Noiembrie muzical. Evenimente pentru care merită să ieșim din rutină

Data:

Noiembrie muzical. După ce intensitatea și frecvența concertelor din Festivalul Internațional „George Enescu” s-a diluat, ecourile s-au rărit, până la dispariție, programele locale de muzică clasică își fac loc, chiar dacă nu, toate, la aceleași standarde și sigur într-o cu totul altă cadență. Avem și câteva evenimente pentru care merită să ieșim din rutină, să balansăm urâtul zilei cu ceva frumos.

BUCUREȘTI

2 noiembrie – 5 decembrie

Bucharest Early Music Festival

A devenit un eveniment de tradiție și, fără nici o exagerare, alături de Festival Enescu, se încadrează între evenimentele de ținută prin program, invitați, calitatea muzicii, dar are și un plus, raritatea muzicii. Un bonus binemeritat pentru iubitorii genului, văduviți, cumva, de noul program de la „Enescu”.

Având ca temă „Affetti”, în festival, vor evolua pe scenele bucureștene, nume foarte mari ca Jordi Savall & Hesperion XXI, François Lazarevitch & Les Musiciens de Saint-Julien, Alexander von Heißen, Mira Glodeanu Sempre, Fonte di Gioia, Elisabeth Seitz & Nuovo aspetto, Simone Vallerotonda & I Bassifondi, Martyna Pastuszka  & Oh Orkiestra, Raluca Enea, Filotheu Monahul.

În principiu, dacă m-ați întreba care este evenimentul sfârșitului de an, aș spune fără să clipesc, ACESTA. Cel puțin, pentru cine vrea să-și hrănească urechile cu tot ce e mai bun. Și rar. 

Pentru bilete și program aici .

10 noiembrie, ora 19.00 – Sala Radio

Integrala BRAHMS, ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO

Dirijor: Nicolae Moldoveanu

Solist: Simon Trpčeski – pian

J. Brahms: Concertul nr. 2 în si bemol major pentru pian și orchestră, op. 83

J. Brahms: Simfonia nr. 2 în re major, op. 73

Program integral Brahms iar din vasta creație a compozitorului au fost alese două opusuri istorice. Concertul, compus între 1878 și 1881, are patru mișcări, în loc de uzualele trei.

Este un concert gigantesc, aproape o simfonie. O compoziție emoționantă, brodată de pasaje virtuozice, cu o tematică bogată, cu jocuri timbrale și ritmice de excepție.

Este mai rar cântat, tocmai pentru că nivelul de tehnicalitate este foarte ridicat, în același timp cu o atentă direcție a orchestrei pentru a se obține coeziunea.

Simfonia, 1877, este o evadare din lumea exterioară, o decuplare de la viteza și rugozitatea realității. E plină de tandrețe, muzicalitate, cromatică sonoră și stilistică abundentă, motiv pentru care criticii o compară, o așază, lângă creațiile Beethoveniene și Schubertiene.

Citește și: Pe umerii cui mai stă statul român?

17 noiembrie, ora 19.00 – Sala Radio

ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO

Dirijor: Anastasios Symeonidis

Solișt: Pablo Barragán – clarinet

A. Dvořák: Uvertura Carnaval, op. 92

O. Navarro: Concertul nr. 2 pentru clarinet și orchestră (p. a. r.)

G. Bizet: Suitele din muzica de scenă Arleziana

Este un program exotic, pe care îl recomandă, pe de-o parte, selecția muzicală, pe de altă parte, prezența lui Pablo Barragán unul dintre cei mai valoroși clarinetiști ai momentului.

Se dorește a fi o seară intensă, plină de vivacitatea muzicii de influență hispanică și a sentimentelor pe care aceasta le poate genera. Cred că așa se va și desfășura.

24 noiembrie, ora 19.00 – Sala Radio

ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO

Dirijor: Toufic Maatouk

G. Rossini: Stabat mater

CORUL ACADEMIC RADIO

Dirijor: Ciprian Țuțu

Va fi una dintre serile importante ale actualelor stagiuni muzicale, cel puțin bucureștene. Compoziția este una de mare anvergură și frumusețe, cu linii vocale virtuoase, armonice orchestrale melodioase, o partitură monumentală pentru orchestră și voci.

Să nu evităm adevărul, așa cum îl știe toată lumea, soundul este profund operatic, poate și de aceea lucrarea e magnifică.

Pentru Sala Radio, informații și bilete aici .

CRAIOVA

10 noiembrie, ora 19:00

ORCHESTRA  SIMFONICĂ  A  FILARMONICII  „OLTENIA”

DIRIJOR: Cristian Sandu

SOLIST: Toma  Popovici (pian)

Serghei Rahmaninov:

Rapsodia în La major pe o temă de Paganini pentru pian și orchestră, op. 43

Dansuri simfonice, op. 45

Sub bagheta unuia dintre dirijorii valoroși, dar, ca de obicei, „neexploatați” cum se cuvine, va fi prezentată o seară Rahmaninov, celebrând 150 de ani de la nașterea marelui compozitor.

Rapsodia (1934) este una dintre cele mai de succes compoziții ale sale. Deducem din temă caracterul virtuozic impus de compozitor, căruia i-a atașat un context cromatic strălucitor și, da, într-un fel, ritm și muzicalitate de hit wonder.

Dansurile (1940), cum le spune și denumirea, mustesc de teme folclorice, dinamism, ritmicitate până la agresivitate, cu pasajele lirice și melancolice, specifice baladelor. Povestea din spate e mai lungă, însă, cine vrea să afle mai multe o găsește peste tot. Face referire la rusul și pribeagul american Rahmaninov.

Bilete aici.

Citește și: 5.000 de lei în plus la pensie pentru un judecător care a muncit o lună în penitenciar

PITEȘTI

09 noiembrie, ora 19.00, Centrul Multifuncțional Pitești

Orchestra Simfonică a Filarmonicii Pitești

Dirijor: Juan José Navarro

Pian: Jose Alberto del Cerro

L. van Beethoven:

Concertul pentru pian și orchestră Nr. 3

Simfonia a 8-a

Orchestra simfonică din Pitești cu un program unitar, lucrări esențiale beethoveniene.

Concertul (1802), compus cu zece ani înaintea simfoniei, are o structură maiestuoasă, dialogul pian orchestră pulsează de lirism și dramatism. Un climat poetic în care ești absorbit ca într-o altă lume.

Simfonia (1812) este cea mai scurtă dintre cele compuse. Dar foarte intensă. O întoarcere la ”clasicii” Haydn și Mozart. Și chiar dacă nu seamănă cu ce știe lumea despre simfoniile sale, e spectaculară și puternică.

Bilete aici.

ARAD

05 noiembrie, ora 19.00, Sala Palatului Cultural

Giuseppe Verdi MESSA DA REQUIEM

Dirijor: David Crescenzi

Soliști:

Aurelia Florian (soprană), Carmen Topciu (mezzosoprană), Remus Alăzăroae (tenor), Beniamin Pop (bas)

Dirijorul corului: Robert Daniel Rădoiaș

O lucrare grandioasă, dar pentru Verdi acesta a fost atributul permanent al creației sale, compusă, cel puțin după biografiile existente, de un Verdi aflat, totuși, la oarece depărtare de credință, chiar dacă opusul „vorbește” despre marile teme ale spiritualității, căutarea credinței, frica de moarte sau, mai bine zis, ce ne așteaptă în continuare și, mai presus de toate, despre teroarea că în acest „după” nu există altceva decât neant.

Geniul său muzical a făcut ca această lucrare, compusă în coordonate expresiv operistice, în linii muzical-vocale copleșitoare, să fie tulburătoare. Atât dirijorul, cât și soliștii ce sînt anunțați pe afiș sînt garanții suplimentare că seara va avea un impact maxim asupra celor prezenți.

Bilete aici.

ORADEA

23 noiembrie, ora 19.00, Sala de concerte „Enescu – Bartók”

Dirijor:  Alexey Mikhaylenko

Orchestra și Corul Filarmonicii de Stat Oradea

Corul Kodaly din Debrecen

În program:

W. Kilar – Orawa

B. Bartok – Cantata Profana

M. Lauridsen – O Magnum Mysterium

Stravinski – Suita ‘Pasărea de Foc’ 1945 – a treia suită

Între două experiențe cu muzică contemporană, în sala de concerte se vor mai auzi modernii Bartok și Stravinski. Un program variat și îndrăzneț, în același timp, având ca trăsătură comună inovația, eliberarea de prejudecăți și formalisme academice. Chiar trebuie profitat de experiența specială pe care o promite.

Bilete aici.

SIBIU

23 noiembrie, ora 19:00, Sala Thalia

Orchestra Filarmonicii de Stat Sibiu

Dirijor: Paweł Kapuła

Soliști: Maurizio Matarrese – pian, Carla Aventagiato – pian

Carl Maria von Weber – Uvertura „Freischütz“

John Carmichael – Concert folcloric pentru pian la patru mâini și orchestră de coarde

Jean Sibelius – Simfonia I în mi minor op. 39

Lucrarea de deschidere pe cât de frumoasă, pe atât de populară, nici nu mai trebuie descrisă. Doar dacă ar fi fost vorba de întreaga operă.

Australianul Carmichael este, pe lângă compozitor și pianist, și terapist. Probabil, lucrarea sa ar trebui ascultată în această cheie. Cam acesta este efectul. O compoziție melodică, luminoasă, clasic-jazzy ca stil.

Simfonia I (1899) este plină de pasiune și dramatism. Muzica te învăluie cu mult mister, melancolie, dar și delicatețe lirică. Nu-i lipsește vigoarea și ceva din romantismul apăsător a lui Ceaikovski. Foarte frumoasă, mereu mă întreb de ce nu se regăsește mai des în programele orchestrelor simfonice.

Bilete aici.

Urmăriți PressHUB și pe Google News

spot_imgspot_img
Dana Cristescu
Dana Cristescu
Dana Cristescu este specialist în Management. și Marketing, cu o experiență de peste 25 de ani în media, publishing și în industria tipăriturilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Soția se luptă cu soțul ei pentru primărie. Campanie electorală în Mehedinți

Soția se luptă cu soțul ei pentru primărie. Primarul...

Romanian Creative Week Iași și noul său magazin online | Ziarul de Iași

Romanian Creative Week Iași și noul său magazin online...

Un nou contract pentru reabilitarea liniilor de tramvai din București

Un nou contract pentru reabilitarea liniilor de tramvai din...