„Otello”, dirijat de Zubin Mehta, un privilegiu pentru spectatorii Festivalului Enescu

Data:

spot_img

Nu știu dacă publicul aflat în Sala Palatului, la concertul dirijat de Zubin Mehta, în care se cânta „Otello”, își dă seama de incredibilul privilegiu de a fi asistat la un astfel de eveniment.

Ca una care am ascultat online – felicit pe această cale echipele tehnice pentru o superbă transmisie- pot să spun că foarte rar se poate auzi capodopera verdiană într-o viziune atât de coerentă și de concentrată.

Fiindcă despre asta este vorba în ascultarea muzicii clasice: de o formidabilă capacitate de pătrundere în ceea ce are mai nobil spiritul unui creator.

Tot de aceea, cum spuneam ieri, atât pentru ascultători cât și pentru interpreți este bine să se urmărească planul de creație fără întreruperi de tip aplauze înaintea celor prevăzute de lucrare (ce bine a făcut azi Zubin Mehta când a continuat fără oprire fluxul dramatic după aria salciei și Ave Maria a Desdemonei, păstrând magia și tensiunea covârșitoare în momentul crucial al operei, cel al crimei care va fi înfăptuită!!! Câțiva entuziaști începuseră deja să aplaude soprana…)

Citește și: Două seri de muzică barocă în progamul Festivalului Internațional George Enescu

Nu despre soprane și tenori e vorba în operă și mai ales nu în ACEASTĂ operă, monument de o incredibilă modernitate, concepută de Verdi la 74 de ani!

Mehta a ținut magistral tensiunea de la A la Z și poate doar în versiunea de referință a lui Toscanini să mai existe o asemenea energie fără falii (dar în plus această interpretare era pe viu)!

Cât de des se aude un Cassio strălucitor ca cel al lui Joseph Dahdah, rolul fiind încredințat de obicei unor comprimari sau unor tenori deja trecuți?

Cât de des se aude o priză de rol impecabilă, suavă și dramatică ca cea a Anastasiei Bartoli, fiica Ceciliei Gasdia, ea însăși excelentă soprană a anilor ’80? Ce să mai spunem de Luca Salsi, demn urmaș al marelui Bastianini?

Cât de des se aude o pronunție italiană de disc, o frazare și un legato de mare stil, într-o epocă în care atâția dirijori habar nu au ce este un portamento și nu mai îndrăznesc să-l ceară, nu mai știu ce este un tempo ținut în frâu și nu lăsat să derapeze într-o iuțeală de prost gust, care să distrugă vraja?

Citește și: Festivalul Internațional „George Enescu” 2023. Ce văd în prima săptămână

Așadar, după două seri memorabile, festivalul Enescu își păstrează promisiunile. Mehta are ceva din dirijorul Enescu, aș spune că și Cristian Măcelaru.

Mă gândesc la un anume tip de profunzime pe care în ultimii ani o consideram pierdută. După o astfel de generozitate – ca să reiau semnul afirmat al ediției din acest an – pofta de viață crește, oricât de dărâmat ai fi.

Și da, despre asta este vorba în muzica mare.

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

spot_imgspot_img
Ioana Bentoiu
Ioana Bentoiu
Ioana Bentoiu este soprană și profesoară de canto și operă, la Institutul Ribaupierre din Lausanne. A absolvit secţia canto a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, la clasa Artei Florescu, și tot aici şi-a obţinut mai târziu şi doctoratul. A continuat studiile în Elveţia, unde a primit Premiul I de Virtuozitate cu felicitări, în clasa Juliettei Bise. Cele două profesoare pe care le consideră formatoare au fost însă Valentina Creţoiu şi Sena Jurinac, cu care a studiat temeinic timp de trei ani de zile în Germania. A cântat pe scene din România, Elveţia, Italia, Franţa, Marea Britanie, Cehia, Croaţia, Germania, Spania şi Statele Unite. Principalele roluri abordate pe scena au fost Pamina, Poppea, Mimì, Violetta, Contessa. Repertoriul de lied pe care l-a interpretat cuprinde peste 500 de titluri. A predat mai multe cursuri de măiestrie, specialitatea canto în Elveţia şi Statele Unite. Este fiica scriitoarei și traducătoarei Annie Bentoiu și a compozitorului Pascal Bentoiu.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Amestecul lui Hodorkovski. De ce nu face față Geoană

Are legături Mircea Geoană cu Moscova? De ce le...

Iliescu inocentul și ceilalți trei președinți

Iliescu inocentul și ceilalți trei președinți. După aproape 35...

Viitorul ca o viitură  | Revista22

Viitorul ca o viitură. Când părea că nimic nu...

Daniel Klinger: Eliminarea întregii conduceri Hezbollah și viitorul Libanului

Eliminarea întregii conduceri Hezbollah și viitorul Libanului. Dacă nu...