Așa cum Mozart este reprezentativ pentru Salzburg, sau Verona este faimoasă prin Romeo și Julieta – așa și Iașul ar putea deveni cunoscut pentru cel mai amplu eveniment spiritual din Europa de Est, informează Ziarul de Iași.
În luna octombrie, pelerinii veniți la moaștele Sfintei Parascheva transformă Iașul într-un epicentru al credinței. Este un fenomen unic — o mișcare spirituală care aduce laolaltă oameni din toată România, dar și din Republica Moldova, Grecia, Serbia sau Macedonia de Nord. Un fenomen care, privit cu ochi de specialist în branding, are toate atributele unui brand global: notorietate, loialitate, emoție colectivă și o poveste autentică. Dar spre deosebire de Austria, care a știut să transforme moștenirea lui Mozart într-un simbol de rafinament și turism cultural, sau de Transilvania, care a fost „vândută” lumii prin legenda lui Dracula, România n-a valorificat niciodată coerent propriile simboluri. Așa că întrebarea devine inevitabilă: poate Sfânta Parascheva deveni un brand pentru Iași? Un brand care să unească spiritualul cu economia, pelerinajul cu turismul, credința cu prosperitatea?
Cum se poate transforma credința într-un brand al orașului Iași
Despre cum poate fi transformată credința într-un concept de identitate pentru oraș am discutat cu Dumitru-Tudor Jijie, conf. univ. dr. la Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor (FEAA) din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, care evidențiază importanța patrimoniului și a diversității culturale a orașului. Tot de la FEAA Iași, conf. univ. dr. Cristian Nistor vorbește despre potențialul de a transforma pelerinajul într-un brand strategic al credinței și recunoștinței. Iar Adrian Mironescu, designer de brand și fondator al studioului Optimism Works, crede că Sfânta Parascheva poate fi motorul unor experiențe și produse locale cu sens, nu doar simple suveniruri. Ceea ce reiese din toate aceste perspective este că, dacă Mozart a fost transformat într-un simbol al rafinamentului, iar Dracula într-un mit al misterului, Sfânta Parascheva ar putea deveni brandul bunătății – un brand care nu se vinde, ci se trăiește.
„Iașul este o paletă de valori. Sfânta Parascheva e punctul său de maximă coerență”
Conf. univ. dr. Dumitru-Tudor Jijie a vorbit pentru „Ziarul de Iași” despre provocările construirii unui brand unic pentru oraș. Identificarea unei idei centrale pentru brandul Iașului nu este deloc simplă, explică profesorul Jijie, deoarece orașul are o paletă foarte largă de valori: de la pelerinajul și patrimoniul religios, la viața academică și intelectuală, la bogăția arhitecturală și culturală. În plus, Iașul a fost martorul unor evenimente cu relevanță națională și internațională — aici s-a scris imnul actual al Israelului și a funcționat primul teatru de limbă idiș din România. Istoria sa depășește cei 617 ani de atestare documentară, ajungând până în perioada eneoliticului cucutenian, ceea ce face orașul un spațiu în care, practic, au avut loc mereu lucruri importante, ne amintește universitarul din Iași.
Continuarea, pe Ziarul de Iași.
Urmăriți canalul „PRESShub” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
Sursa foto: Ziarul de Iași.