Proiectul terminalului multimodal din Portul Galați, relansat

Data:

Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați a relansat licitațiile pentru Etapa 1 și Etapa 2 a Proiectului„Platformă Multimodală Galați” (PMG), două anunțuri în acest sens fiind publicate în sistemul electronic de achiziţii publice (SEAP). Licitațiile sunt cu clauză suspensivă, fiind condiționate de aprobarea spre finanțare în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014 – 2020.

Licitațiile vin după ce devizele de lucrări din cadrul proiectului platformei multimodale au fost reactualizate. Acest pas a fost făcut după ce Ministerul Transporturilor și APDM Galați au ajuns la concluzia că proiectul suferă de o serioasă subfinanțare, generată de majorările de prețuri la manoperă și materialele de construcții.

Precedentele licitații privind terminalul multimodal au rămas fără ofertanți, existând și presiunea respectării termenelor asumate pentru obținerea fondurilor europene.

Pentru deblocarea proiectului, în cazul Etapei 1 s-a renunțat la finanțarea prin CEF și s-a trecut la recalcularea proiectului în vederea depunerii unei noi finanțări prin POIM. În cazul Etapei 2, ce a fost din start depusă pe POIM, s-a trecut la recalculare, dar și în acest caz este nevoie de aprobarea surselor de finanțare suplimentare.

Schimbare a sursei de finanțare

Potrivit datelor publicate pe SEAP, noua valoare estimată a contractului „Lucrări pentru execuţia cheului din cadrul proiectului Platformă Multimodală Galaţi – Etapa I – Modernizarea infrastructurii portuare” este de 179,4 milioane de lei, în creștere semnificativă față de valoarea anterioară, de 102,7 milioane de lei.

„Lucrările care fac obiectul contractului sunt lucrări hidrotehnice portuare, respectiv: lucrări de dragare în bazinul situat in zona „Port Bazinul Nou” pentru a permite intrarea in siguranţă a navelor; modernizarea cheului existent pentru a efectua operaţiunile de încărcare directă şi operaţiunile de descărcare cu unităţile de încărcare intermodale (ILUs) între nave şi cheu; umplerea parţială a bazinului portuar pentru a crea spaţiu suplimentar pentru acostare şi pentru operaţiunile de manipulare viitoare; nivelarea profilului elevaţiei platformei”, se precizează în documentaţia prezentată în cadrul procesului de achiziţie relansat de APDM Galaţi.

În același timp, deși valoarea lucrărilor a fost crescută, contractul este cu clauză suspensivă, adică este condiționată de obținerea finanțării prin POIM 2014-2020.

„Încheierea contractului de achiziție sectorială este condiționată de obținerea/aprobarea finanțării lucrărilor din fonduri de la bugetul de stat și/sau fonduri europene nerambursabile, semnarea contractului fiind posibilă doar în situația în care se respectă dispozițiile referitoare la angajarea cheltuielilor din bugetele care intră sub incidența legislației privind finanțele publice”, se arată în anunțul publicat pe SEAP.

După reactualizarea devizelor și aprobarea noilor parametri tehnico-economici, etape deja parcurse inclusiv la nivelul Ministerului Transporturilor, se deschide calea spre obținerea finanțării prin POIM.

„Entitatea Contractantă estimează că va obține finanțarea necesară semnării contractului până la sfârșitul trimestrului II 2022”, se precizează în anunțul pe SEAP. Practic, licitația cu clauză suspensivă are rolul de a mai câștiga ceva timp, în condițiile în care proiectul e deja de ani de zile în ”chinurile facerii”.

Clauze suspensive

În cazul PMG Etapei 2 – „Modernizarea infrastructurii rutiere din zona platformei multimodale pentru înlăturarea blocajelor în trafic şi relocarea unui segment de cale ferată pentru fluidizarea traficului feroviar din zona portuară”, noua valoare a contractului înaintată de APDM Galați este de 68,71 milioane de lei, în creștere față de valoarea anterioară, de 42,46 milioane de lei.

După cum am arătat, sub-proiectul aceste etape a prins de la început finanțare prin POIM 2014-2020, dar a fost, de asemenea, nevoie de o actualizare a devizelor

„Având în vedere că în urma procedurilor derulate anterior, și anulate ca urmare a lipsei depunerii ofertelor, s-a actualizat devizul general, astfel încât este necesar încheierea unui act adițional la contractul de finanțare nr. 78 din 23.09.2020, cod SMIS 120940, după emiterea Deciziei DG COMP privind ajutorul de stat”, se arată în documentația tehnică a licitației. Prin urmare, și în acest caz a fost introdusă o clauză suspensivă, în sensul că încheierea contractului de lucrări este condiționată de aprobarea alocărilor financiare suplimentare.

„În cazul în care, indiferent de motive, sumele nu vor fi alocate, Entitatea Contractanta, după primirea notificării cu privire la neacordarea finanțării, își rezervă dreptul de a aplica prevederile art. 225 alin. 1 lit. C, teza a II-a din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, fiind imposibilă încheierea contractului de achiziție sectorială”, se mai arată în document.

Criterii de atribuire

În cazul ambelor licitații, criteriile de atribuire a contractelor sunt: preţul ofertei – 55 la sută; gradul de adecvare al graficului general de realizare a investiţiei sectoriale – 40 la sută; demonstrarea unei metodologii corespunzătoare pentru obţinerea asigurării că lucrările sunt realizate la parametrii calitativi solicitaţi – 5 la sută.

În cazul licitației PMG – Etapa 1 – „Modernizarea Infrastructurii Portuare”, termenul de depunere a ofertelor este 29 noiembrie a.c. În cazul PMG – Etapa 2 – „Modernizarea Infrastructurii Rutiere”, ofertele pot fi depuse până pe 2 decembrie a.c.

Proiectul platformei multimodale este structurat în trei etape (sub-proiecte) de implementare, este derulat în parteneriat de Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi şi operatorul privat Port Bazinul Nou, din cadrul Grupului Metaltrade.

Acestuia din urmă îi revine implementarea PMG – Etapa 3 – ce vizează reorganizarea zonei de depozitare şi manipulare a mărfurilor. Investiţia prevăzută inițial era de 192,33 milioane de lei, tot prin POIM 2014-2020, dar și în acest caz s-a trecut la o actualizarea devizelor de lucrări. Demararea Etapei 3 depinde de atribuirea contractelor de lucrări din Etapa 1 și Etapa 2.

(Foto: „Viața Liberă” Galați)


Acest articol a fost publicat în cadrul proiectului “Cohesion Policy Booster in Romania – Closer to Citizens”, cofinanțat de UE prin DG REGIO.

Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

spot_imgspot_img
Ovidiu Amălinei
Ovidiu Amălineihttps://www.viata-libera.ro/
Cu o experienţă de peste 25 de ani în presă, Ovidiu Amălinei este şef al Departamentului Economie-Administraţie al ziarului „Viaţa liberă” Galaţi. Pentru performanţele în jurnalism a fost distins cu numeroase premii, printre care se numără şi două titluri de „Reporter European” acordate, în 2008 şi 2009, în cadrul concursului organizat de Reprezentanţa Comisiei Europene la Bucureşti. De asemenea, în 2016, a beneficiat de o bursă de specializare, la Bruxelles, în cadrul programului „Bursele Europene – Jurnalişti în dialog”, derulat de Comisia Europeană în parteneriat cu Freedom House.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Orașul din România care se încălzește cu energie geotermală. Proiectul a început din anii 1990

Orașul din România care se încălzește cu energie geotermală,...

Cum să te ferești de imaginile false create prin tehnologia deepfake

Cum să te ferești de imaginile false create prin...

Cum a fost construit sediul central al Băncii Naționale peste cel mai mare han din București

Cum a fost construit sediul central al Băncii Naționale...