- O posibilă breșă de securitate NATO ar putea fi înregistrată în cadrul unui contract ROMATSA cu o firmă din Slovacia cu foarte multe legături în Rusia.
- Conducerea ROMATSA ne-a asigurat că date sensibile legate de zborurile din România nu ajung în Rusia.
- Informațiile despre aeronavele care decolează sau aterizează de pe aeroporturile din Suceava, București și Constanța sunt gestionate prin sisteme furnizate de compania slovacă.
- Compania MicroStep-MIS oferă date despre condițiile meteo, dar folosește tehnologie de origine rusească, potrivit informațiilor făcute publice de firmă.
O posibilă breșă de securitate NATO ar putea fi înregistrată în cadrul unui contract ROMATSA cu o firmă din Slovacia cu foarte multe legături în Rusia. Conducerea ROMATSA ne-a asigurat că date sensibile legate de zborurile din România nu ajung în Rusia.
România, stat membru NATO aflat în proximitatea unui conflict armat cu Federația Rusă, ar putea fi expusă unei vulnerabilități grave în gestionarea traficului aerian, din cauza contractelor încheiate de ROMATSA – Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian – cu MicroStep-MIS, o companie din Slovacia. MicroStep-MIS are o subsidiară în Rusia și folosește, conform informațiilor firmei, și tehnologie rusească.
Schimbul de informații
Sistemele D-ATIS, operate de ROMATSA, oferă informații esențiale pentru zborurile comerciale și – posibil – și pentru cele militare.
Mai exact, MicroStep-MIS și ROMATSA fac schimb de date care să ajute zborurile de pe aeroporturile menționate. ROMATSA trimite informații legate de zboruri, pistă, iar MicroStep-MIS oferă analize despre condițiile meteo și manevrele recomandate.
Într-un răspuns oficial pentru PressHub, ROMATSA afirmă că nu există riscuri legate de transferul de date către entități rusești sau acces al producătorului la informații sensibile.
„Niciun producător al sistemelor operate de ROMATSA pentru activitatea sa de bază nu are acces la informațiile operative. În consecință, nici în cazul producătorului sistemelor D-ATIS, acesta nu are acces la informații prelucrate de sistem”, afirmă instituția.

ROMATSA (Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian) este instituția responsabilă cu gestionarea traficului aerian civil din România, asigurând coordonarea, siguranța și controlul zborurilor în spațiul aerian național.
Contracte pentru sisteme critice
Potrivit documentelor publice și răspunsurilor oficiale, în acest an, ROMATSA a încheiat cel puțin trei contracte importante cu MicroStep-MIS.
Primul contract vizează instalarea unui sistem D-ATIS la DSNA Suceava, în valoare de aproape 126 milioane de lei.
A doua achiziție, semnată pe 3 decembrie 2024, presupune un upgrade al sistemelor D-ATIS pentru aeroporturile Băneasa și Otopeni, având o valoare de 171.778 euro.
Al treilea contract, din 29 aprilie 2025, implică actualizarea software-ului ATIS pentru patru aeroporturi regionale: Sibiu, Târgu Mureș, Constanța și Timișoara, în valoare de 279.365 euro.
Deși toate aceste servicii par să țină exclusiv de infrastructura civilă, datele gestionate sunt sensibile, mai ales în cazul aeroporturilor folosite și în scopuri militare – precum Otopeni, care găzduiește baza 90 Transport Aerian.

Cine este MicroStep-MIS și legăturile cu Rusia
MicroStep-MIS este o companie slovacă specializată în tehnologii de monitorizare a vremii și sisteme informatice pentru aeroporturi.
Fondată de Jozef Omelka, firma a cunoscut o expansiune rapidă în ultimul deceniu, odată cu creșterea numărului de zboruri și extinderea infrastructurii aeroportuare globale. Omelka a declarat public că MicroStep-MIS a crescut exponențial în regiuni precum Orientul Mijlociu, dar și în fosta Uniune Sovietică.
Citește și: Investițiile pentru ca deținuții să nu se mai simtă torturați în penitenciare
În structura acționariatului și a echipei de conducere apare numele lui Alexey Gennadievich Krylov, cetățean rus, indicând o legătură directă cu Rusia.
De asemenea, compania are parteneriate active sau istorice cu entități din Federația Rusă, inclusiv în domeniul meteorologic și al infrastructurii aeronautice.
Într-un interviu publicat de presa slovacă, pe site-ul index.sme.sk, conducerea companiei a recunoscut utilizarea tehnologiei rusești pentru o parte din componentele sistemelor livrate.
În acel material, fondatorul și acționarul majoritar Jozef Omelka vorbește despre extinderea firmei în spațiul post-sovietic și menționează indirect faptul că, în trecut, au colaborat sau au furnizat sisteme în țări ca Rusia și Belarus, adaptându-se la tehnologiile existente în acele regiuni – ceea ce implică o compatibilitate cu infrastructura și standardele rusești.
Reprezentanții companiei din Slovacia au refuzat în ultima lună să ne răspundă la întrebările legate de accesul firmei la datele zborurilor din România. Am mai întrebat și dacă MicroStep-MIS folosește date ale sateliți rusești pentru a transmite înapoi datele pentru zborurile din România.
Ce spune ROMATSA: „Nu există niciun pericol”
Conducerea ROMATSA susține că aceste sisteme nu comunică cu alte rețele externe:
„Sistemele operate de R.A. ROMATSA pentru activitatea de bază nu schimbă informații cu sisteme controlate de entități care nu sunt implicate în monitorizarea și controlul traficului aerian.” Directorul ROMATSA este Marius Adrian Cojoc.
În ceea ce privește utilizarea de tehnologii spațiale, instituția neagă orice colaborare cu Federația Rusă:
„Nu au existat și nu există sisteme operate de R.A. ROMATSA care să utilizeze sateliți controlați de Federația Rusă sau să acceseze informații de la sisteme din Rusia.”
Dar nici nu s-au cerut avize de securitate.
Referitor la siguranța cibernetică și aprobările necesare din partea autorităților de securitate, reprezentanții ROMATSA ne-au mai răspuns astfel:
„Contractele încheiate cu MicroStep-MIS nu au necesitat avizul autorităților din domeniul securității naționale din România, deci ROMATSA nu a solicitat astfel de avizări.”
Cele trei contracte, în detaliu
1. Suceava – Sistem D-ATIS nou
Pe 3 aprilie 2025, ROMATSA a atribuit prin licitație un contract pentru furnizarea unui sistem D-ATIS la DSNA Suceava. Contractul, în valoare de 125.933.729 lei (aproximativ 25 milioane euro), a fost adjudecat de MicroStep-MIS. Procedura a fost publică și derulată online. Sistemul D-ATIS automatizează comunicările de informare pentru zboruri și este crucial pentru siguranța operațională.

2. Băneasa și Otopeni – Upgrade software D-ATIS
Contractul semnat pe 3 decembrie 2024, în valoare de 171.778 euro, a presupus un upgrade al sistemelor deja existente la aeroporturile din București. Este important de menționat că Aeroportul Otopeni este folosit frecvent pentru operațiuni militare, inclusiv de partenerii NATO, fapt ce adaugă un strat suplimentar de sensibilitate.
3. Constanța, Sibiu, Târgu Mureș și Timișoara – Actualizare software
Cel mai recent contract, din 29 aprilie 2025, a fost încheiat pentru actualizarea software-ului ATIS RCR (o variantă mai complexă de D-ATIS) la patru aeroporturi regionale. Valoarea contractului este de 279.365 euro, iar sistemele modernizate vor asigura fluxul continuu de informații vitale pentru piloți.
Concluzie
Deși ROMATSA susține că nu există acces din exterior la datele sensibile ale traficului aerian, parteneriatul cu o companie care are legături cu Federația Rusă ridică întrebări serioase despre modul în care sunt evaluate riscurile de securitate națională. Lipsa unui aviz din partea autorităților competente în acest domeniu poate fi interpretată ca o vulnerabilitate procedurală, mai ales într-un context geopolitic tensionat.
Într-o perioadă în care România joacă un rol esențial în sprijinul Ucrainei și al flancului estic al NATO, orice breșă – chiar și aparent inofensivă – poate deveni o problemă majoră de securitate.
Citește și: România avea o datorie de plată de 132 miliarde de lei la finalul anului 2024
Urmăriți PressHUB și pe Google News!