Fonduri europene pentru partea birocratică a proiectelor. O nouă Centură se naște la Iași, pe banii UE

Data:

Iașiul primește 8 milioane de lei pentru documentația variantei ocolitoare de trafic ușor a municipiului. Este vorba de un traseu alternativ, mai larg, față de cel avut în vedere de CNAIR și de Guvern, fiind unul doar pe drumuri județene. Ca valoare a sumei pentru documentație, este unul dintre cele mai consistente proiecte din țară în acest moment. Partea cea mai dificilă a traseului va fi de o parte și de alta a Dealului Bucium, cea mai mare înălțime de lângă Iași. «Ziarul de Iași» vă prezintă în premieră traseul complet al acestei viitoare centuri, una de interes regional pentru cei care vor să ocolească Iașiul în viitor, înspre sau dinspre spre Republica Moldova ori alte destinații.

YouTube video

Un proiect care a primit girul consilierilor județeni în ultima zi a verii trecute va intra cât de curând la finanțare. Însă nu e vorba de asigurarea banilor pentru întreaga valoare estimată, 200 de milioane de lei, ci doar pentru primul pas: realizarea documentației: 7,89 de milioane, adică aproape 4 la sută din întreaga investiție. Centura ușoară a Iașiului, un traseu lung de 73 km care va înconjura de la distanță municipiul, a primit acceptul Agenției de Dezvoltare Regională Nord-Est pentru finanțare. Sfârșitul lunii ianuarie marchează și parteneriatul încheiat cu ADRNE în acest proiect.

„Practic, va fi încheiat un singur contract de finanțare în care Agenția de Dezvoltare este lider iar cele 11 unități administrativ-teritoriale din regiune, locale și județene, care au depus solicitări sunt parteneri în cadrul acestui proiect. La ele se adaugă și Ministerul Tineretului și Sportului”, ne-a explicat Marieta Afilipoaie, directorul executiv al Direcției Proiecte și Dezvoltare Durabilă.

Programul de finanțare european care va susține realizarea proiectului Iașiului urmează să fie stabilit dintre cele din exercițiul 2021-2027. Până atunci, va fi parcursă etapa birocratică: proiectarea și avizarea modernizării întregului traseu.

O ordonanță de urgență (88/2020) a netezit drumul către finanțarea pregătirii documentației tehnico-economice. Documentul guvernamental precizează și domeniile strategice considerate prioritare pentru perioada de programare 2021-2027, pentru care este asigurat sprijinul financiar prin POAT 2014-2020 și POIM 2014-2020 (Programul operațional Infrastructură mare 2014-2020). Printre acestea sunt cele care se referă la transport și transport intermodal, mobilitate și regenerare urbană, infrastructură rutieră de interes județean.

Ușor pe vest, dar greu la est

Varianta ocolitoare de trafic ușor este o reeditare a unui proiect mai vechi, inclus în Masterplanul drumurilor județene 2014-2020. Numită atunci Axa 3, centura presupune de fapt modernizarea a trei segmente de drum județean: DJ 248B, DJ 248C și DJ 248D, la care proiectul adoptat anul trecut în Consiliul Județean a mai adăugat câțiva kilometri pe DJ 249A, între Holboca și intrarea în municipiul Iași.

Fiecare segment are ciudățeniile lui. De exemplu, DJ 248B, care începe în nordul orașului, la Vânători, ocolește municipiul pe la vest, prin Horlești și Lețcani, și coboară spre sud prin Voinești până la Budești, nu mai e drum județean pe aproape jumătate din lungimea lui. De la Lețcani și până la Voinești, a fost declasificat la sfârșitul anului 2015 în drum comunal, în speranța includerii lui într-un program de modernizare.

Cei 16,57 km n-au avut noroc, după cum ne-a povestit primarul comunei Lețcani, Stelian Turcu. „Am vrut să solicităm includerea în Programul Național de Dezvoltare Locală, dar consilierii PSD nu au fost de acord cu această formă de finanțare.

Era nevoie de 2/3 din numărul voturilor. Am făcut atunci o asociație intercomunitară cu comunele Horlești și Voinești, tot pentru PNDL, dar nici așa n-am obținut finanțare. Așa am ajuns să-l transformăm în drum comunal. S-a făcut proiect, au fost atribuite lucrările prin licitație, dar constructorul a cerut bani pe etape. Nu am avut sumele cerute pe moment, așa că lucrările s-au întins până în acest an”, ne-a spus primarul.

Așadar, lucrările pe acest tronson vor fi gata în mare parte până să fie deschis șantierul pentru varianta ocolitoare. Evident, cei 16,5 km vor redeveni din drum comunal, drum județean. Cel mai dificil segment va fi cu siguranță cel care traversează Rezervația Repedea, urcând Dealul Bucium care domină Iașul ca să coboare prin Păun spre Tomești.

Partea bună este că va fi pusă în valoare zona rezervației și a platoului de la Repedea (Releul TV), care oferă o priveliște peste întregul oraș, dar dintr-un cadru deloc exploatat turistic. Partea dificilă este tocmai acest DJ 248, îngust de nici 4 metri pe unele porțiuni spre platou, apoi drum de pământ prin pădurea dintre Păun și Tomești.

Ce proiecte de drumuri mai încep în Regiunea de Nord-Est pe POAT

Suma estimată pentru întregul proiect al variantei de trafic ușor este de 45 de milioane de euro, fără TVA. E unul dintre cele mai mari proiecte pentru care a fost solicitat sprijin financiar la realizarea documentației. CJ Suceava are pregătite două proiecte, dintre care unul de 227 de milioane de lei pentru modernizarea rețelei de drumuri județene, iar CJ Botoșani a fost declarat eligibil tot pentru două proiecte, dintre care cel mai mare, de 193 milioane de lei, se referă la modernizarea unui drum județean, DJ 282.

Sucevenii au pregătit în total cinci proiecte. Municipiul reședință a aplicat pentru un sistem integrat de management și modelare urbană destinat fluidizării traficului, dar și pentru reabilitarea Curții Domnești, iar comuna Liteni va renova și restaura clădiri de interes public. Dintre municipii, Piatra Neamț are cel mai consistent proiect: 143 de milioane pentru investiții în soluții inteligente aferent unui coridor de mobilitate.

Traseul Axei 3 de trafic ușor

Vor fi reabilitate/ modernizate segmente de drum județean însumând 56,5 km și un drum în prezent de rang comunal în lungime de 16,57 km, respectiv DC 26B Lețcani-Voinești (intersecție DN 28-Cogeasca-Cucuteni-Scopoșeni-Horlești-Lungani-Voinești-intersecție DJ 248A). Traseul centurii de trafic ușor va fi următorul:

– DJ 248B Vânatori-Lețcani (16,32 km),

– DC 26B (care va redeveni DJ 248B) Lețcani-Voinești (16,57 km),

– DJ 248A Voinești (2,21 km),

– DJ 248F Voinești-Mânjești-Budești (6 km),

– DJ 248C Budești – Piciorul Lupului – Ciurea (10,48 km),

– DJ 248D Ciurea-Bârnova-Tomești-Holboca (19 km),

Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Ziarul de Iași în cadrul proiectului “Cohesion Policy Booster in Romania – Closer to Citizens”, cofinanțat de UE prin DG REGIO.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

spot_imgspot_img
Radu Meșniță
Radu Meșnițăhttps://ziaruldeiasi.ro
Radu Meșniță are o experiență de peste 25 de ani în presa scrisă. A debutat în 1992 la „Opinia studențească” și „Monitorul” (Iași). După „ucenicia” din teren, a coordonat paginile ziarului şi edițiile locale din Bacău, Brăila și Vaslui ale rețelei „Monitorul”. Acum este reporter al „Ziarului de Iași” pe domeniul administrației locale.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related