Analiza unor contracte publice derulate în ultimii cinci ani arată că aproape toate marile lucrări din Oradea au ajuns să coste semnificativ mai mult decât valorile stabilite la licitație, scrie publicația Bihoreanul într-o analiză. Diferențele însumează zeci de milioane de euro.
Banii europeni trebuie cheltuiți cu orice preț, aceasta pare să fi fost deviza Primăriei Oradea în ultimele două decenii. Doar că, adesea, acest preț a fost extrem de mare!
O analiză a marilor investiții făcute în oraș arată că, aproape fără excepție, toate au fost mult mai scumpe decât le-au spus edilii orădenilor. După semnarea contractelor de execuție, Primăria a majorat prețurile stabilite prin licitații, dar fără să mai vorbească despre asta.
În platforma de achiziții publice SEAP, unde trebuie să anunțe orice licitație, autoritățile publice trebuie să declare și modificările făcute la contractele atribuite. Folosind aceste informații, publicația Bihoreanul a analizat 40 dintre cele mai importante investiții făcute în Oradea în ultimii 5 ani, de la cele rutiere la parcuri ori rețele de termoficare, constatând că aproape toate s-au scumpit după demararea execuției.
Cum se pot scumpi contractele atribuite prin licitații pe care firmele le câștigă tocmai datorită prețului mai mic? Prin diverse artificii, prea puțin accesibile publicului. În primul rând, e vorba de ajustarea tarifelor la materiale, permisă de diferite acte normative (Legea 98/2016, OUG 64/2022). La orice lucrare a cărei execuție durează mai mult de 6 luni, constructorul are dreptul să solicite ajustarea, iar dacă demonstrează diferențele de costuri, autoritatea contractantă este chiar obligată să-i actualizeze prețurile, adică să-i plătească mai mult, fără a exista un plafon în acest sens.
Un alt mod prin care cresc prețurile contractelor este introducerea de lucrări suplimentare, justificate prin proiecte greșite sau incomplete. Acestea din urmă pot ajunge la cel mult 50% din valoarea contractului, altfel autoritatea fiind obligată să facă o nouă licitație.
Printre constructorii orădeni se vorbește de mult că există firme „cu trecere” la Primărie, care obțin foarte ușor așa-numitele „note de comandă suplimentare”, care le majorează facturile și profitul. Edilii pretind că acest lucru nu e adevărat, ba chiar într-o replică transmisă recent publicației Bihoreanul susțineau vehement că lucrările suplimentare sunt rare. Documentele arată taman pe dos, însă.
Refacerea bulevardelor Nufărul-Cantemir, primul coridor de mobilitate finanțat cu fonduri europene în România, a fost atribuită, de pildă, în 2020 firmei Drumuri Bihor pentru 50,6 milioane lei, dar a costat 73,7 milioane lei.
Continuarea, în eBihoreanul.ro
Urmăriți canalul „PRESShub” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(Foto: ebihoreanul.ro)