La numai o zi după protestul profesorilor din Piața Victoriei, ministrul Educației, Daniel David, a prezentat, împreună cu experți din cadrul OCDE, Raportul anual OCDE „Education at a Glance”, pentru al treilea an consecutiv. În plină criză a sistemului educațional, ministerul a ales să transmită live pe platforma Youtube prezentarea raportului fără presă în sală.
Ce este raportul „Education at a Glance”?
Anual, OCDE, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică din care România încă nu face parte, realizează o analiză a sistemelor de educație, prin prisma politicilor educaționale din țările membre sau din țările în curs de aderare, cu accent pe învățământul terțiar.
Acest raport prezintă starea educației dintr-o țară, pe baza unor indicatori clar stabiliți, precum capacitatea de a-i ține pe copii în școală (elevii care intră în clasa 0 să finalizeze liceul), accesul la educație, resursele financiare alocate educației din bugetul de stat, calitatea profesorilor, accesul copiilor (0-6 ani) la educație, rata de angajare după finalizarea studiilor.
Raportul OCDE poate fi utilizat de către statele evaluate pentru a îmbunătăți sistemul educațional și pentru a dezvolta politici publice coerente în educație.
Care este starea educației din România conform raportului?
Conform raportului, o problemă veșnică a sistemului de educație românesc este subfinanțarea, de care se plângeau și profesorii prezenți luni în stradă.
România se află la coada clasamentului general OCDE și are cea mai mică investiție per elev în educație dintre țările europene, depășită cu puțin de Ungaria.

Sursa: Raportul OECD
România cunoaște însă un trend ascendent în ceea ce privește absorbția și retenția de studenți străini în educația terțiară. La acest capitol, țara noastră este la nivel cu media țărilor OCDE.

Într-o notă mult mai pesimistă, raportul OCDE arată că riscul de a finaliza studiile și de a nu avea un loc de muncă crește alarmant și face referire la NEET (tinerii de 18-24 de ani care nu lucrează dar nici nu studiază).
România înregistrează cel mai mare procent de NEET din Europa, de 22%, cu mult peste media OECD de doar 14%. În grupa țărilor europene, România este cu 5% peste următoarele din clasament, Lituania, Spania si Grecia.
Acest lucru arată ineficiența școlii românești de a forma indivizi cu pregătire pentru a se insera pe piața muncii secolului XXI.

Ce a declarat ministrul educației?
„După aderarea la UE și NATO, aderarea la OCDE este actualul program de țară al României. Mă bucur că ministerul pe care îl conduc a încheiat ambele capitole necesare pentru aderarea țării la OCDE, atât educația, cât și cercetarea-dezvoltarea-inovarea, ambele demersuri fiind inițiate de miniștrii anteriori, dar finalizate anul acesta, împreună cu colegii mei din minister. OCDE ne ajută să înțelegem cele mai bune practici în educație și cercetare, dar și limitele rezonabile ale unor diversități de practici. În timp ce trebuie mereu să țintim spre cele mai bune practici OCDE, uneori, mai ales cum suntem acum în situație de criză fiscal-bugetară, trebuie să alegem pe alocuri practicile pe care ni le permitem. Dar, pentru un decident responsabil, acestea trebuie să se încadreze mereu în aceste limite rezonabile, așa cum sunt prezentate și de OCDE, fără a ieși din cadrul lor”, declară Ministrul Educației, Daniel David.
Raportul a fost prezentat de Giovanni Maria Semeraro, analist OCDE.
(FOTO: Inquam Photos / George Călin)