Comisia Europeană prezintă astăzi propunerile privind îmbunătățirea mobilității militare și noua foaie de parcurs pentru transformarea industriei europene de apărare.
„Strategia noastră este să învățăm lecțiile din Ucraina”, a declarat pentru Politico comisarul pentru Apărare, Andrius Kubilius, înaintea prezentării oficiale. El a descris modul în care UE intenționează să își transforme doctrina privind mobilitatea militară și industria de apărare.
În centrul planului se află noul Sistem European de Răspuns Consolidat pentru Mobilitate Militară (EMERS), un mecanism prin care statele membre – sau Comisia Europeană – pot propune suspendarea temporară a regulilor obișnuite de transport în situații de urgență.
Odată activat, EMERS ar oferi armatei acces prioritar la infrastructură, mijloace de transport și servicii esențiale.
Simplificare și unificare a regulilor europene
„Situațiile care necesită mișcări militare rapide și de amploare sunt rareori anunțate din timp”, se arată în document, subliniind că, fără reguli mai bune privind mobilitatea militară, descurajarea unui adversar rămâne „teoretică”.
UE și NATO încearcă să simplifice mutarea trupelor, armamentului, muniției și combustibilului din Europa de Vest către posibile linii de front în est, în cazul unui conflict cu Rusia.
În prezent, infrastructura blocului – drumuri, poduri, căi ferate – dar și birocrația aferentă, nu sunt pregătite pentru o reacție rapidă în caz de amenințare.
Citește și: Schimbarea Uniunii Europene
Documentul notează că unele state cer până la 45 de zile de preaviz pentru autorizarea tranzitului de echipament militar pe teritoriul lor.
„Persistă bariere semnificative în calea unei mobilități militare eficiente în UE”, se mai arată în document. „Regulile naționale sunt adesea divergente, fragmentate și nearmonizate.”
Prezentând principiile noului pachet privind mobilitatea militară, Kubilius l-a citat pe generalul american John Pershing: „Infanteria câștigă bătăliile, logistica câștigă războaiele.” Viteza este esențială, a subliniat el. „Armatele noastre trebuie să se poată mișca în minute și ore — nu în săptămâni și luni, cum se întâmplă acum.”
Infrastructura cu uz dual: civil si militar
„Nu poți apăra un continent dacă nu te poți deplasa prin el”, a declarat marți comisarul pentru Transporturi, Apostolos Tzitzikostas. Cu alte cuvinte: drumurile, căile ferate, porturile, podurile și tunelele vor fi adaptate pentru uz dual civil-militar — nu reconstruite, ci consolidate pentru echipamente grele.
Ar urma să fie revizuite și adaptate la noua strategie Regulamentul privind facilitățile feroviare și Regulamentul privind serviciile aeriene.
Citește și: Zidul împotriva dronelor: între concept și materializare
Anul viitor ar urma să fie analizate și regulile privind utilizarea flexibilă a spațiului aerian. De asemenea, Comisia promite să promoveze dezvoltarea aeroporturilor cu utilizare duală, civilă și militară.
Urmăriți canalul „PRESShub” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici
Urmăriți PressHUB și pe Google News
(Sursa foto: NATO / Facebook)




