Toate modificările fiscale făcute de Guvern care vor închide multe companii

Data:

Toate modificările fiscale introduse prin ordonanța de urgență adoptată la începutul lui decembrie de Guvern vor produce distorsiuni economice grave în piață, cu efect inflaționist, arată o analiză realizată de OFA-UGIR.

Una dintre aceste modificări cu efecte importante este cea privind opțiunea de a plăti impozitul pe venitul microintreprinderilor.

Până în prezent, microîntreprinderile puteau opta între a plăti impozit pe profit, de 16%, sau pe venit (de 1%). Această din urmă variantă a fost gândită și aplicată ani de zile ca o facilitate fiscală. De la 1 ianuarie, fusese deja limitată, căci o mai puteau cere doar microîntreprinderile cu cel puțin un angajat.

Acum devine și mai restrictiv și mai greu de aplicat. Astfel, limita pentru aplicarea impozitului pe venitul microîntreprinderilor (500.000 de euro pe an pe o singură microîntreprindere, în prezent) se modifică și se aplică la veniturile realizate de toate microîntreprinderile deținute de o persoană (considerate întreprinderi legate). Astfel, dacă un cetățean are, de exemplu, 3 microîntreprinderi, se adună cifrele de afaceri ale celor trei și trebuie să fie sub 500.000 de euro pe an).

„Anumite criterii de aplicabilitate, precum condițiile de analiză pe întreprinderi legate sau analiza deținerii de părți sociale direct sau indirect, pot duce la abuzuri de interpretare a legislației, la  debite fiscale suplimentare stabilite de organele de inspecție fiscale sau chiar la falimentul firmelor din acest motiv.

În egală măsură pot genera costuri publice suplimentare din partea statului, pentru gestionarea unor astfel de litigii, o construcție bugetară deficitară și chiar amnistii fiscale”, arată analiza Organizația Femeilor Antreprenor din Uniunea Generală a Industriașilor din România (OFA-UGIR).

Citește și: Microîntreprinderile vor dispărea, după modificările fiscale adoptate de Guvern

Ce se schimbă, concret

Practic, după modifcările aduse prin OUG 115/2023, aplicarea prin opțiune a regimului de impozitare al microintreprinderilor devine foarte greu de accesat deoarece se impun foarte multe condiții suplimentare, arată analiza OFA-UGIR.

În plus, condițiile noi de la „impuse” nu sunt clare și  vor genera foarte multe expuneri la riscuri fiscale pentru antreprenori:

  • Plafon de venituri de 500.000 euro, față de care firmele se vor raporta dacă pot să aplice regimul micro, se stabilește la nivel de firme legate. Un exemplu simplificat: dacă un antreprenor deține în asociere cu mai multe persoane o companie care are o cifră de afaceri mai mare de acest plafon și care plătește impozit pe profit și mai are o societate deținută exclusiv, pentru societatea unde este asociat unic nu va putea opta pentru micro, dacă obiectul de activitate este identic sau adiacent;
  • Legătura directă sau indirectă, așa cum este formulată acum condiția de a putea avea o firmă micro, față de deținerea a 25% din dreptul de vot, creează o arie de excludere foarte largă a firmelor care pot opta pentru micro. Pot fi considerate deținute indirect firmele rudelor sau ale copiilor.
  • Astfel, prin multiple condiții, foarte puține societăți vor fi cele care vor putea opta să aplice impozitul de 1% sau 3% pe cifra de afaceri.

„Practic, translatare de la sistemul de impozitare micro la impozit pe profit se va face brusc și pe neanunțate iar presiunea fiscală, presiunea costurilor suplimentare generate de impozitul pe profit sau a riscurilor fiscale ca urmare a încadrării eronate a unei societăți vor duce la închiderea efectivă a multor afaceri mici și/sau de familie.

În plus, renunțarea sau imposibilitatea de aplicarea regimului de micro vă aduce pe cale de consecință renunțarea la contractele de muncă cu 8 ore  sau transformarea acestora în contracte part-time.

Separat de toate condițiile noi impuse, înainte de apariția OUG 115/2023 un antreprenor putea deține maxim trei societăți în acest regim de impozitare și de regulă erau în domenii de activitate diferințe, acum regula se poate aplica doar pentru o singura firmă”, arată Organizația Femeilor Antreprenor din Uniunea Generală a Industriașilor din România.

Efecte negative în lanț prin închiderea acestor companii

Modificările fiscale aduse prin OUG 115/2023 impun și restricționarea deținerii de către o singură societate la care se poate aplica regimul de impozitare al microintreprinderile.

Mirabela Miron, președinta Organizația Femeilor Antreprenor din Uniunea Generală a Industriașilor din România (OFA-UGIR)
Mirabela Miron, președinta Organizația Femeilor Antreprenor din Uniunea Generală a Industriașilor din România (OFA-UGIR)

În prezent, o persoană care deținea mai multe microîntreprinderi (întreprinderi legate) putea solicita opțiunea pentru de a plăti impozit pe venituri la toate acesta. Prin noile modificări, opțiunea poate fi solicită doar pentru una singură, celorlalte aplicându-se automat impozitul pe profit.

Modificarea va produce efecte negative în lanț prin închiderea unor companii, renunțarea la salariați și transferul acestora în zona de protecție, respectiv în șomaj.

„Introducerea vagă la criterii de opțiune pentru impozitul pe venituri a termenilor «direct» și «indirect» pentru a stabili o singură microîntreprindere la care se aplică este în total dezacord cu ceea ce înseamnă prevederile Codului Civil și nici nu are o definiție fiscală și va genera o serie de succesiuni de modificări la ONRC care va paraliza activitatea insituției în acest final de an”, menționează Organizația Femeilor Antreprenor din Uniunea Generală a Industriașilor din România.

Valoarea impozitului datorat se majorează cu până la 80%

A treia modificare vizează impozitul minim de plată pe cifra de afaceri, indiferent de cum se calculează baza impozabilă. Aceasta va genera la unele societăți un impozit de peste 30% față de 16%, cât este în prezent cota de impozitare.

La societățile care lucrează cu marje mici, se vor genera pierderi semnificative întrucât valoarea impozitului datorat se majorează cu până la 80%.

Orice societate care înregistrează pierderi nu va putea achita acest impozit.

Perioada de Recuperare a Investițiilor a fost modificată și ea. Prima problemă ridicată este scurtarea perioadei de recuperare a pierderilor fiscale de la șapte la cinci ani.

Această modificare poate fi problematică pentru afacerile noi, care, după cum se menționează, adesea nu înregistrează profit în primii ani de funcționare.

Citește și: Guvernul a amânat austeritatea pentru bugetari după alegeri, mediul privat duce povara în 2024

Limitarea Deductibilității Inițiale la 70%

Reducerea perioadei în care pierderile pot fi recuperate pune presiune suplimentară pe aceste afaceri. Este posibil ca profiturile realizate în următorii cinci ani să nu fie suficiente pentru a compensa investițiile inițiale, ceea ce ar putea descuraja antreprenorii să inițieze noi proiecte de afaceri și să își asume riscuri (esențiale pentru inovație și creștere economică), știind că fereastra de recuperare a investițiilor este mai mică.

„Alt aspect criticat este introducerea unei limite de deductibilitate de doar 70% pentru investițiile realizate în primul an, în cazul în care afacerea nu generează profit în acel an.

Aceasta este o situație frecventă pentru afaceri noi, care necesită investiții substanțiale în faza inițială pentru demararea activității.

Limitarea deductibilității la 70% înseamnă că o parte semnificativă a cheltuielilor inițiale nu poate fi recuperată prin deduceri fiscale, crescând astfel povara financiară pe termen lung pentru afacerea respectivă.

Acest lucru poate fi văzut ca un factor descurajant pentru potențiali investitori sau antreprenori, deoarece reduce atractivitatea inițierii unei noi afaceri, știind că o parte din investițiile lor inițiale nu vor fi complet deductibile”, mai spune OFA-UGIR.

Citește și: Tichetele Rabla Plus, micșorate la jumătate. La fel și finanțarea prin Casa Verde Fotovoltaice

Modificările au un impact foarte mare, care este, însă, greu de avaluat. Printre cele mai importante repercursiuni, analizate de OFA-UGIR, sunt:

  • Impact negativ asupra micilor afaceri: Implementarea acestei măsuri ar putea afecta negativ afacerile mici și start-up-urile, care se bazează adesea pe impozite mai reduse pentru a-și menține viabilitatea financiară.
  • Inechitate fiscală: Impunerea unui impozit mai mare pentru persoanele fizice care dețin peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot în mai mult de o persoană juridică ar putea fi percepută ca fiind nedreaptă și discriminatorie față de aceste persoane.
  • Risc de reducere a investițiilor: O astfel de măsură ar putea descuraja investițiile în întreprinderi și ar putea determina asociații să-și reducă implicarea sau să-și vândă părțile deținute, ceea ce ar putea avea un impact negativ asupra dezvoltării afacerilor.
  • Complexitate fiscală suplimentară: Modificarea regulilor fiscale pentru persoanele care dețin peste 25% in 2 sau mai multe entități comerciale ar adăuga complexitate suplimentară în sistemul fiscal și ar putea duce la dificultăți de aplicare și de conformitate.
  • Potențial impact asupra dezvoltării afacerilor mici: Această măsură ar putea afecta negativ afacerile mici și antreprenorii, care ar putea avea dificultăți în a-și dezvolta afacerile și în a atrage investiții.
  • Creșterea prețurilor: Pentru atenuarea efectului financiar generat de schimbarea regimului de impozitare, vor crește prețurile produselor și serviciilor.

Oordonanța de Urgență nr. 115 din 14 decembrie 2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene este temeiul legal pe care se bazează modificările menționate anterior.

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

spot_imgspot_img
Bianca Iosef
Bianca Iosef
Bianca Iosef a terminat Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității București în anul 2022. A început să lucreze ca jurnalist încă din timpul facultății și este interesată să evolueze cât mai mult în acest domeniu.
3 COMENTARII
  1. „… se majoreaza cu pana la 80%…”____––_____Vorba cea ” porc sa fii, noroc sa ai”, cam asta este situatia actuala, iohanis are nevoie de bani sa-si plateasca neamurile de limba(Louxemburg, Austria, etc.) si vacantele de lux internationale(aka vizite de stat!!!), si acum l-a gasit de fraier pe marcel maduro, care a impus fanfaronic( ca un „El Salvadore” al economiei) aceste masuri , care in final( si nu prea departe), vor reprezenta picatura care a revarsat paharul….deja plin de o multime de taxe si suprataxe, doar pentru a se putea plati salarii de nababi si pensi speciale, la cel mult 2/% di populatia tarii, adica politic, armata, parte din administratie, popime, corp diplomatic excesiv, fundatii, etc., absolut toti- la zi sau trecut- angajati la stat…

  2. – Legea prin care statul ia impozit de două ori pe unele terenuri agricole, sesizată la CCR. „Este o mizerie, PSD şi PNL îi obligă pe oameni să plătească”(…)__–__imediata confirmare, dovada ca -cum spuneam- in Romania circula o boala cronica hiperdermogeneza, romanii sunt la a opta piele…Deja! Si Deja vu!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Procurorii militari mențin trimiterea în judecată a lui Ion Iliescu în dosarul Revoluției

Decizia a venit după ce, instanța supremă, în procedură...

Ursula von der Leyen câștigă un nou mandat la conducerea Comisiei Europene

Ursula von der Leyen primește undă verde la la...

Scrisoare către diasporeanul șoșocar

Nu. Șoșoacă nu a venit pe un nouraș alb...