Potrivit unui Eurobarometru dat publicității joi, televizorul, platformele sociale și discuțiile cu prietenii sunt principalele surse de informare ale românilor. Aproximativ 70% din români au declarat că se informează zilnic (utilizând atât mijloace tradiționale, cât și internetul), 15%-16% de câteva ori pe săptămănă, puțin peste 10% o dată pe săptămână și 7% niciodată.
Preferințe ale mijloacelor de informare
Potrivit datelor sondajului, în România, pe primul loc este televizorul, apoi internetul (Social Media, Youtube și alte platforme) după care discuțiile cu prietenii pentru informarea pe chestiuni politice și sociale.
72% din Români utilizează televizorul; 52% motoare de căutare (Google); 48% platforme de social media; 45% familia și pretenii și 38% platforme video.
Media europeană pentru aceste mijloace este de 71% pentru televizor; 40% pentru motoare de căutare; 40% prieteni și familie și 26% platforme video.
Singurul mijloc de informare la care ne aflăm sub media europeană este radioul, cu 37% din români informându-se de la radio, față de media europeană de 43%.
Vârsta
Privind vârstele respondenților, în raport cu mijloacele de informare utilizate, diferențele cu media europeană nu mai sunt atât de mari.
Persoanele între 15-24 de ani se informează preponderent de pe platformele de social media, cu 66% în România, față de media eruropeană de 65%. Celelalte categorii de vârstă au declarat că folosesc televizorul.
Astfel, avem datele următoare:
- 65% dintre români față de 60% media UE pentru persoanele între 25 și 39 de ani
- Egalitate (71%) pentru cei într 40 și 54 de ani
- 85% dintre români față de 82% media europeană pentru persoanele cu vârste de peste 55 de ani
Frecvența informării
Întrebați cât de frecvent se informează din mijloace tradiționale (televizor, publicații, radio), majoritatea (39%) au declarat că se informează de mai multe ori pe zi. 28% au declarat că se informează o dată pe zi, 15% de câteva ori pe săptămănă, 11% o dată pe săptămână și 7% niciodată.
La social media, rezultatele nu sunt cu mult mai diferite: 38% se informează de mai multe ori pe zi, 26% au declarat că se informează o dată pe zi, 16% de câteva ori pe săptămănă, 12% o dată pe săptămână și 7% niciodată
Platforme online utilizate
Privind informarea de pe platforme, pe primul loc, în țara noastră este Facebook, cu 76% din respondenți indicându-l ca sursă. Pe locul doi se află Youtube, cu 66%, urmat de TikTok cu 46%.
Privind categoriile de vârstă, toate au indicat Meta (Instagram sau Facebook), compania deținută de Mark Zuckerberg, drept favorită.
Instagram rămâne cea mai populară platformă pentru cei aflați între 15 și 24 de ani, cu 69% din respondenții din această categorie de vârstă indicând-o drept sursă favorită pentru informare. Pentru restul categoriilor, Facebook rămâne cea mai relevantă platformă, cu 85% dintre cei cu vârste de peste 55 de ani declarat platforma de social media ca sursă preferată.
Un alt detaliu important este că 71% respondenții între 25 și 39 de ani folosesc Facebook, în timp ce media europeană a aceeași arătat o preferință de 60% pentru Youtube.
Dezinformare
Întrebați despre frecvența expunerii la dezinformare în ultimele șapte zile, respondenții români au declarat în felul următor:
- 23% consideră că au fost expuși foarte frecvent (12% media UE)
- 32% – frecvent (23% media UE)
- 27% – uneori (31% media UE)
- 9% – rar (16% media UE)
- 3% – niciodată (7% media UE)
- 6% – nu știu (10% media UE)
Format online
48% din români preferă videoclipurile scurte (sub un minut). Un procent egal preferă videoclipurile de durată medie (între 1 și 5 minute). Ambele depășesc media europeană de 39, respectiv, 41%.
Însă, cu 44%, România este sub media europeană de 46% privind informarea din texte scurte.
Creatori de conținut
Întrebați dacă urmăresc anumiți influenceri sau creatori de conținut pe internet, participanții au răspuns majoritar afirmativ.
- 47% urmăresc de mai multe ori pe zi (37% media europeană)
- 40% au declarat că utilizează social media, dar nu urmăresc influenceri (37% media europeană)
- 11% nu folosesc social media (24% media europeană)
- 2% nu știu (3% media europeană)
Privind categoriile de vârstă, 87% dintre cei între 15-24 de ani au declarat că urmăresc influenceri. Un procent majoritar se menține , 62%, pentru cei între 25 și 39 de ani.
Pentru celelate categorii de vârstă, procentul este descrescător: de la 43% (pentru cei între 40 și 54 de ani) și 26% (pentru cei de peste 55).
Concluzii
Românii se informează cu o frecvență similară cu media europeană, cu aproximativ 60% din respondenți informânu-se zilnic.
Procentul de oameni care utilizează televizorul, internetul și discuțiile cu prieteni este mai mare decât media europeană, în timp ce românii sunt sub media europeană la privind utilizarea radio-ului.
Meta rămâne compania dominantă pentru toate categoriile de vârstă, cu Instagram fiind cea mai populară platformă pentru respondenții de maxim 24 de ani și Facebook pentru celelalte categorii. Tik Tok este cotat la 40% ca popularitate.
Mai mult de jumătate din români (55%) consideră că sunt expuși, în mod frecvent, la dezinformare, față de media europeană de 35%.
Un procent majoritar al Românilor (72%) continuă să folosească televizorul ca principal mijloc de informare, apropiat de media europeană de 71%.
Eșantion
Sondajul s-a realizat online, cu participarea a 26 121 de respondenți, cu vârste de minim 15 ani, din cele 27 de state membre. Din România avem 1.040 de respondenți. Acesta a fost efectuat pe parcursul unei săptămâni, în perioada 11-18 iunie 2025.
Citește și: Dacian Cioloș se luptă de 10 ani cu eticheta „șoroșist”
Urmăriți canalul „PRESShub” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
Sursă foto: Pixabay.com