Suspendarea permisului auto într-o țară UE restricționează dreptul la condus în toate statele blocului. Ce spune noua legislație europeană?

Data:

Parlamentul Uniunii Europene a aplicat, marți, două amendamente legislative menite să consolideze siguranța în trafic. Primul extinde restricția de conducere de la nivelul statal la cel comunitar. Astfel, șoferii al căror permis a fost suspendat într-un stat nu mai au dreptul de conducere în toate statele. Al doilea prevede noi standarde pentru testare și introducerea permiselor digitale, relatează Euronews.

Întrucât, în prezent, nu există un sistem unificat de sancționare rutieră la nivel comunitar, numeroși șoferi sancționați într-un stat pot continua să conducă pe teritoriul altor state membre. Astfel, 40% din infracțiunile comise în afara țării de origine (dar pe teritoriul Uniunii Europene) rămân nepedepsite.

Suspendarea carnetului

Conform noilor modificări legislative, un stat membru UE poate suspenda un permis de conducere eliberat de autoritățile altui stat UE. De asemenea, suspendarea carnetului într-un stat membru se extinde prin suspendare automată în întregul bloc comunitar.

Odată intrată în vigoare, statul care a impus sancțiunea trebuie să anunțe statul care a eliberat carnetul. Acesta din urmă are la dispoziție maxim 15 zile să suspende carnetul.

Astfel de sancțiuni ar urma să fie aplicate pentru infracțiuni grave, precum condusul sub influența alcoolului și/sau drogurilor, viteză excesivă, sau încălcări ale regulilor care rezultă în deces sau vătămare gravă. Sancțiuni pot fi aplicate și pentru utilizarea telefoanelor mobile sau a altor aparate care pot distrage atenția conducătorului autoturismului.

Permisele digitale

Al doilea amendament se referă la introducerea permiselor digitale, noi standarde pentru testare și reduce vârsta minimă pentru șoferii profesioniști.

Cardul digital va putea fi accesat prin smartphone, deși nu va înlocui total cardul fizic.

Șoferii începători vor avea o perioadă de supraveghere de minim doi ani. Vor fi aplicate sancțiuni mai dure în cazul acestora pentru încălcări ale legii, precum condusul sub influența alcoolului/drogurilor, refuzul de a purta centură sau utilizarea necorespunzătoare a scaunelor pentru copii. Permisul poate să fie obținut de la 17 ani, dar se poate conduce doar în prezența unui supraveghetor până la împlinirea vârstei de 18 ani.

Vârsta minimă pentru șoferii profesioniști va fi redusă. Astfel, vârsta minimă pentru obținerea permisului de șofer de autobuz va fi de 21 de ani, iar, pentru permisul de camion, 18 ani. Prin această măsură se încearcă soluționarea lipsei acute de șoferi profesioniști.

Obstacole

O primă problemă ce apare este faptul că statele membre nu au o limită-standard a vitezei. Prin urmare, sancțiunea de suspendare la nivelul uniunii va fi aplicată doar în cazul depășirii cu minim 50 km/h a limitei din statul respectiv.

O altă problemă este legată de sancțiunea pentru nivelul de alcool din sânge. Unele state (printre care și România) acceptă un procent de 0% alcool în sânge, dar alte state permit cantități reduse.

În privința aplicării suspendării, statul care a eliberat carnetul poate să refuze retragerea carnetului, în condițiile în care infracțiunea comisă nu s-ar sancționa la același nivel prin legislația proprie.

În privința reducerii vârstei minime pentru șoferii profesioniști, măsura a fost criticată de europarlamentara greacă Elena Kountura (The Left), care susține că reducerea vârstei reprezintă un hazard pentru siguranța în trafic, întrucât „șoferii tineri sunt mai predispuși să fie implicați în accidente rutiere”.

Ea susține că măsura nu soluționează principala cauză a deficitului de șoferi profesioniști: remunerarea și condițiile de muncă.

„Deficitul de șoferi profesioniști nu va fi rezolvat prin reducerea standardelor de siguranță, ci prin îmbunătățirea salariilor și a condițiilor de muncă, asigurarea unor perioade adecvate de odihnă, a unor spații de parcare sigure și bine protejate, precum și prin programe de lucru echitabile.”

Citește și: Sanae Takaichi. Ideile  și provocările  primei femei prim-ministru din istoria Japoniei 

Urmăriți canalul „PRESShub” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

spot_imgspot_img
Vlad Mamulă
Vlad Mamulă
Vlad Mamulă, licențiat în Istorie (Relații Internaționale), masterand în Științe Politice.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img
spot_img

Ultimele știri

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Pentru a fi la curent cu cele mai recente știri, oferte și anunțuri speciale.

Mai multe articole similare
Related

Mai mult de jumătate dintre americani susțin recunoașterea unui stat palestinian

Un sondaj realizat de Reuters în colaborare cu ...

​Andrzej Poczobut și Mzia Amaglobeli, jurnaliști încarcerați în Belarus și Georgia, laureați ai Premiului Saharov 2025

Andrzej Poczobut și Mzia Amaglobeli, jurnaliști încarcerați în Belarus...

​Patronatul Tinerilor Întreprinzători din România: Creșterea salariilor trebuie să înceapă cu scăderea poverii fiscale

Patronatul Tinerilor Întreprinzători din România (PTIR) își exprimă îngrijorarea...

Sanae Takaichi. Ideile  și provocările  primei femei prim-ministru din istoria Japoniei 

Conservatoarea Sanae Takaichi, în vârstă de 64 de ani, a devenit...