține date personale. Comisia evaluează în continuare acest model, însă a precizat că decizia de neconformitate acoperă perioada martie 2024 – noiembrie 2024, când utilizatorilor „li s-a oferit doar opțiunea binară ‘Consent or Pay’.” Meta a fost amendată cu 200 de milioane EUR, ținând cont de „gravitatea și durata neconformității”, aceasta fiind una dintre primele măsuri ferme aplicate în temeiul DMA.

Comisia a emis în aceeași zi o decizie de neconformitate și împotriva Apple, constatând încălcarea regulilor DMA privind anti-steering. Apple a fost amendată cu 500 de milioane EUR pentru că a împiedicat dezvoltatorii de aplicații să informeze utilizatorii despre oferte alternative în afara App Store și pentru restricții care limitau alegerea consumatorilor. Cele două decizii reprezintă primul test major al aplicării DMA și transmit, așa cum a declarat vicepreședinta executivă Teresa Ribera, un „mesaj puternic și clar” că toate companiile „trebuie să respecte legile noastre și valorile europene.”

Citește și: UE aprobă o înăsprire fără precedent a regulilor de admitere a migranților: liste de „țări sigure” și centre externe de azil

Acest articol a fost realizat în cadrul proiectului 2eu.brussels, o inițiativă a Euronium.Brussels, în parteneriat cu PRESShub, dedicată explicării modului în care legislația europeană influențează economia, companiile, societatea și cetățenii.


Urmăriți canalul „PRESShub” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

Sursă foto: Pixabay.com

spot_imgspot_img
2EU.Brussels
2EU.Brusselshttps://2eu.brussels/
2eu.brussels este un proiect jurnalistic și educațional născut la Bruxelles, care își propune să aducă instituțiile europene mai aproape de oameni. Scriem clar, verificat și contextualizat despre ce se întâmplă la Parlamentul European, Consiliu și Comisie — și de ce contează pentru România. Platformă media dezvoltată de Euronium.Brussels în parteneriat cu PRESShub, 2eu.brussels realizează și publică știri, analize, opinii și interviuri, alături de fișe dedicate eurodeputaților români, resurse utile și o agendă săptămânală a evenimentelor europene.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Ultimele știri

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Pentru a fi la curent cu cele mai recente știri, oferte și anunțuri speciale.

Mai multe articole similare
Related