Motivele economice și de securitate pentru care România vrea să cumpere Portul Giurgiulești

Data:

  • Statul român, prin Administrația Porturilor Maritime SA Constanța, vrea să preia Portul Giurgiulești din Moldova pentru a-l uni cu Portul Constanța, consolidându-și rolul regional și sprijinind reconstrucția Ucrainei. Competiția e acerbă, cu investitori din Bulgaria, Olanda, Danemarca și Azerbaidjan în cursă.

Situat pe singura porțiune maritimă a Moldovei, portul a fost scos la vânzare, pe 14 aprilie, de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), care a lansat o procedură internațională de licitație pentru atragerea unui nou investitor. 

Bucureștiul, prin Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța, și-a exprimat deja ferm interesul și a format o echipă guvernamentală de negociere.

Deși veniturile Portul din Republica Moldova nu trec de 20 de milioane de lei pe an, trecerea sa în proprietatea unei companii apropiate de Rusia, în actualul context de conflict zonal, ar putea duce chiar la blocarea Dunării în zona Galați-Giurgiulești, așa cum ne-au explicat reprezentanți ai statului român.

Asta în condițiile în care 19% din transportul de marfă al României se face pe fluviul Dunărea, așa cum reiese din ultimele datele ale Eurostat, biroul de statistică al Comisiei Europene.

Unirea cu Portul Constanța, pas cheie pentru reconstrucția Ucrainei

Guvernul României consideră Portul Giurgiulești un obiectiv de „importanță strategică” pentru regiune, în special în contextul reconstrucției Ucrainei. 

Încă de pe 28 august 2024, Executivul de la București a aprobat un memorandum prin care susține oficial inițiativa achiziționării portului din sudul Moldovei și integrarea acestuia în rețeaua logistică a Portului Constanța.

Memorandumul subliniază conexiunile excelente ale Giurgiuleștiului, inclusiv cu rețelele feroviare cu ecartament larg și îngust, precum și existența unei linii regulate de trenuri-bloc care transportă containere direct între portul moldovean și terminalul DP World din Constanța. 

Achiziția ar însemna practic unirea singurului port maritim moldovean cu cel mai mare port al României, consolidând poziția țării ca hub logistic regional și deschizând calea pentru o reconstrucție eficientă a Ucrainei prin rute sigure și previzibile.

Miza portului: control asupra Dunării maritime

Portul Giurgiulești asigură peste 70% din comerțul maritim-fluvial al Republicii Moldova. 

Este poziționat pe tronsonul maritim al Dunării, la intersecția granițelor dintre Moldova, România și Ucraina. Din acest motiv, controlul asupra acestui nod devine nu doar o chestiune de logistică, ci de securitate regională.

România are în vedere nu doar beneficiile comerciale, ci și un obiectiv clar de politică externă: evitarea ca acest activ strategic să ajungă în mâinile unor companii sau entități apropiate de interesele Kremlinului. 

Citește și: Nordis 2 – țeapă internațională

În contextul invaziei Rusiei în Ucraina și al tensiunilor geopolitice din regiune, păstrarea unui control prietenos cu Occidentul asupra Giurgiuleștiului devine o prioritate majoră.

Totodată, portul oferă o alternativă esențială pentru exporturile și importurile din Ucraina, fiind una dintre puținele căi sigure de transport în zonă. Volumul de mărfuri tranzitat prin Giurgiulești a crescut exploziv după declanșarea războiului, atingând un record de 2,17 milioane de tone în 2023.

Competiția cu firme din: Bulgaria, Olanda, Danemarca și Azerbaidjan

România nu este singura care vizează portul moldovean. 

BERD a confirmat că poartă discuții cu investitori din mai multe țări, din Turcia, Danemarca, Bulgaria și Olanda.

Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, companie controlată de Navigation Maritime Bulgare (Navibulgar), aflată în portofoliul miliardarilor Kiril și Georgi Domuschiev, așa cum a anunțat Europa Liberă.

Frații Domuschiev sunt figuri influente în mediul de afaceri bulgar și au fost asociați cu fostul premier Boiko Borisov, cunoscut pentru relațiile sale controversate cu Moscova. Deși MBF Port Burgas are experiență în operarea de terminale la Marea Neagră, îngrijorările privind posibile legături indirecte cu Rusia sunt reale.

Citește și: Circuitul banilor europeni pentru IT, din ancheta Parchetului European, trece prin sediul central al firmelor lui Sebastian Ghiță din Ploiești

Alte țări interesate de achiziție sunt Olanda, Danemarca și Azerbaidjanul. De altfel, fostul proprietar al portulu din Giurgiulești, până în 2004, a fost Azpetrol Group. Compaia, cu rădăcini în Azerbaidjan, a fost implicată în trecut în dezvoltarea infrastructurii portuare moldovene, iar revenirea sa în joc ridică semne de întrebare privind motivațiile geopolitice ale acestei implicări.

Portul Giurgiulești, domiciliul afacerilor lui Vaja Jhashi și Trans-Oil

Deși în acte portul aparține integral BERD, o mare parte din clădirile și activele de pe teritoriul Giurgiuleștiului sunt operate de companii conectate la Vaja Jhashi, liderul grupului Trans-Oil. Acesta controlează, prin firmele Trans Cargo Terminal și Trans Buck Logistics, peste jumătate din cele 79 de clădiri din perimetrul portuar, așa cum prezenta programul Cutia Neagră Plus.

Trans-Oil este cel mai mare exportator de cereale din Republica Moldova, cu o cotă de piață de 35% în 2021 și aproape jumătate din piața semințelor de floarea-soarelui. Vaja Jhashi este prezentat drept un investitor major și un actor cheie în economia moldoveană, dar poziția sa în portul Giurgiulești ar putea complica procesul de preluare.

Istoria și dotările portului: de la insolvență la nod logistic european

Portul Giurgiulești are o istorie tumultuoasă. BERD s-a implicat pentru prima dată în 1995, ca investitor minoritar într-un proiect destinat construirii unui terminal petrolier. După falimentul partenerilor locali, în 2005, Danube Logistics, deținută de Azpetrol, a achiziționat infrastructura parțial finalizată. De-a lungul anilor, BERD a preluat controlul complet și a realizat investiții majore în eficiență și extindere.

Astăzi, portul dispune de un terminal petrolier, două terminale de cereale, unul pentru mărfuri generale și un parc de afaceri. Adâncimea de 7 metri permite acostarea navelor maritime, ceea ce îl face unic în Moldova. În 2023, a atins o cifră de afaceri de peste 16 milioane de euro și un profit net de 7 milioane de euro, cu peste 260 de angajați.

Citește și: Apele Române încasează, din 2025, mai mult cu 50% din concesiunile plajelor după investigația PressHub. Concesionarii

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

spot_imgspot_img
Marian Pavalasc
Marian Pavalasc
Marian Păvălașc este jurnalist din anul 2002, când a început să scrie în presa locală din Galați. În presa centrală a ajuns 2011. Acum este un reporter freelancer și scrie materiale de news, dar și materiale de investigație. El este și coordonatorul proiectului Clever News Center, o agenție de conținut jurnalistic.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Ultimele știri

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Pentru a fi la curent cu cele mai recente știri, oferte și anunțuri speciale.

Mai multe articole similare
Related

Fostul episcop al Hușilor, condamnat definitiv la 8 ani de închisoare pentru viol

Fostul episcop al Hușilor, Corneliu Bârlădeanu, a fost condamnat...

Ofensiva energetică americană în estul Europei

Statele Unite își consolidează pozitiile pe flancul estic al...

REPORTER DE IAȘI | Transferuri privilegiate: 12 inspectori ISJ și-au folosit funcția pentru a ocupa posturi în școli mai bune

Transferul Lucianei Antoci, actual prefect, fostă șefă a Inspectoratului...

Ce șanse are Nicușor Dan? Ce-l trage în sus? Dar în jos?

Nicușor Dan este prezidențiabilul cel mai atacat în această...