Podul Centenarului, unic în România, inaugurat la Oradea. Construcția finanțată din fonduri UE, realizată în doar un an

Data:

La Oradea, Podul Centenarului a fost inaugurat la trei zile de la Marea Unire, exact așa cum programase Primăria municipiului la începutul anului, îmbrăcat în drapelele Uniunii Europene și mărginit de lumini futuriste în culorile steagului național. Podul, lung de 80 de metri și lat de 18 metri, cu o structură metalică de aproape 350 de tone, arcuit, fără niciun pilon de susținere în Crișul Repede, a fost finalizat la Oradea într-un singur an. Mașinile au la dispoziție două benzi a câte 3,5 metri fiecare, iar pietonii și bicicliștii, două trotuare de câte 3 metri lățime. 

Oradea are în prezent nu mai puțin de 11 poduri peste râul care împarte orașul în două, Crișul Repede. Cele mai multe dintre ele au fost renovate, reparate sau construite de la zero cu fonduri europene în mandatul actualului primar. Ultimul dintre acestea este Podul Centenarului inaugurat luni, 3 decembrie 2018, în prezența comisarului european Corina Crețu. 

Într-un oraș ca Oradea, cu circa 200.000 de locuitori, un trafic auto fluent nu poate fi imaginat în lipsa podurilor. Tocmai de aceea, încă de la preluarea mandatului, actuala administrație locală a reparat, lărgit sau chiar construit de la zero poduri peste Crișul Repede. 

Cu două luni înainte de termen

Îmbrăcat în drapelele Uniunii Europene și mărginit de lumini futuriste în culorile steagului național, Podul Centenarului a fost inaugurat la trei zile de la Marea Unire, exact așa cum programase Primăria Municipiului Oradea la începutul anului. Un pod lung de 80 de metri și lat de 18 metri, cu o structură metalică de aproape 350 de tone, arcuit, fără niciun pilon de susținere în Crișul Repede, a fost finalizat la Oradea într-un singur an. Mașinile au la dispoziție două benzi a câte 3,5 metri fiecare, iar pietonii și bicicliștii, două trotuare de câte 3 metri lățime. 

„Pentru mine este o bucurie și o onoare să inaugurez proiecte care sunt în beneficiul cetățenilor și doresc să felicit autoritățile locale, pentru că ele sunt mai aproape de cetățeni și au această responsabilitate de a pune în practică ideile care vin în sprijinul îmbunătățirii vieții oamenilor. Așa cum se vede, Oradea a înflorit în ultimii ani datorită acestei strategii. Cred că acesta este un proiect emblematic pentru că este una dintre cele mai mari și mai importante investiții din perioada actuală de programare 2014-2020”, a spus comisarul european Corina Crețu la inaugurare. 

Primarul Ilie Bolojan a subliniat că 80% din valoarea investiției a fost finanțată din fonduri UE.

„Se cuvine să mulțumesc constructorilor și proiectanților acestui pod, companiei Freyrom care a construit podul, să mulțumesc Agenției de Dezvoltare Nord-Vest, colegilor din Primăria Oradea și Autorității de Management a Programului Operațional Regional pentru tot concursul și pentru toată implicarea. Valoarea aproximativă este de 3,3 milioane euro, din care 2,6 milioane euro reprezintă finanțarea europeană, iar diferența de bani o reprezintă cofinanțarea noastră. Proiectul în sine face parte dintr-un pachet de cinci proiecte care se realizează în zona centrală a municipiului Oradea, valoarea totală a acestora fiind de 15 milioane de euro, din care contribuția noastră reprezintă aprox 12%. Acest pod, în afară de faptul că va asigura o mai bună legătură pietonală și a bicicliștilor între maluri, va permite și introducerea curselor în zona centrală, pentru că în zona străzilor Eminescu – Porțile de Fier nu aveam acces auto. El va permite liniilor de autobuz, care vor circula de anul viitor, să acopere inclusiv zona centrală. Profit de acest prilej să mulțumesc Comisiei Europene, reprezentată azi de doamna Corina Crețu, pentru finanțarea pe care a asigurat-o României și implicit orașului nostru. Astfel, se cuvine ca acest pod al Centenarului să aibă arborate toate drapelele țărilor din Uniunea Europeană, ca o formă de respect pentru contribuția cetățenilor europeni la fondurile de coeziune pe care noi le-am accesat”, a precizat Ilie Bolojan.

Circulația rutieră pe pod s-a deschis luni, 3 decembrie 2018, la ora 12:00, primii 100 de șoferi care au traversat podul primind din partea Poliției Locale câte un steguleț de mașină.

Construcția a fost realizată, cu două luni înainte de termen, de asocierea de firme SC Freyrom SA (lider) – SC Procons Group SRL – SC Electro Excel Green Consulting SRL – SC Aquacons SRL. 

Potrivit constructorului, Podul Centenarului este cea mai mare structură de acest gen din România, având o deschidere de 80 m, susținerile fiind doar pe mal. 

În prezent, în Oradea sunt funcționale nu mai puțin de 11 poduri peste Crișul Repede: Podul CFR Ioșia, Podurile Densușianu 1 și 2, Podul Sovata, Podul Decebal, Podul Ferdinand, Podul Intelectualilor, Podul Dacia, Podul CFR Velența, Podul Silvaș și, din 3 decembrie 2018, Podul Centenarului.


Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Crișana în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

spot_imgspot_img
Vasilică Ichim
Vasilică Ichimhttps://www.crisana.ro/
Vasilică Ichim are o vastă experiență jurnalistică, fiind în această branșă de peste 20 de ani. Publică pentru Crișana din anul 2012.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Nicușor Dan: Teatrul Bulandra va fi consolidat și restaurat prin PNRR

Primarul Bucureștiului, Nicușor Dan, a anunțat că proiectul depus...

ANCPI: Prima sesiune de lucru online pentru cadastrare cu fonduri europene

Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) a organizat, vineri, 25 noiembrie, prima din cele 28 de întâlniri de lucru desfășurate online, în cadrul proiectului „Creșterea gradului de acoperire și incluziune a sistemului de înregistrare a proprietăților în zonele rurale din România”, cod SMIS 120063. Finanțarea este asigurată din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional (POR) 2014 – 2020.

Primăria Galați a împrumutat în ultimii 2 ani 150 milioane lei pentru cofinanțarea proiectelor europene

Consilierii locali ai municipiului Galați au aprobat, într-o ședință...

EXCLUSIV Un proiect de 113 milioane de lei, pentru comunitățile sărace, boicotat de birocrație

Un proiect „mamut”, care viza combaterea sărăciei și a...