Ce este orașul de 15 minute. Cum îl folosesc conspiraționiștii să stârnească panică

Data:

Ce este orașul de 15 minute. Autorii unor teorii ale conspirației care au ca scop scăderea încrederii în proiectele venite de la Uniunea Europeană și care contestă valorile europene devin tot mai prezenți în mediul online, inclusiv în România.

Ce este orașul de 15 minute sau o poveste de speriat adulții

Discursurile populiste, anti-europene, dezbinătoare și extremiste au luat cu asalt toate statele europene. Dezinformarea începe să fie tot mai prezentă, în timp ce încrederea în presă scade.

Astfel, cetățenii devin victime, pierd încredere și capacitatea de a lua decizii bazate pe fapte reale, potrivit unui analize realizată în cadrul proiectului „Cine și cum: combaterea dezinformării care îndepărtează cetățenii de proiectul european”, sprijinit de European Education and Culture Executive Agency, realizat de un consorțiu al Freedom House România, Centrul Român de Politici Europene, G4Media cu Amapola – Progetti per la sicurezza delle persone e della comunita Asociazione (Italia) și think tank-ul Center for the Study of Democracy (Bulgaria).

Nivelul redus al educației media și scăderea încrederii românilor în politicile UE au creat mediul perfect pentru ca aceste dezinformări să se dezvolte la noi în țară.

Situația este și mai gravă dacă ne gândim la anumite categorii ale populației: comunități mici urbane și rurale, tineri, persoane în vârstă, cetățeni care trăiesc în diaspora – vizați în mod specific de campaniile de dezinformare.

În marea de narațiuni anti-europene, una dintre cele mai discutate este cea a „orașului de 15 minute”. Teoriile conspirației susțin că acestea sunt „orașe-pușcării” „ carantine climatice” care au ca scop pregătirea populației pentru un „lock-down climatic”.

În aceste orașe ar urma ca toți oamenii să fie urmăriți și monitorizați în mod constant și nici nu ar avea voie să părăsească zona respectivă.

Citește și: STUDIU Cine sunt politicienii de la cel mai înalt nivel care dezinformează despre faptul că UE obligă cetățenii să mănânce insecte

Ce este orașul de 15 minute în realitate

În realitate, orașul de 15 minute este un concept de organizare urbană potrivit căruia să poți găsi orice ai nevoie în apropierea casei tale, pe o distanță pe care să o parcurgi într-un sfert de oră cel mult, pe jos sau cu bicicleta: magazin sau piață, farmacie, serviciu, școală sau grădiniță, parc.

Autorul acestui concept este Carols Moreno un urbanist inovator contemporan, franco-columbian, profesor la Sorbona. Acest concept a inspirat Comisia Europeană în strategiile sale de mobilitate urbană în același context al măsurilor privind reducerea emisiilor de care orașele europene sunt responsabile într-o proporție semnificativă.

Analiza din cadrul proiectului „Cine și cum: combaterea dezinformării care îndepărtează cetățenii de proiectul european” a arătat că această dezinformare a avut 742 de apariții în mass-media din România după cum urmează:

– Presa: 135

– TV: 9

– Radio: 1

– Social media: 597

70% din dezinformare, făcută pe Facebook

Cele mai multe dintre aceste narative, aproximativ 70%, au apărut pe Facebook și doar 10% în presă. Totuși, impactul articolelor a fost mai mare decât cel a postărilor de pe social-media.

În cadrul acestui proiect au fost analizate și sentimentele stârnite de aceste narative:

7,6% sentiment pozitiv

67.2% sentiment neutru

25.2% sentiment negativ

Una dintre persoanele cele mai vocale pe acest subiect a fost Gheorghe Piperea care a strâns peste 4 mii de aprecieri la o postare în care promova o astfel de teorie a conspirației.

Citește și: 230.000 de vizualizări la un video care susține că UE ne va obliga să mâncăm carne artificială

Narațiunile anti-occident și anti-europene sunt în creștere, se răspândesc, canalele se multiplică, câștigă audiență și validare chiar din mainstream-ul politic românesc.

Audiențele conspiraționiștilor și jucătorilor pe discurs populist nu sunt de neglijat și, pe unele teme, canalele lor de transmisie domină topul audiențelor ca impact (exemplu: identitatea digitală și monedă.

Top-ul influencerilor în online e dominat de articole ale unor actori care promovează discurs naționalist, anti-european, populist, suveranist și/sau teorii ale conspirației pe acest subiect – cu sute de postări și sute de mii de vizualizări).

Sunt narațiuni despre care putem vorbi despre un asalt al discursului anti-european fără ca relatările obiective, explicative, informative să fie relevante ori să aibă vreun impact cazurile: identitate digitală/monedă digitală.

Social media cu Facebook în prim plan este canalul preferat de publicare și răspândire al acestor narațiuni. Urmează presa (online).

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

Foto: PEXELS.com

Articol realizat în cadrul proiectului „Cine și cum: combaterea dezinformării care îndepărtează cetățenii de proiectul european”, sprijinit de Comisia Europeană prin European Education and Culture Executive Agency, realizat de un consorțiu de organizații în România, Bulgaria și Italia. 

Logo Dezinformare anti UE
Logo Dezinformare anti UE
spot_imgspot_img
Bianca Iosef
Bianca Iosef
Bianca Iosef a terminat Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității București în anul 2022. A început să lucreze ca jurnalist încă din timpul facultății și este interesată să evolueze cât mai mult în acest domeniu.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related