Peste 20.000 de români cer să nu se renunțe la confiscarea camioanelor care cară lemn furat

Data:

Peste 20.000 de români cer să nu se renunțe la confiscarea camioanelor care cară lemn furat. Aceștia au semnat o petiție pentru reintroducere în Codul Silvic a prevederii care permite confiscare camioanelor care transportă ilegal materiale lemnoase.

Noul Cod Silvic, adoptat de Guvernul Ciolacu pe 21 martie, nu mai conține articolul care prevedea că „Sunt supuse confiscării mijloacele de transport materiale lemnoase și orice alte bunuri care au fost folosite, în orice mod, sau destinate a fi folosite la săvârșirea infracțiunii prevăzute la alin. (2^1)”.

Citește și: Cum și-au dublat veniturile angajații instanței supreme prin „drepturi salariale restante”, anul trecut

Articolul mai poate să fie reintrodus

Comunitatea Declic a lansat o petiție prin care cere Parlamentului reintroducerea acestui articol, iar peste 20.000 de oameni deja s-au alăturat demersului.

„Semnatarii petiţiei cer parlamentarilor să reintroducă în legea noului Cod Silvic, ajunsă pe agenda Senatului, prevederea care a dus până acum la confiscarea a sute de camioane care transportau lemn furat.

Proiectul legii noului Cod Silvic intră în dezbaterile comisiilor de raport din Senat în zilele care urmează, ocazie cu care articolul din lege privitor la confiscarea camioanelor poate fi reintrodus. Guvernul a solicitat, iar Senatul a acceptat procedura de urgenţă”, precizează Declic într-un comunicat.

Organizația arată că această măsura a confiscării mijloacelor de transport folosite pentru furtul de lemn este printre cele mai eficiente măsuri de diminuare a tăierilor ilegale.

Citește și: Diferențele dintre statisticile furtului de lemn, discursurile oficiale și realitatea din teren, insuficiente pentru a duce România la Curtea Europeană de Justiție

Prevederea, scoasă pe ascuns

Organizația susține că măsura apărea inițial în textul pus în dezbatere publică sub o formă mai permisivă pentru cei care încălcau legea, însă în final a fost scoasă ulterior integral.

„Având în vedere succesul dovedit al acestei măsuri, era de așteptat ca prevederea privind confiscarea camioanelor să rămână și în textul Codului Silvic aflat în lucru de mai bine de un an de zile.

A și rămas, într-o formă diluată, în textul pus în dezbatere publică. Apoi, articolul a fost eliminat cu totul, pe ascuns, chiar înainte de adoptarea proiectului legislativ de Guvern”.

Coordonatorul campaniei, Antoniu Bumb crede că există interese serioase la mijloc pentru care se încearcă eliminarea articolului respectiv.

„Prin această măsură, nu doar că firma care transportă lemn ilegal rămâne fără camion, ci este blocată toată reţeaua infracţională, de la cel care taie pădurea ilegal la fabrica ce prelucrează acel lemn.

În doar 9 luni de la adoptarea acestei măsuri, doar în judeţul Suceava, au fost confiscate 34 de camioane prinse în flagrant de poliţişti.

Acest articol de lege salvează suprafeţe uriaşe de pădure, tocmai de aceea probabil că mafia lemnului are interes să îl elimine. Cerem parlamentarilor să repare greşeala impardonabilă făcută de ministrul Fechet şi colegii lui din Guvern”, a declarat Antoniu Bumb, coordonatorul campaniei Declic privind Codul Silvic.

USR cere, de asemenea, să nu se renunțe la confiscarea camioanelor

Și USR a ridicat această problemă în mai multe rânduri, arătând că PSD și PNL nu pot să elimine această măsură fără un motiv întemeiat.

„Confiscarea vehiculelor care transportă ilegal lemne este o măsură bună, care și-a dovedit eficiența în practică și trebuie păstrată în noul Cod Silvic. Fără o justificare serioasă, PSD și PNL se pregătesc acum să o elimine prin modificările pregătite în Parlament la noul Cod Silvic”, arăta USR într-un comunicat de presă.

Partidul a mai susținut că într-un singur județ autoritățile au reușit să confiște vehicule în valoare totală de aproximativ 750.000 de euro.

„Acest tip de sancțiune a fost introdusă în Codul Silvic în 2020, prin art. 68, alin. (22) și a dat rezultate. Spre exemplu, anul trecut, în județul Suceava, a fost înregistrată cea mai mare confiscare de lemne din ultimii cinci ani, alături de cel mai mare număr de vehicule imobilizate, utilizate în transportul ilegal de lemn.

Rezultatul controalelor, doar din acest județ, a dus la un total de 220 de cazuri penale legate de infracțiuni silvice. Autoritățile au confiscat aproximativ 16.143 metri cubi de lemn în valoare de aproximativ 3,4 milioane lei. În Suceava, autoritățile au imobilizat, de asemenea, 23 de vehicule în valoare de aproximativ 750.000 de euro.”

PSD și PNL îi sprijină pe cei care taie ilegal

Vicepreședinta Comisiei de Mediu din Camera Deputaților susținea că prin eliminarea acestui articol, PSD și PNL sprijină persoanele care taie ilegal din păduri.

„Toate aceste cifre înregistrate în mai multe județe din țară ne arată că avem o măsură bună, care ajută autoritățile în lupta cu mafia lemnului.

De ce vor PSD și PNL să renunțe la acest instrument?

Poate doar ca să-i ajute pe cei care fac bani din tăieri ilegale să se descurce mai ușor, să facă bani pe sănătatea și pădurile noastre.”, afirmă deputata USR Diana Buzoianu, vicepreședintă a Comisiei de Mediu din Camera Deputaților.

Aurel Oprinoiu, președintele Comisiei de Mediu din Senat a atras atenția și asupra faptului că modificările aduce Codului Silvic ar putea costa scump pentru România. Mai exact, țara noastră ar putea pierde banii europeni destinați acțiunilor de împădurire.

„Prin PNRR, avem la dispoziție aproximativ un miliard euro doar pentru păduri și biodiversitate. Este o sumă mare pe care am putea să o pierdem dacă ne batem joc de noul Cod Silvic.

Din suma totală, 700 milioane de euro sunt alocate doar pentru a împăduri noi suprafețe de teren cu pădure, inclusiv în zonele urbane. Dacă PSD și PNL iau măsuri care sprijină mafia lemnului, riscăm să pierdem și banii europeni, dar și pădurea pe care încă o mai avem”.

Citește și: Investigațiile UE privind tăierile ilegale de păduri avansează, printre zvonuri că România nu va fi dată în judecată

Să nu se renunțe la confiscarea camioanelor. Codul Penal nu ajunge

Mihai Goțiu, activist de mediu susține că fondul forestier este în pericol în lipsa unor măsuri care să dea rezultate în lupta contra tăierilor ilegale.

„Ceea ce este acum în Codul Penal este insuficient. Tăierea pădurii este un fapt antisocial grav, cu consecințe majore atât din punct de vedere economic, cât și de mediu. Nu este vorba doar de valoarea lemnului din camion, ci de o întreagă rețea de criminalitate organizată.

Nu este vorba de un singur transport de 5 sau 10 metri cubi de masă lemnoasă, ci de o faptă care se repetă și se repetă. Confiscarea camioanelor folosite la transportul lemnului tăiat ilegal trebuie să fie inclusă în noul Cod Silvic”, afirmă Mihai Goțiu, activist de mediu.

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

Foto: Inquam Photos / Ovidiu Dumitru Matiu

spot_imgspot_img
Bianca Iosef
Bianca Iosef
Bianca Iosef a terminat Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității București în anul 2022. A început să lucreze ca jurnalist încă din timpul facultății și este interesată să evolueze cât mai mult în acest domeniu.
1 COMENTARIU
  1. „…transport ilegal…”___–__daca este dovedit in afara oricarui minim dubiu, cred ca confiscarea intra in cuprinsul legii Eminent Domain, care -si in Romania- trebuie sa existe…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Îndemn la vot impresionant: „Un mesaj pentru nepotul meu” | VIDEO

Îndemn la vot impresionant la vot realizat de Parlamentul...

Procurorul Cristian Ardelean mai are un  pas și se întoarce la DNA Oradea

Procurorul Cristian Ardelean mai are un  pas și se...

Nicușor Dan îl vede ca principal contracandidat pe Piedone

Nicușor Dan îl vede ca principal contracandidat pe Piedone...

Cultura anihilării: comunismul și „anularea“ elitelor | Aktual24

Cultura anihilării: comunismul și „anularea“ elitelor. „Cancel culture“, aceasta...