O treime dintre români percep masa festivă de Crăciun ca fiind caracterizată prin exces. Pe ce cheltuie cel mai mult de sărbători

Data:

Un nou studiu realizat de Cult Market Research, în luna decembrie, pe un eșantion de 600 de persoane, reprezentativ pentru populația României, arată că 62% dintre români asociază Crăciunul cu bucuria. Analiza evidențiază și două tendințe semnificative: 64% dintre respondenți resimt presiune mare sau foarte mare pentru a organiza un Crăciun reușit, iar 6 din 10 români consideră că sărbătoarea a devenit mult mai comercială decât în trecut.

Sărbătoarea Crăciunului rămâne puternic ancorată în emoții și tradiții, în ciuda presiunilor tot mai mari din perioada festivă.

Crăciunul rămâne o sărbătoare de familie

Studiul arată că 59% dintre români aleg să petreacă Crăciunul acasă, alături de familie, considerând acest timp drept unul valoros și definitoriu pentru spiritul sărbătorilor. În același timp, 20% dintre respondenți declară că preferă să viziteze rude sau prieteni, continuând tradiția revederii și a legăturilor sociale specifice sezonului festiv.

Bugetele românilor: cadourile și mâncarea domină cheltuielile

În ceea ce privește cheltuielile pentru sărbători, românii își concentrează bugetul în special pe cadouri și preparatele culinare. Astfel, 45% din totalul cheltuielilor sunt dedicate achiziționării de cadouri, considerate un element esențial al magiei Crăciunului. Pe de altă parte, 41% din buget este alocat alimentelor și pregătirii mesei tradiționale de Crăciun.

Tradițiile culinare, între răsfăț și exces

Românii privesc diferit masa tradițională de Crăciun: 51% o consideră un moment de răsfăț, marcat de bucurie, abundență și timp de calitate petrecut cu cei dragi. Totodată, o treime percep masa festivă ca fiind caracterizată prin exces. ceea ce reflectă o preocupare tot mai mare pentru echilibru și moderație. În plus, 74% dintre români consideră că oferă cadouri cu utilitate practică, ceea ce denotă un interes crescut în a-i bucura pe cei dragi.

Crăciunul ca sursă de emoție pozitivă

În ciuda presiunilor crescute, Crăciunul rămâne o sărbătoare încărcată de emoții pozitive. Aproximativ 62% dintre români declară că asociază direct sărbătoarea cu bucuria, considerând această perioadă una a reconectării și a stării de bine. Totodată, un sfert dintre români afirmă că pentru ei Crăciunul este strâns legat de nostalgie, evocând amintiri, tradiții și momente ale copilăriei care continuă să dea sens sărbătorii.

Presiunea unui Crăciun perfect

Pentru mulți români, însă, bucuria sărbătorilor este însoțită de o presiune intensă. 64% dintre respondenți declară că simt o presiune mare sau foarte mare pentru a organiza un Crăciun reușit, influențați atât de așteptările sociale, cât și de standardele promovate în mediul online și în media. De asemenea, 56% afirmă că imaginea idealizată a Crăciunului prezentată în mass-media le influențează starea emoțională și comportamentele asociate sărbătorilor.

Crăciunul de astăzi: între emoție și consum

Dinamica sărbătorilor s-a schimbat în percepția românilor. Dacă 42% dintre respondenți afirmă că asociază Crăciunul cu emoția, 61% consideră că acesta a devenit mai comercial decât în trecut. Totodată, 26% observă o accentuare a comportamentelor de consum, semn al unei evoluții a modului în care este trăită și interpretată sărbătoarea.

Dorințele românilor pentru Moș Crăciun

Printre principalele dorințe exprimate de români se numără cele legate de stabilitate financiară și bunăstare personală. 39% își doresc mai mulți bani, 21% afirmă că își doresc mai puțin stres, iar 15% ar vrea mai mult timp liber, reflectând nevoia tot mai accentuată de echilibru între viața profesională și cea personală. De asemenea, 11% declară că și-ar dori ca facturile lunare să fie mai mici, surprinzând situația financiară a românilor.

“Studiul arată o tensiune interesantă: Crăciunul continuă să fie asociat cu bucuria și reconectarea emoțională, dar în același timp, generează un nivel ridicat de presiune psihologică. Pentru mulți români, Crăciunul nu mai este doar o sărbătoare trăită, ci una care trebuie “reușită”, conform unor standarde sociale tot mai greu de atins”, a declarat Alexandru Zodieru, Managing Partner Cult Market Research

Studiul reprezintă o anchetă sociologică de tip cantitativ, unde a fost folosită metoda sondajului de opinie, iar ca instrument de cercetare a fost utilizat chestionarul. Acesta este unul reprezentativ la nivel național (cu marjă de eroare +- 3,8%) și a fost realizat pe un eșantion de 600 de respondenți, în perioada 10-15 decembrie 2025. Datele au fost culese prin metoda CAWI (Computer Assisted Web Interviewing), iar durata chestionarului a fost de 5 minute.

Urmăriți canalul „PRESShub” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

(Sursa foto: Pexels.com)

spot_imgspot_img
PressHUB
PressHUB
Cea mai răspândită rețea de presă din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Ultimele știri

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Pentru a fi la curent cu cele mai recente știri, oferte și anunțuri speciale.

Mai multe articole similare
Related