Vremea socotelilor

Data:

Suntem în faliment cu toate că agențiile internaționale de rating ne ajută deoarece o retrogradare ar aduce haos în politica dâmbovițeană, ar duce la destabilizare care ar ajuta partidele care-și spun suveraniste (care în fond sunt unelte ale Rusiei), adică ar ajuta Rusia.

Falimentul este dat de creșterea datoriei publice. Aceasta a crescut de la an la an începând cu 2015.

Între 2015 – 2019, adică în timpul guvernelor PSD sub Dragnea, având premieri pe Dăncilă, Grindeanu și Tudose, datoria publică a crescut gradual cu 2-3% din PIB anual. Toate trei guvernele au împrumutat 223 miliarde lei. La finalul lui 2019 datoria publică era de 379 miliarde lei, reprezentând 35% din PIB.

Guvernul Orban a guvernat în pandemie, timp în care s-au dat mai multe tunuri și sub care datoria a crescut cu peste 33%, adică la sfârșitul lui 2020 era de 499 miliarde lei, ceea ce însemna 47,7% din PIB.

Au urmat Cițu și Ciucă între 2021 și 2023. Când a plecat Ciucă datoria era de 731 miliarde lei, adică 48,8% din PIB.

A venit Ciolacu care a birjărit bugetul național. La sfârșitul primului trimestru a lui 2025 datoria a ajuns la 998 miliarde lei, adică 55,8% din PIB. Încă nu s-a terminat 2025 și FMI estimează că datoria va depăși 60% din PIB.

Cea mai rapidă creștere s-a înregistrat între 2020–2025, când datoria publică a crescut de la circa 373 miliarde lei la peste 998 miliarde lei.

Totalul împrumuturilor pe perioada mandatului lui Ciolacu (2023–2025) depășește 550 miliarde lei, având în vedere sumele anuale și cele deja contractate pentru 2025. Aceste valori reprezintă cea mai mare creștere a datoriei publice din istoria modernă a României.

Citește și: Nicușor Dan este mai lent decât predecesorul Klaus Iohannis în numirea consilierilor prezidențiali – cât va mai dura analiza?

Nu cumva e o socoteală rusescă?

Cifrele arată clar că lovitura fatală (falimentul) este dată de guvernul Ciolacu.

Banii împrumutați de Guvernul Ciolacu au fost direcționați în principal către acoperirea deficitului bugetar, cea mai mare parte a fondurilor – 80% – fiind folosită pentru acoperirea diferenței dintre veniturile și cheltuielile statului, inclusiv plata salariilor din sectorul public, pensiilor și beneficiilor sociale. Doar o mică parte au ajuns în investiții reale și dezvoltare publică. Asta înseamnă proastă guvernare!

Cu alte cuvinte ne-am împrumutat pentru a plăti salarii, pensii și ajutoare sociale mărite artificial pentru ca PSD-ul și (eventual) PNL-ul să câștige alegerile.

După ce citim doctrina Gherasimov observăm o mare similitudine cu ce s-a întâmplat, țara este destabilizată economic, societatea este divizată și avem o mare proporție de voturi îndreptate către ceea ce numim suveraniști. Nu știu dacă PSD-ul a cedat sau nu voturi către Georgescu sau Simion, dar ar merita o investigație serioasă deoarece dacă ar fi adevărat, Ciolacu și-a trădat și partidul, nu numai țara.

Ce zice Gherasimov în “doctrina” lui? Trasează jaloanele războiului hibrid prin “strategia haosului” ce generează instabilitate și confuzie de toate felurile în țara țintă fără a folosi mijloace militare, ci doar presiune politică (activarea de forțe politice interne pentru a crea dezordine), economică (dezordine economică generată de decizii politice), propagandă și știri false cu scopul de manipulare, demoralizare și divizare la care adaugăm și elemente de cyberwar, adică folosirea de “arme neconvenționale”.

Răspunde careva?

Astfel, există cadrul legal și constituțional pentru responsabilitatea Guvernului și a membrilor săi în procesul decizional și administrativ. Dar asta pentru partea “penală” care este descrisă destul de subțire: abuz în serviciu, corupție sau fals. Nu există o pedeapsă penală sau administrativă directă doar pentru „proastă guvernare” dacă nu s-au încălcat legi sau nu s-au produs fapte penale.

Nu există nicio lege care să amendeze cumva deciziile proaste ale cheltuirii banului public. Deci, conform legii naționale, nimeni nu răspunde! Există însă directive ale Uniunii care să amendeze malpraxisul managerial și incompetența politică a liderilor naționali, există sancțiuni pentru neaplicarea sau transpunerea incorectă a directivelor UE – iar acestea vizează statul, nu conducerea în mod personal. Astfel un stat poate intra în infringement.

Deciziile s-au arătat a fi dezastruoase și au fost puse în operă de cei care au fost la finanțe, la muncă, la economie, la justiție, la dezvoltare și la fonduri europene. Să nu-mi zică cineva că ceilalți miniștri nu știau de ceea ce se întâmplă cu finanțele țării! Astfel miniștrii devin complici la această infracțiune inexistentă în legislația actuală. Și să nu uităm de cel mai mare complice ce este fostul președinte Iohannis!

Citește și: Șeful parchetului anticorupție a desființat DNA Ploiești

Urmăriți canalul „PRESShub” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici

spot_imgspot_img
Cosmin Gabriel Păcuraru
Cosmin Gabriel Păcuraru
Cosmin Gabriel Păcuraru lucrează în industria energetică în regim de freelancing. Are un doctorat în „Relații Internaționale și Studii Europene” la Universitatea Babeș – Bolyai din Cluj Napoca cu o teză depre securitatea energetică a României (2013). Este autorul cărților „Romania – Energie si Geopolitică” (2018), „Energia – o problemă de securitate națională” (2022), „Geopolitica și securitate energetică” (2024). A publicat numeroase articole științifice în domeniul securității și politicilor energetice în publicații de specialitate naționale și internaționale.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Ultimele știri

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Pentru a fi la curent cu cele mai recente știri, oferte și anunțuri speciale.

Mai multe articole similare
Related