Termenul finalizării liniei de mare viteză Lisabona-Madrid a fost stabilit de UE pentru 2034

Data:

O decizie adoptată de Comisia Europeană ce 30 octombrie vizează finalizarea construcției unei linii ferate de mare viteză între Lisabona și Madrid până în 2034. Scopul acesteia este să reducă durata de călătorie dintre cele două capitale iberice la maxim trei ore.

Potrivit planului, prima fază a proiectului va fi finalizată până în 2030, când trenurile directe vor parcurge distanța în aproximativ cinci ore. Ulterior, construcția completă a noii linii de mare viteză Lisabona–Évora, inclusiv a celui de-al treilea pod peste râul Tejo, și migrarea la ecartamentul feroviar european standard (1.435 mm) vor permite reducerea suplimentară a timpului de călătorie la doar trei ore.

„Acoperirea celor peste 600 km dintre Lisabona și Madrid în trei ore va deveni un simbol al mobilității europene sustenabile”, a declarat Apostolos Tzitzikostas, comisarul european pentru Transport și Turism Sustenabil.

Proiectul, susținut în unanimitate de statele membre, face parte din efortul UE de a decarboniza transportul și de a crea o alternativă reală la zborurile scurte, în contextul în care aproape 40 de curse aeriene leagă zilnic cele două capitale.

Pe partea portugheză, secțiunea Évora–Elvas a primit deja 235 milioane de euro prin instrumentul Connecting Europe Facility, iar Spania beneficiază de finanțări totale de aproximativ 750 milioane de euro din fonduri europene (FEDR, RRF). Implementarea este coordonată prin grupul comun AVEP – Alta Velocidad(e) España Portugal, iar statele vor raporta anual Comisiei progresul lucrărilor.

„Această linie nu înseamnă doar timp câștigat, ci și emisii reduse și cooperare exemplară între statele membre”, a subliniat François Bausch, coordonator european pentru Coridorul Atlantic.

Prin această decizie, Uniunea Europeană confirmă ambiția de a conecta capitalele europene printr-o rețea de trenuri de mare viteză, consolidând transportul durabil, integrarea regională și mobilitatea fără emisii în spațiul european.

Citește și:Inițiativa europeană împotriva dezinformării: „Scutul Democrației Europene”


Acest articol a fost realizat în cadrul proiectului 2eu.brussels, o inițiativă a Euronium.Brussels, în parteneriat cu PRESShub, dedicată explicării modului în care legislația europeană influențează economia, companiile, societatea și cetățenii.


Urmăriți canalul „PRESShub” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

Sursă foto: Pixabay

spot_imgspot_img
2EU.Brussels
2EU.Brusselshttps://2eu.brussels/
2eu.brussels este un proiect jurnalistic și educațional născut la Bruxelles, care își propune să aducă instituțiile europene mai aproape de oameni. Scriem clar, verificat și contextualizat despre ce se întâmplă la Parlamentul European, Consiliu și Comisie — și de ce contează pentru România. Platformă media dezvoltată de Euronium.Brussels în parteneriat cu PRESShub, 2eu.brussels realizează și publică știri, analize, opinii și interviuri, alături de fișe dedicate eurodeputaților români, resurse utile și o agendă săptămânală a evenimentelor europene.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Ultimele știri

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Pentru a fi la curent cu cele mai recente știri, oferte și anunțuri speciale.

Mai multe articole similare
Related

Invazia care țintea Kievul: Borodianka, Bucha, Irpin în 2025

Casa de cultură din Irpin, 2025: între memoria eroică...

Bulgaria și Ungaria vor o derogare de la noile sancțiuni americane împotriva Lukoil 

Bulgaria analizează posibilitatea de a solicita o derogare de...

Inițiativa europeană împotriva dezinformării: „Scutul Democrației Europene”

În discursul său privind starea uniunii din 2025, Ursula...