​România se confruntă cu o îmbătrânire accelerată, unul din cinci cetățeni are peste 65 de ani

Data:

România intră într-o etapă critică a schimbărilor demografice: datele Eurostat arată că 20% din populația țării are 65 de ani sau mai mult, ceea ce înseamnă că una din cinci persoane este deja la vârsta pensionării. Raportul de dependență la bătrânețe – adică proporția persoanelor de peste 65 de ani raportată la populația aptă de muncă (20–64 ani) – a ajuns la 34,3% în 2024, în creștere constantă față de anii anteriori.

Această tendință pune presiune pe sistemul public de pensii și pe cel de sănătate, întrucât pentru fiecare 100 de persoane aflate în câmpul muncii există peste 31 de persoane vârstnice. Spre comparație, media Uniunii Europene este mai ridicată, dar ritmul de creștere în România este rapid și accentuează vulnerabilitățile structurale ale economiei.

Un element pozitiv este faptul că mai mult de jumătate (53,4%) dintre românii cu vârste între 55 și 64 de ani erau angajați la finalul anului trecut, semn că piața muncii încă reușește să integreze persoanele apropiate de pensionare. Totuși, dificultățile apar imediat după: aproximativ 80% dintre românii de peste 65 de ani declarau încă din 2019 că au probleme moderate sau severe în desfășurarea activităților zilnice – de la îngrijire personală la treburile casnice. Această cifră, una dintre cele mai mari din UE, sugerează o nevoie urgentă de servicii medicale și sociale adaptate.

Citește și: ​UE consolidează parteneriatul cu OMS printr-o investiție de 40 de milioane de euro

În același timp, segmentul populației de 80+ ani este încă mic (4,4% din total), dar în creștere. Această evoluție va amplifica cererea pentru îngrijire pe termen lung, infrastructură socială și locuințe adaptate.

Comparată cu alte state membre, România se află sub media europeană la raportul de dependență la bătrânețe, dar perspectivele sunt similare: un proces de îmbătrânire ireversibil, ce va modifica fundamental structura populației și a pieței muncii. Raportul „2024 Ageing Report” al Comisiei Europene avertizează că presiunile bugetare asupra pensiilor, sănătății și serviciilor de îngrijire vor crește accelerat în următoarele decenii.

Politicile publice care ar putea atenua aceste efecte includ: stimularea natalității și a migrației, creșterea productivității și a ratei de ocupare, dar și o reformă structurală a sistemelor de pensii și sănătate. Investițiile în infrastructura socială și tehnologică devin esențiale pentru a răspunde unui peisaj demografic aflat într-o schimbare radicală.

Conform fișei naționale a României din cadrul 2024 Ageing Report realizat de Comisia European, țara noastră se confruntă cu un proces rapid de îmbătrânire demografică, ceea ce pune presiune crescută pe sustenabilitatea sistemului public de pensii. Potrivit acestor date, în 2022 erau aproximativ 4,6 milioane de pensionari în sistemul public, cu cheltuieli totale de circa 20,8 miliarde euro, în timp ce numărul contribuabililor activi era de doar 5,8 milioane, iar contribuțiile colectate se ridicau la 17 miliarde euro.

Citește și: Comisia Europeană: „Moldova a făcut o alegere clară pentru libertate, democrație și Europa”

Pentru a răspunde acestor presiuni, România a adoptat în 2023 două reforme majore: noua lege a sistemului public de pensii (decembrie 2023) și legea pentru pensiile speciale (octombrie 2023), ambele încadrate în obiectivele PNRR. În paralel, Pilonul II de pensii private obligatorii, introdus în 2007, a continuat să crească, ajungând la o contribuție de 4,75% din salariul brut în 2024, cu aproximativ 8 milioane de participanți și active de 23,2 miliarde euro în 2023. Raportul arată că, până în 2070, ponderea populației de peste 65 de ani va continua să crească, iar raportul de dependență la bătrânețe se va accentua. Aceasta înseamnă că pentru fiecare persoană activă vor exista tot mai mulți pensionari, ceea ce va majora cheltuielile publice cu pensiile ca procent din PIB. Documentul avertizează că sustenabilitatea pe termen lung a sistemului va depinde de aplicarea integrală a reformelor și de consolidarea contribuțiilor private prin Pilonii II și III.


(Credit imagine: Un grup de persoane în vârstă stă de vorbă pe o bancă, într-un parc. Sursa EC – Audiovisual Service, fotograf Alex Halada)


Acest articol a fost realizat în cadrul proiectului 2eu.brussels, o inițiativă a Euronium.Brussels, în parteneriat cu PRESShub, dedicată explicării modului în care legislația europeană influențează economia, companiile, societatea și cetățenii.


Urmăriți canalul „PRESShub” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

spot_imgspot_img
2EU.Brussels
2EU.Brusselshttps://2eu.brussels/
2eu.brussels este un proiect jurnalistic și educațional născut la Bruxelles, care își propune să aducă instituțiile europene mai aproape de oameni. Scriem clar, verificat și contextualizat despre ce se întâmplă la Parlamentul European, Consiliu și Comisie — și de ce contează pentru România. Platformă media dezvoltată de Euronium.Brussels în parteneriat cu PRESShub, 2eu.brussels realizează și publică știri, analize, opinii și interviuri, alături de fișe dedicate eurodeputaților români, resurse utile și o agendă săptămânală a evenimentelor europene.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Ultimele știri

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Pentru a fi la curent cu cele mai recente știri, oferte și anunțuri speciale.

Mai multe articole similare
Related