Profesoara de la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” din Iaşi, care ar fi apelat la un aparat de bruiaj pentru a împiedica studenții să copieze în timpul unui examen, a reaprins discuțiile despre amploarea fraudelor academice, o problemă majoră în sistemul educației din România, relatează Ziarul de Iași.
Cazul bruiajului este doar vârful aisbergului. Copiatul nu este o noutate, dar natura lui s-a schimbat: e mai greu de depistat, mai organizat și susținut de tehnologie. Răspunsul nu trebuie să fie doar unul punitiv, ci unul inteligent, echilibrat, adaptat vremurilor. Responsabilitatea nu cade doar pe umerii profesorilor, ci și pe ai studenților, instituțiilor și întregului sistem. Un sistem în care învățarea să fie mai importantă decât nota, iar corectitudinea o valoare, nu o opțiune.
Contactat de reporterii „Ziarul de Iași”, conf. dr. ing. Dănuț Burdia, de la Facultatea de Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației din cadrul Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIASI), a vorbit deschis despre dificultățile cu care se confruntă cadrele didactice în fața metodelor moderne de fraudare. Această realitate poate duce adesea la măsuri considerate extreme, de la separarea în bănci, până la interzicerea hainelor cu glugă sau, cum s-a întâmplat recent, chiar folosirea bruiajului pentru semnalul GSM.
Dănuț Burdia: „Există tot felul de dispozitive inteligente care fac copiatul mult mai sofisticat și greu de detectat”
„În prezent există tot felul de dispozitive inteligente (căști mici, smartwatch-uri, telefoane cu funcții ascunse etc.) care fac copiatul mult mai sofisticat și greu de detectat. Într-adevăr, multe cadre didactice nu pot ține mereu pasul cu toate metodele noi de copiat și, chiar dacă cunosc aceste metode sau știu de existența diverselor dispozitive miniaturale, este dificil să fie descoperite în timpul unui examen, mai ales dacă examenul se desfășoară în amfiteatre mari și cu mai mulți studenți. Din acest motiv, se ajunge uneori la adoptarea unor măsuri de către cadrele didactice care par exagerate”, a declarat profesorul Burdia.
În opinia profesorului Dănuț Burdia, soluția nu stă doar în supravegherea strictă, ci într-o abordare complexă, bazată pe prevenție, reformă și colaborare.
Continuarea, în Ziarul de Iași
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(Foto: Universitatea de Ştiinţele Vieții „Ion Ionescu de la Brad” Iaşi / Facebook)