Autoritățile suedeze susțin că Rusia se află în spatele unui număr tot mai mare de bruiaj ale semnalului GPS în Marea Baltică, fenomen care a ajuns să reprezinte un risc pentru siguranța aviației din regiune, scrie BBC.
Agenția Suedeză de Transport (STA) a anunțat că raportările privind cazurile de bruiaj au crescut în ultimii ani, iar acum au devenit o problemă aproape zilnică. Până acum, în 2025 au fost înregistrate 733 de incidente, comparativ cu doar 55 în tot anul 2023.
Instituția a precizat că sursa interferențelor a fost localizată pe teritoriul Rusiei, iar bruiajul a afectat și navigația maritimă. Și alte state europene au acuzat Rusia că se află în spatele bruiajelor, acuzații pe care Moscova le neagă.
Raportul STA a fost publicat la doar câteva zile după avionul în care se afla Ursula von der Leyen a fost afectatde un incident de acest gen la aterizare în Bulgaria. Piloții aeronavei au fost nevoiți să aterizeze folosind hărți pe hârtie.
Andreas Holmgren, șeful departamentului de aviație al STA, a avertizat că problema este „serioasă” și reprezintă „un risc de siguranță pentru aviația civilă”.
El a mai explicat că, pe lângă creșterea masivă a numărului de raportări, cazurile de bruiaj s-au extins „atât geografic, cât și ca amploare”, de la zona estică a spațiului aerian suedez, deasupra apelor internaționale, până la teritoriul și apele Suediei. Companiile aeriene care operează în regiunea baltică au raportat zeci de mii de incidente de bruiaj GPS în ultimii ani.
În iunie, Suedia și alte cinci state din regiune – Estonia, Finlanda, Letonia, Lituania și Polonia – au ridicat problema în fața Consiliului Organizației Aviației Civile Internaționale (OACI), din care face parte și Rusia.
Consiliul OACI și-a exprimat „profunda îngrijorare cu privire la situație și solicită Rusiei să își respecte obligațiile internaționale și să oprească imediat aceste bruiaje”.
„Cu toate acestea, bruiajele din regiunea Mării Baltice au crescut”, se arată în document.
Guverne și experții europeni dau vina în mod regulat pe Rusia, susținând că astfel de practici se încadrează într-o presupusă strategie a Kremlinului de a semăna, în general, dezordine și de a submina securitatea europeană.
Moscova neagă constant acuzațiile privind interferențele sau atacurile asupra aviației comerciale. Până acum, nu a fost stabilită o legătură directă dovedită între Rusia și creșterea bruiajului GPS.
Avionul Ursulei von der Leyen se îndrepta, duminică, spre Bulgaria când sistemele de la bord au fost afectate, într-un incident descris de un purtător de cuvânt drept „o interferență flagrantă a Rusiei”. Comisia Europeană a transmis că incidentul nu face decât să întărească angajamentul instituției de a „consolida capacitățile de apărare și sprijinul pentru Ucraina”.
Purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, a declarat pentru Financial Times că informațiile sunt „incorecte”. Autoritatea de aviație din Bulgaria a menționat că a existat „o creștere vizibilă” a incidentelor GPS de la începutul invaziei pe scară largă a Ucrainei de către Rusia, în 2022. Deși avioanele pot folosi și alte metode de navigație, bruiajul GPS în timpul zborului poate crește riscul de coliziuni, fie cu alte aeronave, fie prin determinarea pilotului să intre accidental în sol, apă sau într-un obstacol.
Cifrele STA pentru 2025 acoperă perioada până la 28 august. Deși includ atât companiile aeriene suedeze, cât și cele non-suedeze, agenția avertizează că acestea sunt considerate subestimări semnificative ale numărului de incidente raportate, deoarece companiile aeriene raportează adesea incidentele autorității aviatice din propria țară, scrie BBC.
Urmăriți canalul „PRESShub” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(Foto: Pixabay.com)