EXCLUSIV Un proiect de 113 milioane de lei, pentru comunitățile sărace, boicotat de birocrație

Data:

spot_img

Un proiect „mamut”, care viza combaterea sărăciei și a excluziunii sociale prin intermediul unor servicii comunitare, finanțat din fonduri europene, dezvăluie problemele cu care se confruntă autoritățile când vine vorba de a gestiona eficient zeci de milioane de euro.

Dacă în materie de achiziții lucrurile s-au mișcat rapid, când a venit vorba de rezultate concrete, programul s-a împotmolit.

Combaterea sărăciei și a excluziunii sociale prin intermediul unor servicii comunitare, adică angajarea și pregătirea de asistenți medicali, a început cu achiziția a două mașini în leasing de către Ministerul Muncii, a unei aplicații informatice și achiziția unor truse medicale de către ministerul Sănătății.

Au mai fost organizate o serie de seminarii cu primarii localităților țintă și au fost anunțate concursuri pentru a angaja oameni.

Pe 11 septembrie 2018, a fost semnat contractul de finanțare. Durata proiectului era de 40 de luni, având un buget de 113.076.750 de lei, liderul proiectului este Ministerul Muncii și Justiției Sociale, iar partenerii săi sunt Ministerul Educației Naționale – Partener 1 și Ministerul Sănătății – Partener 2.

Proiectul „Crearea și implementarea serviciilor comunitare integrate pentru combaterea sărăciei și a excluziunii sociale” este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020.

Citește și: INTERVIU Cât de rentabil e metroul din Cluj. De unde vor veni 2 miliarde de euro

Potrivit caietului de sarcini, scopul proiectului este de a crește calității serviciilor sociale, educaționale și de sănătate furnizate persoanelor afectate de sărăcie și/sau excluziune socială dintr-un număr de 139 de comunități rurale și mic urbane cu grad de marginalizare severă și peste medie. „Fiecare caz social va fi evaluat de o echipă mixtă, formată din specialiști în domeniul social, medical și educațional, care vor trebui să lucreze coordonat”, se arată în document. 

Cheltuieli cu bunuri

Până acum, potrivit datelor oficiale solicitate de Presshub, Ministerul Muncii a cheltuit 12,5 milioane de lei, ministerul Educației 12,1 milioane de lei și ministerul Sănătății 15,8 milioane de lei, în total 40,4 milioane de lei. 

Proiectul se implementează în șapte oraşe şi 132 comune cu tip de marginalizare peste medie și severă, acoperind 40 de județe și șapte regiuni de dezvoltare. Grupul țintă este format din 336 de persoane, specialiști în domeniul social (asistenți sociali, tehnicieni în asistentă socială/lucrător social), specialiști în domeniul medical (asistenți medicali comunitari, mediatori sanitari) și specialiști din domeniul educațional (consilieri școlari, mediatori școlari)

Potrivit ministerului, obiectivul general al proiectului este creşterea incluziunii sociale și combaterea sărăciei prin dezvoltarea şi pilotarea serviciilor comunitare.

Citește și: EXCLUSIV Pe urmele banilor risipiți pe evenimente rurale comune în România și Ungaria

Ce s-a făcut până acum?

Potrivit platformei guvernamentale e-licitatie.ro, s-au achiziționat două autoturisme pentru 30 de luni în sistem de leasing operational pentru care se plătește o chirie de 660 de euro pe lună/ autoturism. Mașinile sunt folosite de minister și sunt plătite cu 201.000 de lei pe perioada contractului. 

Același minister a plătit „servicii de dezvoltare aplicație online (SCI) și furnizare echipamente în vederea implementării Proiectului”, adică 656.000 de lei pentru aplicație.

La rândul lui, Ministerul Sănătății a anunțat că intenționează să cumpere truse medicale si consumabile pentru truse medicale în cadrul acestui proiect. 158 de truse medicale și 4.582 de consumabile pentru aceste truse, valoarea totală a achiziției fiind de 2,1 milioane de lei.

Un proiect de 113 milioane de lei, pentru comunitățile sărace, boicotat de birocrație by on Scribd

Greu cu recrutarea

În același timp, anul trecut, comunitățile locale cuprinse în proiect au început, prin direcțiile de sănătate publice județene, să recruteze asistenți medicali și mediatori sanitari necesari proiectului.

În program erau prevăzute mai multe conferințe și mese rotunde. Pentru fiecare dintre ele s-au făcut licitații publice, însă doar una s-a ținut.

Spre exemplu, caietul de sarcini pentru achiziția de servicii organizare evenimente în cadrul proiectului „Crearea și implementarea serviciilor comunitare integrate pentru combaterea sărăciei” poate fi predat oricând ca o definiție a birocrației. La el urmau să participe primarii din localitățile selectate în program.

Citește și: Clădire veche de peste 150 de ani, transformată în centru social de Parohia Romano-Catolică din Galaţi

20 flori de culoare albă

Conform documentului amintit, sala în care ar trebui să aibă loc conferința de deschidere trebuie să aibă, potrivit caietului de sarcini, instalație de climatizare funcțională și silențioasă, echipamente audio-video etc. „De asemenea, operatorul va asigura două aranjamente florale pentru amenajarea prezidiului, ce vor avea:

•        Flori de culoare albă: 20 fire;

•        Vizual: 80% flori, 20% verdeata;

•        Marime max 30 cm înălțime, diametru 20-25 cm;

•        Livrare, manipulare, așezare în locație și debarasare inclusă în buget;

•        Recipient închiriat, se restituie”.

În cazul pauzelor de cafea, caietul de sarcini mai prevede că „se vor asigura – cafea filtru, selecţie de ceaiuri (minim 4 tipuri), apă plată şi minerală carbogazoasă, băuturi răcoritoare carbogazoase, (minim 2 tipuri), sucuri naturale (minim 2 tipuri), zahăr, zahăr brun, îndulcitor, lapte pentru cafea, asortiment de produse de patiserie dulci & sărate, fructe. Este oportun ca meniul să includă fructe și legume de sezon.

5,5 milioane de lei au fost alocați pentru aceste activități împărțite în șapte loturi. 

Lot 1 – Conferință de deschidere și conferință de închidere proiect – 263.510 de lei fără TVA

Lot 2 – Întâlniri regionale cu primarii comunităților selectate – 553.920 de lei fără TVA

Lot 3 – Ateliere de lucru – 297.240 de lei fără TVA

Lot 4 – Sesiuni regionale de comunicare și informare privind supervizarea profesională – 957.330 de lei fără TVA

Lot 5 – Sesiuni de lucru – 449.805 de lei fără TVA

Lot 6 – Mese rotunde – 716.880 de lei fără TVA

Lot 7 – Formare – 2.324.970 de lei fără TVA.

Proiect prelungit

Am întrebat ministerul Muncii care este stadiul acestui proiect și dacă există întârzieri în implementarea lui. „ Unele dintre activitățile proiectului  au înregistrat întârzieri, pe de o parte din cauza pandemiei, iar pe de alta din cauza dificultăților întâmpinate în identificarea, angajarea, informarea și instruirea/formarea membrilor ECI și UJSS (Unitatea Județeană de Suport și Supervizare). Prin urmare, MMSS a înaintat către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) o propunere de prelungire cu 12 luni a duratei proiectului, mai precis de la 46 la 58 de luni.

De asemenea, pentru implementarea metodologiilor elaborate și aprobate, pentru intensificarea întâlnirilor cu reprezentanții unităților administrative teritoriale care nu au semnat protocolul în vederea implementării proiectului și înființarea de servicii comunitare integrate este necesară o perioadă mai lungă de timp, mai ales că toate cheltuielile aferente derulării activităților din proiect se încadrează în bugetul actual al acestuia” a fost răspunsul Ministerului.

Citește și: Cum a ratat Consiliul Județean Timiș șansa de a obține fonduri europene pentru restaurarea Castelului Huniade

Rezultate dezamăgitoare

La 1 ianuarie 2022, data ultimei raportări, erau create la nivelul celor trei ministere sub-unitățile de management, partea de informare și publicitate era realizată în proporție de 10%, doar o întâlnire regională din cele opt programate cu primarii fiind efectuată.

Din cele 52 proceduri de achiziții publice au fost realizate 39, iar procedura gestionare și monitorizare grup țintă era elaborată în proporție de 75%.

În ceea ce privește implementarea aplicației on-line care să ajute cei 336 de asistenți sociali, nu s-a făcut nimic până la începutul anului.  „ Aplicatie online SCI dezvoltată şi serviciile de management şi mentenanţă stabilite” – 0,5% implementare.

Din cele 139 de echipe comunitare au fost înființate 116, iar din cele minim 449 de persoane instruite /formate și certificate în domeniul serviciilor comunitare integrate erau instruiți la începutul anului doar 15%.

Nu s-a făcut niciun raport de evaluare a nevoilor pentru fiecare persoană care beneficiază de suportul echipei comunitare integrate și niciun plan de servicii comunitare (incluzând diagnoza socială a comunităţii şi identificarea nevoilor grupurilor vulnerabile prioritare).

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

dg-regio
dg-regio
spot_imgspot_img
Virgil Burlă
Virgil Burlă
Virgil Burlă este jurnalist din 2000. A început la Iași, apoi a continuat la București, unde s-a specializat ca reporter pe domeniul justiției. Mai colaborează cu Europa Liberă România.
1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related