Uniunea Europeană a prezentat miercuri o nouă strategie pentru regiunea Mării Negre, menită să îmbunătățească transportul echipamentelor militare grele și să întărească securitatea estică a continentului, pe fondul amenințării persistente din partea Rusiei, relatează Politico.
„Securitatea în Marea Neagră este vitală și pentru securitatea europeană”, a declarant Kaja Kallas, coordonatoarea politicii extere a Uniunii Europene, într-o conferință de presă.
Modernizarea infrastructurii – accent pe România și Bulgaria
Noua strategie răspunde și „provocărilor geopolitice” într-o lume în care „dependențele sunt transformate în arme”, a spus la rândul său comisara europeană pentru extindere, Marta Kos. Ea a reamintit că Marea Neagră este un coridor esențial către Caucazul de Sud și Asia Centrală, dar și o arteră vitală pentru comerțul cu energie și alimente.
România și Bulgaria, singurele state membre UE cu ieșire la Marea Neagră, vor beneficia de investiții europene în modernizarea infrastructurii regionale — porturi, căi ferate și aeroporturi — pentru a putea susține transportul echipamentelor militare grele. „Aceasta va asigura mobilizarea rapidă a trupelor acolo unde și când este nevoie”, a explicat Kallas.
Comisarul european pentru transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a estimat anterior că modernizarea infrastructurii europene pentru scopuri militare ar necesita circa 75 de miliarde de euro.
Un hub de securitate maritimă va monitoriza regiunea
Printre măsurile prevăzute de strategie se numără și înființarea unui Hub de Securitate Maritimă pentru Marea Neagră, care va funcționa ca sistem de avertizare timpurie al UE în regiune. Acest centru va mări gradul de pregătire a țărilor de regiune, în fața unei amenințări. Totodată, va ajuta la protejarea infrastructurii critice europene.
Nu se știe unde va fi amplasat centrul, cum va funcționa sau cât o să coste.
Porturile și rutele comerciale, sub control sporit
Noua strategie a UE include si intensificarea monitorizării investițiilor străine în porturi și alte instalații strategice, a mai spus Kaja Kallas.
Pe componenta comercială, UE intenționează să dezvolte noi coridoare energetice, rute de transport și infrastructură digitală împreună cu partenerii din regiune.
Noi si vechi parteneriate regionale
Totodată, va investi în pregătirea comunităților de coastă și a economiei marine pentru a face față daunelor de mediu cauzate de război și riscurilor asociate schimbărilor climatice.
„În întreaga lume, țările caută acum parteneriate cu actori fiabili și predictibili — iar UE este un astfel de partener”, a declarat Marta Kos. „Astfel de parteneriate ne vor face colectiv mai siguri și vor crea oportunități economice pentru toți.”
Comisia Europeană a indicat Ucraina, Moldova, Georgia, Turcia, Armenia și Azerbaidjan drept parteneri-cheie pentru aprofundarea cooperării în cadrul noii strategii.
Uniunea Europeană a conceput prima sa strategie pentru regiunea Mării Negre în anul 2007, sub denumirea de „Sinergia Mării Negre”, odată cu intrarea României și Bulgariei.
„Sinergia Mării Negre” a reprezentat un pas important pentru implicarea UE în zonă, deși era mia degrabă un instrument de „soft power”. Prin contrast, Strategia pentru Marea Neagră din 2025 reprezintă o evoluție majoră, cu accent pe securitate, infrastructură și pregătire militară, ca răspuns la noile realități geopolitice, în special războiul din Ucraina.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(Sursa foto: Comisia Europeană / Facebook)