Un nou studiu realizat de Cult Market Research, în luna decembrie, pe un eșantion de 600 de persoane, reprezentativ pentru populația României, arată că 62% dintre români asociază Crăciunul cu bucuria. Analiza evidențiază și două tendințe semnificative: 64% dintre respondenți resimt presiune mare sau foarte mare pentru a organiza un Crăciun reușit, iar 6 din 10 români consideră că sărbătoarea a devenit mult mai comercială decât în trecut.
Sărbătoarea Crăciunului rămâne puternic ancorată în emoții și tradiții, în ciuda presiunilor tot mai mari din perioada festivă.
Crăciunul rămâne o sărbătoare de familie
Studiul arată că 59% dintre români aleg să petreacă Crăciunul acasă, alături de familie, considerând acest timp drept unul valoros și definitoriu pentru spiritul sărbătorilor. În același timp, 20% dintre respondenți declară că preferă să viziteze rude sau prieteni, continuând tradiția revederii și a legăturilor sociale specifice sezonului festiv.
Bugetele românilor: cadourile și mâncarea domină cheltuielile
În ceea ce privește cheltuielile pentru sărbători, românii își concentrează bugetul în special pe cadouri și preparatele culinare. Astfel, 45% din totalul cheltuielilor sunt dedicate achiziționării de cadouri, considerate un element esențial al magiei Crăciunului. Pe de altă parte, 41% din buget este alocat alimentelor și pregătirii mesei tradiționale de Crăciun.
Tradițiile culinare, între răsfăț și exces
Românii privesc diferit masa tradițională de Crăciun: 51% o consideră un moment de răsfăț, marcat de bucurie, abundență și timp de calitate petrecut cu cei dragi. Totodată, o treime percep masa festivă ca fiind caracterizată prin exces. ceea ce reflectă o preocupare tot mai mare pentru echilibru și moderație. În plus, 74% dintre români consideră că oferă cadouri cu utilitate practică, ceea ce denotă un interes crescut în a-i bucura pe cei dragi.
Crăciunul ca sursă de emoție pozitivă
În ciuda presiunilor crescute, Crăciunul rămâne o sărbătoare încărcată de emoții pozitive. Aproximativ 62% dintre români declară că asociază direct sărbătoarea cu bucuria, considerând această perioadă una a reconectării și a stării de bine. Totodată, un sfert dintre români afirmă că pentru ei Crăciunul este strâns legat de nostalgie, evocând amintiri, tradiții și momente ale copilăriei care continuă să dea sens sărbătorii.
Presiunea unui Crăciun perfect
Pentru mulți români, însă, bucuria sărbătorilor este însoțită de o presiune intensă. 64% dintre respondenți declară că simt o presiune mare sau foarte mare pentru a organiza un Crăciun reușit, influențați atât de așteptările sociale, cât și de standardele promovate în mediul online și în media. De asemenea, 56% afirmă că imaginea idealizată a Crăciunului prezentată în mass-media le influențează starea emoțională și comportamentele asociate sărbătorilor.
Crăciunul de astăzi: între emoție și consum
Dinamica sărbătorilor s-a schimbat în percepția românilor. Dacă 42% dintre respondenți afirmă că asociază Crăciunul cu emoția, 61% consideră că acesta a devenit mai comercial decât în trecut. Totodată, 26% observă o accentuare a comportamentelor de consum, semn al unei evoluții a modului în care este trăită și interpretată sărbătoarea.
Dorințele românilor pentru Moș Crăciun
Printre principalele dorințe exprimate de români se numără cele legate de stabilitate financiară și bunăstare personală. 39% își doresc mai mulți bani, 21% afirmă că își doresc mai puțin stres, iar 15% ar vrea mai mult timp liber, reflectând nevoia tot mai accentuată de echilibru între viața profesională și cea personală. De asemenea, 11% declară că și-ar dori ca facturile lunare să fie mai mici, surprinzând situația financiară a românilor.
“Studiul arată o tensiune interesantă: Crăciunul continuă să fie asociat cu bucuria și reconectarea emoțională, dar în același timp, generează un nivel ridicat de presiune psihologică. Pentru mulți români, Crăciunul nu mai este doar o sărbătoare trăită, ci una care trebuie “reușită”, conform unor standarde sociale tot mai greu de atins”, a declarat Alexandru Zodieru, Managing Partner Cult Market Research
Studiul reprezintă o anchetă sociologică de tip cantitativ, unde a fost folosită metoda sondajului de opinie, iar ca instrument de cercetare a fost utilizat chestionarul. Acesta este unul reprezentativ la nivel național (cu marjă de eroare +- 3,8%) și a fost realizat pe un eșantion de 600 de respondenți, în perioada 10-15 decembrie 2025. Datele au fost culese prin metoda CAWI (Computer Assisted Web Interviewing), iar durata chestionarului a fost de 5 minute.
Despre Cult Market Research
Cult Research este o companie românească de cercetare de piață înființată în urmă cu 13 ani. Agenția oferă soluții de consultanță prin cercetare agilă ajutând companiile, instituțiile și organizațiile neguvernamentale (inclusiv internaționale) să își crească performanța adaptându-se mereu în funcție de nevoile consumatorului.
Serviciile oferite se adresează unor domenii cât mai variate: agribusiness, banking, auto, comunicare, administrație publică, FMCG, retail etc. Pentru conectarea cu consumatorii din diverse medii folosim cele mai noi tehnologii de cercetare: comunități online (MROC), paneluri online de consumatori (CultIO), call center remote, online focus grupuri, agile & instant surveys.
Cult Research își dorește să contribuie la buna funcționare a societății prin oferirea de analize și informații cu privire la diferite teme de interes național. Ne folosim expertiza pentru a oferi informații ce pot contribui la realizarea schimbărilor pe care le doresc românii. Astfel participăm la conturarea unei societăți în care calitatea vieții este îmbunătățită constant.
Urmăriți canalul „PRESShub” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(Sursa foto: Pexels.com)



