Blocaj de ani de zile pentru reabilitarea celui mai circulat drum județean din Arad, în ciuda finanțării europene

Data:

Cel mai circulat drum județean din Arad leagă capitala județului de Pâncota și are posibilitatea de a fi reabilitat cu fonduri europene, contractul de finanțare fiind semnat de aproape doi ani. Din păcate, bâlbele Consiliului Județean Arad lasă arădenii să circule până în ziua de astăzi pe un drum care arată ca după bombardament, de mulți ani. Locuitorii sunt revoltați, amenințând cu blocarea circulației și pichetarea Consiliului Județean.

Conducerea CJ Arad dă vina pe Guvern, cu toate că o agenție guvernamentală arată în documente oficiale că vinovăția provine din documentația tehnică defectuoasă făcută chiar în instituție. Județul a mai pierdut milioane de euro din cauza unor proiecte ratate de Consiliul Județean: nu a reușit să implementeze un proiect la Spitalul Județean, iar proiectul privind gestionarea deșeurilor la scara întregului județ e acum în pericol. Beneficiarul finanțărilor în aceste cazuri a fost aceeași instituție: Consiliul Județean Arad.

  • Un proiect finanțat prin POR destinat reabilitării celui mai circulat drum județean din județul Arad adună întârzieri uriașe în implementare.
  • Documentațiile prost întocmite, transmise către ANAP și respinse repetat, au întârziat începerea procedurilor de licitare a constructorului.
  • Drumul dintre Arad și Șiria, parte a tronsonului care urmează să fie reabilitat, arată ca după bombardament. Șoferii nemulțumiți au umplut rețelele de socializare cu fotografii și filme cu gropile de pe carosabil.
  • O pichetare a Consiliului Județean Arad de către șoferii nemulțumiți de starea drumului a fost anulată în ultima clipă.
  • În loc de soluții, conducătorii județului se întrec în acuze politice și scuze care îi nemulțumesc și mai mult pe șoferii obligați să circule pe acest drum.
  • O deblocare de ultim moment a documentațiilor de la ANAP pare să deschidă calea spre demararea investiției.

Bani europeni pentru cel mai circulat drum județean din Arad

În 26 septembrie 2016, Consiliul pentru Dezvoltare Regională Vest a aprobat lista cu cele zece proiecte prioritare care aparțin consiliilor județene pentru a fi depuse în cadrul Axei prioritare 6 – Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională, Prioritatea de investiții 6.1 – Stimularea mobilității regionale prin conectarea nodurilor secundare și terțiare la infrastructura TEN-T, inclusiv a nodurilor multimodale din cadrul Regio-POR 2014-2020. Printre cele zece s-a aflat și „Modernizare DJ709 km 0+800…30+700 Arad – Pâncota și reabilitare DJ792C, km 0+000…21+000 și 26+000…36+300 Buteni – Pâncota”, considerat cel mai tranzitat drum județean din județul Arad.

Pe 25 mai 2017, adică aproape în urmă cu doi ani de zile, la Arad, Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest și Consiliul Județean Arad au semnat contractul de finanțare pentru acest proiect. El ar fi trebuit implementat în 55 de luni și vizează modernizarea drumului județean DJ 709, pe traseul cuprins între Arad și Pâncota, și modernizarea drumului județean DJ792C, pe traseul cuprins între localitățile Buteni și Pâncota.

Semnarea contractului de finanțare.

Astfel, conform proiectului, urmau a fi modernizați 61,09 kilometri de drum județean, să fie construite și modernizate 18 stații de transport public și alveole și să se creeze elemente suplimentare destinate siguranței circulației – parapete de siguranță, marcaje rutiere longitudinale și transversale, indicatoare rutiere, borne kilometrice și hectometrice. Valoarea finanțării nerambursabile a proiectului este de 137.861.077,16 lei, reprezentând 98% din valoarea eligibilă. Astfel, valoarea totală a acestuia ajunge la 141.775.607,47 lei. Beneficiarul finanțării europene este Unitatea Administrativ-Teritorială Județul Arad.

Președintele Consiliului Județean Arad, acuze grave la Guvern

În luna decembrie a anului trecut, în timp ce arădenii se pregăteau de Crăciun, președintele Consililiului Județean Arad a anunțat într-o conferință de presă că respectivul tronson nu este nici măcar licitat. Motivul: sub pretextul că firme de apartament pot participa la licitație, conducerea Consiliului Județean Arad a decis să nu mai meargă pe prețul cel mai mic la licitarea constructorului. 

„Am solicitat ca, în anunțul de licitație, să fie oferit punctaj și pentru perioada de finalizare a lucrării. În acest fel, am dorit să avem un constructor care să se mobilizeze și să ducă lucrarea la bun sfârșit într-un termen scurt. Iar aici nu am solicitat un număr mare de puncte, doar 20 din 100. Restul punctelor se împărțeau între prețul solicitat, 60 de puncte, și perioada de garanție a drumului, 20 de puncte. Din păcate, cei de la ANAP nu au fost de acord cu solicitarea noastră și au spus că termenul de finalizare a lucrării nu poate fi punctat. Așa că ne-au trimis anunțul de licitație înapoi, să îl refacem.” 

Iustin Cionca, președintele Consiliului Județean Arad

Numai că nici a doua oară nu s-a procedat conform cerințelor ANAP, așa că documentația a fost din nou trimisă înapoi. 

La începutul lunii februarie 2019, când arădenii credeau că totul este rezolvat și din primăvară va începe reabilitarea drumului, președintele Consiliului Județean Arad a dat vina din nou pe Guvern pentru întârziere, acuzând OUG 114/2018, ordonanța lăcomiei, cea care a schimbat modul de verificare a licitațiilor din fonduri europene, mai exact controalele ex-ante.

„PSD vrea să demonstreze că nu va permite dezvoltarea județului Arad. Nu este suficient că Guvernul României ne-a tăiat banii de investiții pe anul 2018? Consiliul Județean Arad nu a primit în anul 2018 niciun leu din impozitul pe venit și niciun leu din cotele defalcate din TVA, colectate din județul Arad. Noi am accesat proiecte europene, să compensăm această pierdere. Iar acum constatăm că Guvernul, prin instituțiile sale, blochează chiar și aceste proiecte europene, iar județul Arad riscă să piardă finanțarea. În loc să folosim bani europeni pentru modernizarea drumurilor, PSD vrea să folosim banii arădenilor pentru cârpeli.
Agenția Națională de Achiziții Publice nu a dat nicio explicație oficială pentru blocarea nejustificată a proiectelor Aradului. Ceea ce știm este că în toată țara există un blocaj, iar acesta este determinat de emiterea Ordonanței nr. 144/29.12.2018 (n.red. – este vorba despre OUG 114)”

Iustin Cionca

ANAP: arădenii nu au respectat procedurile legale

Acuzată că blochează documentația Aradului, ANAP arată însă spre incompetența celor de la Consiliul Județean, după cum arată răspunsul instituției la o serie de întrebări adresate în baza Legii 544 și documente din corespondența oficială cu Consiliul Județean Arad.

În răspunsul la întrebări care încercau să scoată în evidență dacă a existat comandă politică pentru blocarea investiției de la Arad, instituția precizează:

„Luând în considerare faptul că, în mod normal, entitățile publice centrale, regionale și locale sunt responsabile cu implementarea unor obiective de investiții foarte complexe, reprezentanții acestora trebuie să aibă cunoștințe la un nivel ridicat din punct de vedere al specializării sectoriale, în raport cu obiectele și natura contractelor pe care le atribuie față de verificatorii ex-ante, astfel încât să existe o înțelegere unitară a conceptelor utilizate și o abordare coerentă a bunelor practici conform standardelor de industrie aplicabile”.

Corespondența ANAP cu Consiliul Județean Arad legată de implementarea proiectului arată că în documentația primită au existat carențe serioase. De exemplu, în luna decembrie 2018, ANAP comunică CJ Arad următoarele: „Nu au fost semnate toate documentele cu semnătura electronică extinsă (de ex. Piese scrise ambele loturi). (…) În vederea resp. art.154/Lg 98/2016, pentru claritatea informațiilor, verificați documentele atașate și eliminați dublarea acestora (de ex. planul general de Securitate și sănătate în muncă DJ 709, plan de situație DJ 709). (…) Nu ați atașat CONDIȚII SPECIFICE PENTRU CONTRACTUL DE EXECUȚIE DE LUCRĂRI. La retransmitere se va completa documentul «Acord contractual» și cu aceste clauze”.

Și în alte documente, ANAP atrage atenția asupra problemelor, documentațiilor ne-conforme etc., explicând motivele respingerii documentațiilor, punctual și la obiect pentru fiecare caz în parte. Cu alte cuvinte, ANAP a dat vina pe modul în care angajații CJ Arad au realizat documentațiile tehnice. 

După un adevărat scandal la nivel local, documentațiile au fost puse la punct și investiția a fost deblocată în luna februarie. 

Arădenii, exasperați din cauza amânărilor

Arădenii sunt însă extrem de atenți la ce se va întâmpla în continuare. O pichetare a Consiliului Județean Arad, anunțată de cei nemulțumiți, a fost anulată după anunțul privind continuarea demersurilor. Dar inițiatorii sunt pregătiți să reia mișcarea de protest la prima poticneală a proiectului care este foarte mult întârziat, deși investiția este finanțată în proporție de 98% din fonduri europene.

Arădenii care circulă frecvent pe acest drum județean spun că reparația mașinilor îi costă foarte mult – șoseaua fiind plină de cratere. Mai multe accidente rutiere au avut loc din cauza gropilor pe tronsonul Arad-Șiria și Pâncota-Ineu. 

Facebook-ul dă în clocot, iar fotografiile cu gropile de pe drumul care ar fi trebuit refăcut cu bani europeni abundă. „Groapă de 30 cm adâncime pe DJ 709 între Horia și Șiria. Ajungi să mori cu zile din cauza neglijenței voastre! Atât voi, cei care administrați acest drum, cât și ceilalți administratori ai tuturor drumurilor, faceți-vă treaba așa cum se cuvine, altfel o să intre cetățenii peste voi în birouri într-o bună zi și o să vă scalpeze!”, scrie Sorina Miculaiciuc Ghiță.

Arădeanul Dan Petcoviciu este disperat: „Mulțumesc domnule «dottore» în partajări Marinel Cionca!… Mi-am găsit în șanț capacul pe care l-am pierdut săptămâna trecută în partajarea dintre Masca și Pancota! Ce mult m-am bucurat, doar de bine v-am gândit… și de toți sfinții! (…) „NE-AM SĂTURAT ca domnii grofi CIONCA ȘI BILCEA să își mai bată joc de noi!!! AȘA NU SE MAI POATE CONTINUA!!! Banii sunt la ei, grofii județului Arad… gropile, nervii și pagubele sunt la noi, fraierii lor!!!”.

„După cum bine știm cu toții, problema drumului Arad – Horia – Șiria persistă de foarte mulți ani. Astăzi, președintele și vicepreședintele CJ Arad, responsabili de situația acestui drum, dau vina pe diverse autorități ale statului. Ce omit să spună ei oamenilor este faptul că în perioada 2012-2014, partidul pe care îl reprezintă, împreună cu PSD – acum la guvernare – au condus România. În tot acest timp de ce nu s-a făcut nimic pentru a rezolva această problemă, de care se lovesc cetățenii din Horia și nu numai, în fiecare zi? Deși au gestionat drumurile județene întreaga perioadă de după revoluție, cei care ar trebui să asigure cetățenilor condiții sigure pentru circulație le servesc în schimb justificări și scuze, dublate de aceleași promisiuni.”

Artur Brădean, președinte USR Vladimirescu
Roata distrusă pe Arad-Siria.

Un parlamentar arădean acuză: licitație cu dedicație

Deputatul PSD de Arad Florin Tripa acuză Consiliul Județean că ar fi încercat să organizeze o licitație cu dedicație, fără a aduce însă probe în sprijinul acuzațiilor.

„Nu ANAP e de vină că nu respectați legea, așa cum v-a transmis, iar criteriul pentru licitație să fie prețul cel mai mic. Nu ANAP e de vină că încercați să faceți caietul de sarcini în așa fel încât să introduceți criterii cu dedicație, să câștige firma care vreți voi, așa cum s-a întâmplat și în cazul drumului Seleuș – Pâncota, iar rezultatul l-am văzut cu toții: asfaltul a rezistat o lună de zile. Nu ANAP sau PSD sunt de vină pentru că la CJA orice proiect începe de la întrebarea „nouă ce ne pică?“. Din dorința de a-și umfla buzunarele, din lăcomie, cei de la CJA blochează această licitație, așa cum au blocat toate proiectele europene și guvernamentale, de-a lungul anilor. Așa s-a întâmplat cu proiectul de gestionare a deșeurilor, la fel s-a întâmplat cu cel pentru apă-canal, la fel se întâmplă cu reabilitarea drumurilor județene cu fonduri europene sau guvernamentale.“

Forin Tripa, deputat PSD

Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Arad24.net în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

spot_imgspot_img
Sorin Trocan
Sorin Trocanhttp://arad24.net
Sorin Trocan are o experiență de peste trei decenii în presă. A debutat în 1984 în revista „Forum studențesc” din Timișoara, unde, în perioada 1986-1987, a îndeplinit funcția de redactor-șef adjunct. Înainte de decembrie 1989 a colaborat cu mai multe reviste studențești. În 1991 a făcut parte din echipa care a fondat revista „Știrea” din Arad, al cărei redactor-șef a fost până în anul 1994. A fost corespondent pentru Arad al „Evenimentului zilei” (1992-2007). A activat în calitate de corespondent al unor posturi de radio și TV: Radio Timișoara, Studioul TVR Timișoara, Analog TV etc. A colaborat de-a lungul timpului cu mai multe publicații locale, regionale și centrale, cu agenții de presă, iar actualmente este Senior Editor al site-ului www.arad24.net.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Nicușor Dan: Teatrul Bulandra va fi consolidat și restaurat prin PNRR

Primarul Bucureștiului, Nicușor Dan, a anunțat că proiectul depus...

ANCPI: Prima sesiune de lucru online pentru cadastrare cu fonduri europene

Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) a organizat, vineri, 25 noiembrie, prima din cele 28 de întâlniri de lucru desfășurate online, în cadrul proiectului „Creșterea gradului de acoperire și incluziune a sistemului de înregistrare a proprietăților în zonele rurale din România”, cod SMIS 120063. Finanțarea este asigurată din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional (POR) 2014 – 2020.

Primăria Galați a împrumutat în ultimii 2 ani 150 milioane lei pentru cofinanțarea proiectelor europene

Consilierii locali ai municipiului Galați au aprobat, într-o ședință...

EXCLUSIV Un proiect de 113 milioane de lei, pentru comunitățile sărace, boicotat de birocrație

Un proiect „mamut”, care viza combaterea sărăciei și a...