- Din 2007 s-a construit pas cu pas un bloc de 8 etaje la puțin peste un kilometru de pista Aeroportului Băneasa, fără autorizații de construcție. Deși Primăria și Poliția Locală Sector 1 confirmă lucrările ilegale, refuză să ia măsuri pentru a desființa construcția ilegală.
- În timp ce autoritățile aviatice susțin că imobilul se află pe un culoar de zbor care ar putea fi utilizat de avioane de mici dimensiuni, Poliția Locală Sector 1 refuză să ia măsuri în afara celor de a consemna lucrările ilegale.
- În acest an, blocul a început să fie locuit, tot ilegal. Primăria și vecinii încearcă acum să obțină în instanță un sigiliu legal al construcției.
- În tot acest timp, de 18 ani, autoritățile locale, în frunte cu Poliția Locală și Primăria Sector 1, nu au cerut nici măcar o dată în instanță demolarea lucrărilor. Ba chiar, vecinii încearcă să oblige, în urma unei decizii a instanței, autoritățile locale să facă acest lucru.
Vecinii unui imobil ridicat fără autorizație în Sectorul 1, în apropiere de Aeroportul Băneasa, se luptă din nou în instanță pentru a obliga autoritățile să îl desființeze. Asta deși autoritățile de sector recunosc în documentele proprii că imobilul este construit fără niciun fel de autorizație de construcție.
Construcția blocului turn de 8 etaje situat pe strada Heliului s-a făcut timp de 18 ani, iar din 2025 a început să fie și locuit.
Potrivit acțiunilor în instanță, lucrările au început în 2006, fără autorizație.
În 2007, Primăria Municipiului București a dispus oprirea șantierului, dar edificarea a continuat până la regimul S+P+8E, deși regulamentul urbanistic permite P+2E.
Ulterior, Judecătoria Sectorului 1 a dispus desființarea/demolarea. Hotărârea a rămas definitivă după ce Tribunalul București și Curtea de Apel (2013) au respins căile de atac. În 2025, Tribunalul București a decis și radierea din cartea funciară a dreptului de proprietate.
Inacțiunea Poliției Locale și a Primăriei Sector 1
Deși există titluri executorii, vecinii susțin că imobilul nu a fost demontat, iar lucrările au continuat.
Un proces-verbal al unui executor din 19 septembrie 2024 consemnează amenajări în curs, iar Poliția Locală Sector 1 a reclamat în mai 2024 refuzul proprietarilor de a permite controlul.
În februarie 2024 au fost aplicate sancțiuni de 100.000 lei, fără efect, arată cererea.
Juridic, „acțiunea invocă răspunderea delictuală a autorităților pentru inacțiune (art. 1349 Cod civil) și cere „executarea în natură” (art. 1527): obligarea instituțiilor să formuleze acțiunea de desființare prevăzută de Legea 50/1991”, se precizează în chemerea în judecată a autorităților locale.
Reacțiile
Primarul Sectorul 1, George Tuță, ne-a explicat că în mare știe în parte situația de la această adresă. „Acolo s-au făcut multe greșeli. Încercăm să rezolvăm prin direcțiile de specialitate pentru că ele trebuie să aplice legea. Mai mult nu pot comenta. Vom face tot ceea ce trebuie și în această situație, și în toate situațiile de acest gen. În Sectorul 1 nu se va mai construi fiecare cum vrea pentru a obține profituri cât mai mari din afaceri imobiliare”, ne-a asigurat primarul.
Dan Roman, unul dintre proprietari, susține că imobilul are toate autorizațiile: „Are, domnule, toate autorizațiile. Este totul în regulă”. Însă nu a dorit să ne precizeze un număr sau momentul când a fost obținută autorizația.
Cum s-a ridicat, an cu an, ilegal, blocul de lângă Aeroportul Băneasa
Anul 2006
În fapt, pe strada Heliului nr. 14B-16, Sector 1, construcția a început în 2006, dar abia în anul următor apare primul document oficial care consemnează lucrări realizate fără aprobare.
Anul 2007
Pentru același amplasament, Maria Roman a obținut un CU (Certificat de Urbanism) nr. 772/12H din 27.02.2007.
Însă acest certificat este un document premergător pentru a realiza proiectul de construcție în anumiți parametri, proiect care apoi trebuie să obțină autorizațiile de construire propriu-zisă.
Conform certificatului de urbanism se preciza: „locuințe individuale și colective mici cu maxim P+2 niveluri situate în afara perimetrelor de protecție, cu POT max=45%, CUT max=0,9 pentru P+1E, CUT max=1,3 pentru P+2E și H max la cornișă =10,0 m. Se admite mansardarea clădirilor existente cu condiția ca aceasta să nu fie o falsă mansardare, ci să se înscrie în volumul unui acoperiș cu pantă de 45 grade; suprafața nivelului mansardei va fi de maxim 60% din aria unui nivel curent”.
Altfel spus, în baza certificatului de urbanism, familia Roman putea construi un imobil de două etaje plus mansardă.
Tot în anul 2007
Atunci, Primăria Municipiului București, prin Direcția Inspecție și Control General, a dispus oprirea lucrărilor prin procesul-verbal de contravenție nr. 6818/26.10.2007, semnat de agentul constatator Carmen Cereșeanu și contrasemnat de Primarul General al Municipiului București, Adriean Videanu.
Stadiu fizic constatat: la data controlului, subsolul era realizat.
Anul 2008
Primăria București, care la acel moment avea responsabilitatea pentru construcția din Sectorul 1, cheamă în judecată proprietarii, în Dosarul 10035/299/2008 de la Judecătoria Sector 1, pentru a cere desființarea lucrărilor.
Anul 2012 – imobilul avea deja cinci etaje

În prima lună din 2012, familia Roman solicită emiterea Certificatului de Urbanism în vederea intrării în legalitate și construirii unui imobil de locuințe.
Solicitarea nu a fost aprobată.
Însă, în documentația ședinței de Consiliu Local se precizează că proprietarii „au ridicat ilegal un bloc de cinci etaje”. Prin acest PUZ doresc să legalizeze blocul construit ilegal. Planul Urbanistic General prevede aici construcții cu două etaje.
Anul 2013
Dosarul 10035/299/2008 ajunge la o decizie definitivă și irevocabilă doar după cinci ani.
Prin Hotărârea Curții de Apel București nr. 1927/14.11.2013, rămasă definitivă și irevocabilă, s-a dispus, fără echivoc, desființarea construcției realizate ilegal și readucerea terenului la starea inițială.
Nimeni, nicio instituție, nu a pus în aplicare decizia de demolare a imobilului.
Doar că între timp, construcția ilegală nu mai era la stadiu de subsol, ci avea chiar cinci etaje.
Anul 2016
După 2012, autorizațiile și controlul construcțiilor au trecut în totalitate la primăriile de sector și la poliția locală din subordine.
Poliția Locală Sector 1 descoperă în 2016 că la adresa str. Heliului 14B-16 se construiește un imobil de patru etaje la acel moment.
Aceste informații sunt trecute și în PVCSC (Proces-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor) din 15 februarie 2024, prin care familia Roman, proprietarii clădirii, a fost amendată cu 100.000 de lei.
În acest document se preciza că Poliția Locală recunoaște „lucrări de construire fără autorizație în perioada 17.11.2016–10.09.2021, constând în edificarea unui imobil de la stadiul având regim de înălțime P+4E și montați stâlpi pentru etaj 5, fără închideri perimetrale și fără finisaje”, la regimul actual de înălțime S+P+7E+E8R.
Citește și:Noi schimbări în reînnoirea vizei pentru SUA
Asta deși nici pentru primele patru etaje nu există autorizație. „Poliția Locală a gândit după o logică proprie că ei au găsit imobilul construit ilegal de la etajul 4 în sus, ei nu răspund ce s-a construit până la etajul 4”, ne-a declarat avocatul vecinilor care încearcă să oblige autoritățile să acționeze.
Declarațiile fac referire la faptul că Poliția Locală a fost înființată în 2010 și a preluat atribuțiile de disciplină în construcții începând cu acel moment. Atunci, imobilul avea deja 4 etaje construite.
Anul 2019
Vecinii sesizează că blocul de 8 etaje este deja gata ca regim de înălțime, deși nu are autorizații.
Anii 2020–2022
Se realizează amenajări interioare.
Anii 2023–2024
Poliția Locală face mai multe controale și atestă, prin procesul-verbal prin care s-a aplicat o sancțiune de 100.000 de lei, că turnul a fost construit ilegal.
Totodată, în urma constatării efectuate de către polițiștii locali din cadrul Biroului Disciplina în Construcții și Afișaj Stradal, în data de 28.08.2023, materializată prin procesul-verbal de control seria DC nr. 003215, cu privire la edificarea fără autorizație de construire a unui imobil de la stadiul fizic P+4E la stadiul fizic S+P+7E+E8R, a fost întocmit procesul-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor seria DCAS.
Anul 2025
Mai mult, blocul nici nu a fost avizat de Autoritatea Aeronautică Civilă Română. Blocul de 8 etaje, aflat la 1,2 kilometri de pista Aeroportului Băneasa, într-o zonă unde nu se putea construi mai mult de trei niveluri, a început să fie locuit de mai multe familii, rude cu proprietarii, așa cum reiese dintr-o sesizare a vecinilor, dar și din documente ale Primăriei.
Locatarii apartamentelor din blocul din calea avioanelor nu sunt proprietari în sensul legal al cuvântului, pentru că imobilul nu este cadastrat, ci sunt rude sau cunoscuți ai dezvoltatorilor. Aceștia sunt cazați sub formă de „chiriași”, așa cum ne-au povestit vecinii și paznicii clădirilor din zonă.

Construit fără autorizații, dar și prea aproape de aeroport
Autoritatea Aeronautică Civilă consideră că imobilul de pe strada Heliului nr. 14B-16 are nevoie de avizul instituției, fiind încadrat în zona terenurilor cu servituți aeronautice de gradul II.
Blocul, construit fără autorizație și ajuns la opt etaje cu 30 de apartamente, a fost ridicat în ultimii 15 ani sub ochii autorităților locale.
Imobilul se află la 1,2 km de Aeroportul Băneasa, într-o zonă cu trafic aerian la mică altitudine. AACR precizează că „adresa se încadrează în zona II de referință generată de Aeroportul Internațional București – Băneasa Aurel Vlaicu, respectiv în zonele de protecție aferente echipamentelor CNS (ILS, DME, MSSR).”
„În vederea edificării unei construcții pe terenul situat pe strada Heliului nr. 14B-16 din Sectorul 1 este necesară solicitarea și obținerea avizului favorabil al AACR, în conformitate cu prevederile articolelor anterior menționate. În baza datelor sumare furnizate de dumneavoastră, în evidența AACR nu s-a identificat ca fiind emis un aviz favorabil pentru edificarea vreunui imobil situat la adresa menționată de dumneavoastră”, mai este scris în răspunsul instituției.
Urmăriți canalul „PRESShub” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici
Urmăriți PressHUB și pe Google News!